Lite fånig fråga om hår

B

burton

Hej! en kompis ska börja tävla lite mer (inte bara på klubbnivå)
mest dressyr till en början, men vill nog hoppa också.

Men, hon har ju så himla långt hår! vill helst inte klippa på det och tidigare har det bara varit en lång fläta på ryggen.
Kan man lyckas fästa upp det i en stor knut och hur gör man då?
Kanske med ett hårnät runt som säkerhet, det ska ju helst sitta kvar också.
Finns det hjälmtyper man kan köpa som inte går ner så långt i nacken så det är lättare att få plats med en stor bulle?

Sv: Lite fånig fråga om hår

i alla fall i hoppning kan hon fortfarande ha den i fläta om hon vill, bara det ser prydligt ut. Tror man även kan ha det i dressyr. Jag brukar ha hästsvans när jag tävlar.

Ett hårnät är ett bra förslag om man sätter upp det i knut, hur man gör beror ju på hur långt hår det och vilken hårtyp.

En hjälm med högre skärning bak är nog inte att rekommendera, hjälmen ska ju skydda och det finns ju en anledning då till att skärningen är så låg som den är på hjälmarna.

har kollat i TR och hittar inget om att håret ska vara uppsatt på något speciellt sätt, så hon kan nog ha sin fläta om hon vill även i dressyr.

men helhetsintrycket blir väl inte lika bra om håret hänger?

nä i dressyr och stilhoppning så bör man ha det uppsatt på något sätt, men i en fläta kan vara minst lika snyggt som någon knut eller liknande och ofta håller det ngt bättre.

Då får vi helt enkelt försöka experimentera lite och se om vi kan sätta upp det på något snyggt och hållbart sätt, eller så får det bli en fläta rätt och slätt.
Lättaste med långt hår är väl egentligen om man tävlar i så höga klasser så att hatt är önskvärt i dressyr, för då kan man ju lättare göra en bra knut i nacken som får plats eller gömma knuten inne i hatten.

Hej!!

Jag har också en himla massa hår att tygla!!!

Vid dressyrtävlingar tycker jag att det är väldigt viktigt att man som ryttare ser prydlig ut och då tycker jag inte att det är ok med en lång fläta på ryggen.
Själv använder jag dubbla hårnät och gummisnoddar för att hålla håret på plats under hjälmen när jag tävlar (hoppning).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 395
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 940
Senast: Farao
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 543
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar