Lite fler frågor!!

Splittan

Trådstartare
Har suttit och surfat runt och tittat och läst.
Har fått bra ider till en svängel, men den stora frågan är: Hur lång bör svänglen vara, och hur långt ut från vagnen (rockard) bör den vara??
Min vagn är 109 cm mellan skaklarna.

Sannolikt kommer det att dyka upp fler fråger från mig, om allt möjligt som har med körning att göra :devil:.

Har bra körtänare som jag har haft innnan när hästen var ung, som jag ska börja träna för igen, nu när jag vill ha vagn bakom henne (skulle precis börja med vagn när jag slutade). Så jag kommer att få bra hjälp när jag väl börjar, men fram till dess så vill jag vara nått så när förberedd. :)

jag har en storrumpighäst, och min svängel är 70 lång.

min är nog 2 dm ut från vagnen fastsatt som på bilden "anpassa svängeln" med en halsring. Men man kan ha en bult oxå, då slår ju aldrig svängeln som min kan göra i nerförsbacket etc.
fast det har jag löst genom att spänna ett hål till och sätta en gummi matta precis där den slog i skaklarna.

/jenny

Jag tror 70 cm är standard - jag har fyra svänglar, tillverkade av fyra olika personer, och alla är 70 cm långa!
:) :banana:

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 149
Senast: Sasse
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 301
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 993
Senast: Araminta
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 241
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit