Lite blandade frågor

WhoIsItAgain

Trådstartare
Nu har jag varit på min körkurs och har lite frågor som jag funderat på.

Fråga ett: Körläraren sa att jag helst skulle ha en loksele när jag drar släpa för att det är så tungt (mot vagn då). Men min släpa är hemmabyggd och inte tung alls. Jag kan inte få tag på en loksele men på min bröstsele kan man flytta ner öglorna så att draglinjen blir rak trots att man drar en släpa och inte en vagn. Duger det? (ska så klart fråga nästa gång om det blir någon mer gång. Jag var lite trött på kursen då jag jobbat natt innan + natt efter så hjärnan funkade inte riktigt då). Då drar iof hästen med däckeln och inte i bröstan men som sagt släpan är väldigt lätt (två tunna björkstammar och en tvärslå över)

Fråga två: Jag måste bo i ett ingemansland när det gäller körgrejor. Har letat riktiga skaklar (istället för mitt hemmabygge) utan att hitta och nu är jag ute efter sådana draglinor och svängel som han hade för att kunna träna. Det var förmodligen något äldre för det var tjocka rep med kedjor i slutet och en svängel. Går det att få tag på någonstans där man skickar per post? Jag har ju nya fina draglinor i läder men ingen svängel. Sen vill jag ju inte gå och släpa läderlinorna i marken precis. Eller kan man göra sådana själv? Dom ska ju inte dra något tungt utan är för träning vid ljud och berörelse vid benen.

Fråga tre: Eller ska jag strunta i vad körläraren sa och dra runt på min släpa istället? Hon gör det glatt och utan problem så varför han ville jag skulle dra runt på draglinor och svängel fattade jag inte riktigt.

Sv: Lite blandade frågor

Det är inga problem att dra en släpa med bröstselen :) är din körlärare äldre? De verkar inte alltid fatta riktigt det här med bröstselen, jag fick alltid kommentarer när jag drog lätta travrockarden om jag inte skulle ha en riktigt sele istället (loksele). Läng sista nackremmen lite så får du ju en mera sned draglinje.

Jag skulle gjort egna draglinor, köp kedjor om du vill ha det, men annars går vanliga båtrep bra. och två karbinhakar i varje ända. Bra är även såna där splitsöglor i metall i varje ände. Splitsa lärde jag mig via en hemsida bara, hur lätt som helst.

Svängel kan du göra av järnrör, eller trä. Två ringar längst ut och en ring i mitten. Klart.

Det är så lätt....

att skriva hur man kan göra här på buke. :)

Förresten, var ligger ingenmanslandet?

Både draglinor och svängel underlättar för hästen. Vi ställer aldrig en häst i skaklar förren den har gått i linor tex. Lyssna på kör läraren är mitt tips. Annars så kan du ju lika gärna vara hemma tycker jag.

Snigelfarmor:

Ingemanslandet är Dalarna. Man trodde ju det skulle finnas gamla skaklar och draglinor i alla lador men tydligen inte!

Inte jättegammal men över medelåldern om jag får gissa? Det han hakade upp sig på var att öglorna satt så högt men sen märkte jag idag när jag exprimenterade att de faktiskt gick att flytta ner tillräckligt långt för att få en korrekt draglinje.

Åke:

Jo hemma har vi så klart börjat med linor och eftersom det var första gången jag var med för den här läraren så ville han säkert se hästen i linor men jag har inte använt just sådana linor med kejda utan vanliga typ longerlinor. Jag tränar gärna precis som han säger men har svårt få tag på rätt utrustning har jag märkt.

Har inte heller dragit svängel i marken utan vi fick från linor till släpa. Först en slana på ena sidan, sen en på andra och till sist båda utan att de satt ihop. Sen monterades tvärslån på.

Han tyckte jag skulle träna hemma med linor för det kunde jag göra själv. Ska jag dra med släpan måste vi ju vara minst två. Så för att kunna öva oftare tyckte han linor, svängel och så småningom ett däck bakom var en bra idé.

Men jag ska genast tillverka eget, så svårt verkade det ju inte tror jag :angel:

Tack för tips och råd!

vilka öglor? Släpan lade du väl i skakelhållarna och draglinorna från bröstan. hehe, förstår inte vilka öglor o var de satt :)

När jag drar släpan lägger jag dom i skakelhållarna (det jag kallar öglor) kan inte på den använda draglinorna utan hon drar med däckeln så att säga. Förstår du hur jag menar?

Dom satt från början strax under ringarna där tömmarna går men jag kunde flytta ner dom en 40 cm eller så utan problem för att få en rakt linje längs med släpans skakelarm.

Har en standard sele märke Pfiff från Drive Out om det underlättar att förstå!

http://driveout.se/selkammaren/index.php?act=viewProd&productId=55

Senast ändrad:

Du får inte låta hästen dra med bara däckeln!
Den sitter ju runt magen och det är inte bekvämt för hästen att dra så.
Dock går sulky och annat som är väldigt lätt relativt bra att dra så men om det blir för tungt kanske hästen får panik och en olycka är framme.
Nu visar ju inte hästen missnöjde då grunkan du byggt är lätt det hade inte gått om det var en tung släpa.

Altså man kan köra in en häst på miljoner olika sätt, hälften är kanske rent av dåliga...
Men man märker sällan att en häst är dåligt inkörd om man inte kör mer avancerat än nån gång i veckan/motionkör.

Jag vill ha en körhäst som kan lägga sig i selen och dra om det går tungt. Acceptera linor/skaklar allt längs ben/bak/mage. Inte bry sig om maskiner, buller, trafik eller olika redskaps ljud.

Men många nöjer sig att hästen går den vanliga rundan med en lätt rockard (som för det mesta inte går så tungt) och kör därför in med bröstsele (ofta även skitsele :() och sätter vagnen för direkt. Att man får problem den dagen man vill göra nått "nytt" får man väl ta då....:crazy:

Så jag tycker en tyngre släpa gör lite mer nytta om den används rätt och med loksele.
Kan du inte få mer hjälp när det gäller körning?
Det kan ju vara mödan o pengarna värt att lämmna bort hästen för inkörning, om man själv misslyckas är det ju inte säkert hästen går att köra sen....

Alltså jag är inte helt okunnig, kanske otydlig däremot? :confused: Ringrostig däremot, definitivt. Var runt 20 år sedan jag körde en häst sist och var på körkurser. Har sedan dess inte haft någon lämplig kandidat till att köra med förrän nu så det har bara blivit ridning ett tag.

Jag VET att hästen ska dra med bröstan men mitt problem är jag hittar ju inte rätt grejor. Självklart är denna släpa byggd lätt just pga att jag för tillfället måste dra med däckeln. Varför tror ni jag med ljus och lykta letar riktiga skaklar?

Jag har hjälp, dels genom att jag går dom kurser som finns (tyvärr inte så många) dels att en mycket kunnig person som kör in ett antal hästar i månaden ska hjälpa mig när vi kommer till att sätta i vagn. Men nu tyckte ju tränaren att jag skulle träna lite hemma själv också därav mina frågor då jag var något trött på kursen eftersom jag jobbat natten före, var på kurs på dagen och jobbade natten efter. Hjärnan var inte så alert att jag kom på alla frågor då.

Hästen är 7 år och väl inriden så grejor runt/på/över/emot osv är inga problem, inte heller ljud, maskiner, bilar, bussar, snöskotrar mm är några problem.

Mitt största problem är bristen på utrustning att dra. Alltså riktig utrustning. Jag får lov att bygga och trixa själv då han som kör in hästar inte har möjlighet att låna ut sina saker.

Bara ett förklarande så ni inte tror jag är helt ute och irrar och tror jag ska kunna köra in hästen helt själv! :idea:

Däremot trodde jag fullt och fast att en bröstsele med draglinor och svängel som hästen drar i skulle räcka gott och väl till mina behov. Är det helt fel?

Vi ska inte jobba i skogen, utan mitt mål är att dra en rockard utefter skogsvägarna/småvägarna i byn samt lite dressyrkörning. Rätt eller fel?

Är det en "skitsele" jag köpt eller duger den åt mina behov?

Jag kan ev låna en äldre loksele men jag har testat att lyfta den och den väger TON! Dessutom måste det fixas nya "bossor" eller vad det heter som sitter under lokorna då det bara är träet där nu. Var hittar jag det?

Blir det för tungt att dra i draglinor och svängel + ett däck bakom med min bröstsele?

Planen är att tömköra runt i skogen och på grusplan i vinter, kommer det snö att dra en lätt plastpulka efter och att först i vår med hjälp av mycket kunnit folk möjligen prova i vagn. Hur låter det?

PS: Tränar för en utbildad C-tränare (jag hoppas det blir fler gånger!). Han som kör in vet jag inte vad han har för utbildning men jag tror den räcker.

Än en gång, tack för tips (även om det kanske i just detta inlägg inte låter så, ville bara förklara lite)

Senast ändrad:

tillägg som jag glömde:

Har även en kompis som kör par med sina som jag bollar med men eftersom jag nu flyttat från Uppsala så kan hon ju inte hjälpa mig praktiskt varje gång! Men jag ska dit i vår på "körläger" :bump:

Hallå!
Pelle är bokad igen, men det har dock inte kommit något datum än. ;)

Jag fick dra linor + svängel med min oxå, men det gjorde vi med bröstan.. Han sa ingenting om att det skulle passa bättre med loksele..
Jag släpar även däck och sådant (typ mig själv, sittandes i däcket..) med bröstselen..

Jag vill, precis som du inte dra med läderdraglinorna i backen, så jag splitsade fast några kättingöglor på ett gammalt grimskaft utan hake, splitsade en ögla i andra änden och fäste i bröstans spänne.
Rätt enkelt att göra...
Sen tog jag svängeln som jag har på vagnen, den såg från början ut som den han använde i Rättvik men karln har modifierat den lite.

En svängel är ju rätt lätt att fixa, antingen om du har någon i närheten som kan svetsa på ett par krokar i änden på ett lagom långt rör, eller så tar du en plankbit och skruvar i öglor i själv... :bump:

Jag sitter på däck och har bröstsele, drar gräsklipparen med bröstsele och det är inget lätt jobb. Man kör maraton med bröstsele och där e flera hundra kilo i vikt i backar o lera.. Så länge selen är rätt anpassad och hel är lite vikt inga problem. En släpa blir aldrig så tung att det behövs loksele, däremot blir vinkeln kanske lite väl iochmed att släpan går ända ner i marken. Men din modell på släpa kan ju hästen dra oavsett.

Bröstselar är mångsidiga!
Vilket märke på sele har du? Och var bor du, är nyfiken på vem som kör in så mycket hästar :) PM om du vill!

Idag drog vi en skakel (björkslana) för första gången med hbl. Läskigt på höger sida men ok på vänster sida. Kämpar fortfarande med ljudträning som inte alls funkar, så vi har en lång bit kvar.

Man har inte bröstsele i maraton.. Att sitta och skryta med att man drar tungt med en bröstsele är väl kanske inte så himla smart om man vill bli tagen på allvar..

Vad har man i maraton om inte bröstsele? Vill väldigt gärna ha svar på den enkla lätta frågan. JAG har bröstsele i maraton, och har i något enstaka fall sett en loksele. För att förtydliga är en maratonsele även en bröstsele. Du tävlar inte ens, kanske inte ska uttala dig i tävlingsfrågor då?
Och skryter, på vilket sätt är ren fakta skryt? Faktum är att bröstselen funkar bättre på gräsklipparen, lokselen gör det inte. Ett lätt val och visar på bröstselens mångfald. Det är upp till dig om du vill lyssna på vad jag säger, men försök gärna inte få andra att få dina förutbestämda åsikter. Håller du inte med, diskutera, men skitsnacket kanske du kan spara?

Vadå skit snack??? Drar man tungt så skall man ha en sele anpassad till det arbetet. DET är ren fakta.

Hej!
Jag undrar över ett par saker.

"när jag drar släpa för att det är så tungt" Skulle en släpa (olastad) vara tung att dra?
Grejar inte att få in hela tråden i hjärnkontoret, men uppfattar det som att du grejar med skaklar och linor och kättingar osv, osv. Stämmer? I så fall varför?
Vad är det egentligen du ska göra? :confused:

LIA

Det var körläraren som tyckte att det var tungt att dra en släpa mot en vagn. Jag tycker ju inte heller att dra en släpa (och ffa inte min) är tungt. Men jag är inte säker därför frågade jag om det är för tungt med en bröstsele.

Jo jag grejar med allt det för att jag håller på att köra in hästen. Jag har hemma kommit så långt att hon drar en släpa. Sen åkte jag på körkurs och fick gå med draglinor med kätting i slutet och så fästes en svängel efter ett tag. Läraren tyckte jag skulle träna med det hemma för det kunde jag göra själv.

Linor har jag inte haft sen jag började tömköra henne när hon var 1,5 år gammal. Det var Åke som tyckte jag hoppat över ett steg när jag lät henne dra släpa utan att ha gått i linor först.

Målet är att spänna för en vagn så småningom. Har tänkt köra längs grusvägar och lite dressyrkörning på bana.

Hänger du med nu?

Vad har man i maraton om inte bröstsele? Vill väldigt gärna ha svar på den enkla lätta frågan. JAG har bröstsele i maraton, och har i något enstaka fall sett en loksele. För att förtydliga är en maratonsele även en bröstsele. Du tävlar inte ens, kanske inte ska uttala dig i tävlingsfrågor då?
Och skryter, på vilket sätt är ren fakta skryt? Faktum är att bröstselen funkar bättre på gräsklipparen, lokselen gör det inte. Ett lätt val och visar på bröstselens mångfald. Det är upp till dig om du vill lyssna på vad jag säger, men försök gärna inte få andra att få dina förutbestämda åsikter. Håller du inte med, diskutera, men skitsnacket kanske du kan spara?

Jag måste säga att jag är så innerligt trött på ditt bessewisser snack här inne på körforumet. Du tror att du är så jävla bra men det är du ju inte. Folk i din närvaro byter till och med stall för att slippa dig och dina predikningar. Sluta spela så duktig hela tiden.//bonny

Du kör in, men varför så himla omständigt?

Dra en släpa, den väger ju nästan ingenting i sig själv? Inte behövs det några speciella arrangemang för det.

Du har väl inga påtagliga "kör-problem" med hästen?
Du säger: "Hästen är 7 år och väl inriden så grejor runt/på/över/emot osv är inga problem, inte heller ljud, maskiner, bilar, bussar, snöskotrar mm är några problem."

Alltså har du miljösäkerheten klar. Tydligen även till stor del beröringsdelen. Öva den så du/hästen är helt klara med att rep runt ben och skramlande stänger och div bråte runt baken och mage är fullt normalt.
Är tömkörningen så långt gången att du känner kontroll över och kommunikation med hästen?

Är du säker på att detta är klart (eller när det blir det), så strunta i släpor och annat och sätt hästen för en rockard. Ha en medhjälpare med lös lina kopplad till huvudlag/grimma de första gångerna som säkerhet för dig. ;)

Dressyrövningar kommer du till så småningom, där kommer du att kunna jobba hur mycket som helst. Men för att börja köra ... Sätt igång!

LIA

Tack! Man är väl lite feg...

Det enda vi behöver öva lite mer på är att inte vingla allt för mycket hit och dit när jag tömkör. Det blir bättre och bättre hela tiden. Har ju mest tömkört på volt tidigare och gå rakt bakom och pricka rätt (ställer ut koner som hinder och övar) är det vi behöver slipa på.

Liknande trådar

Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 919
Senast: kolblakkur
·
Körning Jag har några funderingar kring det här med att dra lite tyngre grejer och lite vagns frågor. Vad ska man ha för typ av draglinor för...
Svar
2
· Visningar
1 082
Körning Efter att ha läst en hel del här så har jag insett att det tydligen är dödsstraff på att använda sele med fast brösta.. Vad jag har...
2 3
Svar
55
· Visningar
8 927
Senast: Efwa
·
N
Körning Jag kanske ska börja med att säga att jag är vuxen-nybörjare när det gäller både hästar och körning, men körning verkar så himla kul att...
Svar
1
· Visningar
1 009
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama