Lite bilder från lördagen i Autoillet.

Sv: Lite bilder från lördagen i Autoillet.

Vem är det som rider på de sista bilderna?

Catherine Durand. Hon vann franska dressyrmästerskapet för någon vecka sedan. Här visar hon att det inte hänger på betslingen. Hon red hela sin GP-kür i grimma./T_B

Men detta är inte barockridning, utan vanlig klassisk dressyr? ;)

Nej, jag menade givetvis ovanlig, men vanlig, bra klassisk dressyr? (Menade givetvis inte att jag är van vid att se så här bra dressyr var och varannan vecka...). Mkt vackra bilder, fast vidare barockt ser det inte ut. :)

Fina bilder på fina hästar med duktiga ryttare (spec C. Durand), kul att se!
Har du varit ner dit själv T_B?

Carmenzita: Hur ser det ut när det är barockt? ;)

exakt min fundering faktiskt!! Helt seriöst alltså, hur ser det ut då??

Härligt att se!!!!!!
Hjälper Carmenzita lite, barrockt brukar se ut........ hm, tja vad ska man säga, barrockt kanske :-).

Lördagen i Autoillet. Jo - jag var där.

Vi var faktiskt fem svenska medlemmar i Allege som åkte ner. En väldigt speciell upplevelse bara att åka till Frankrike för en speciell dag. Men det var värt det. Förutom att få träffa Henriquets - som var helt underbara, varma människor (Michel är lite av en levande legend eftersom han kände Oliveira och har tränat för en elev till en elev till Baucher) och deras hästar, se deras ställe...Så var där massor av trevliga hästmänniskor som också kommit långväga ifrån för detta tillfälle. Tom en från Australien! :) /T_B

Innan ni kissar ner er :) tänk på att repgrimma är ett av dom starkaste verktygen. Förutom nosen så är det nervgrimma i den som tar bakom öronen. Och böjningar med den är sk-t.
Att hästen visas i den är endast för att glänsa för publiken. Se hästen som en välskolad kuse med bra lydnad. För det är det som gör att det fungerar.

Ja det är en välskolad kuse och det som visades var för att "glänsa" = visa att när hästen är välskolad behövs inte stång eller annat för att dra huvudet till en position. Kontakten på grimman var lätt hela ritten. mvh/T_B

Det tror jag alla vet... Eller? Det här är ju ridning på hög nivå, inget man ser på barockclinics direkt.

kul se barockridning på hög nivå! inget man ser på vanliga dresssyrcliniks direkt.. *retas lite me skånesekten bara* ;-)

spelar ingen roll va de kallar sig för min del för de va jättefina bilder o former (utan o veta hur dom tränat)..men de visar att de GÅÅR ta bra bilder vicket vissa jämt skyller på inte går..!

Hur kan det vara barockridning i en vanlig dressyrsadel? Det ska ju vara bladsadlar som sätter ryttaren i stolsits om det ska vara barock? :angel: Och ryttaren är ju vältrimmad och snyggt klädd i vanlig dressyrklädsel? Och hon tävlar dressyr? Målet för akademiska ryttare är ju inte tävling, utan ridKONSTEN? ;)
Det är klart det går att ta bra bilder, finns massa exempel! Men kanske inte inom just barockridning?

Carmenzita, du är så härligt fördomsfull och generaliserande. Alla barockryttare är naturligtvis som du konstant insinuerar här på forumet. Precis som alla skåningar är dryga. :angel:

Nåt kul får man väl ha här i livet? :)

:love:
Åh så vackert!! Vackra hästar, och ehm, killar :d :o

Vart var detta, berätta mer! Var du där?

Carmenzita skrev:
Det tror jag alla vet... Eller? Det här är ju ridning på hög nivå, inget man ser på barockclinics direkt.

Nu vet ju inte jag hur många barockclinics du bevistat, men du måste ha haft maximal otur som inte sett någon bra ridning på hög nivå. ;)

Sedan jag började med AR i april 2003 har jag varit iväg på sju kurser med min häst. Instruktörerna har varit BJ och HE, och jag har även ridit enskild träning ett par gånger för KR.
På dessa kurser har det varit en handfull stycken som kommit så långt att de kunnat visa upp något perfekt som skulle platsa på en dressyrbana.
Övriga (mig själv inräknad) jobbar fortfarande mest med skolor i skritt. Men - gemensamt för alla ekipage jag sett är att det har varit god ridning. Under den tid jag varit med har jag sett hur de andra ryttarna - och hästarna - har utvecklats, bit för bit, och jag tvivlar inte på att en del av dem kommer att kunna rida mycket bra tävlingsdressyr så småningom.

Om man läser "Akademisk ridkonst" noga, så inser man att målet är detsamma för AR som för s k klassisk dressyr. Vad som skiljer sig är att tävlingsdressyren slutar vid piaff och passage, medan dessa rörelser inom AR egentligen är en "språngbräda" för vidare övningar som levad, terre a terre osv. En annan sak som skiljer AR från klassisk dressyr är vägen till målet, AR tar längre tid.
Annars är det ingen större skillnad, vad jag kan se.

Jag har själv ridit sedan 1964, med ett uppehåll på 5-6 år på sjuttiotalet, så jag är ingen nybörjare. Jag har ridit både hoppning och dressyr och tävlat i båda disciplinerna, dock endast lokalt eftersom jag i alla år varit ridskoleryttare och inte haft tillgång till egen häst. 1984 tog jag ryttarmärket i silver, vilket väl är så långt man kan komma med en ridskolehäst.

För snart 4 år sedan köpte jag min första egna häst. Att jag rider akademiskt på henne beror inte på hennes ras (hon är kallblodstravare och jag köpte henne eftersom jag behöver en viktbärande häst :o ) utan därför att min förra stallägare hade fått mig in på "Dansa med hästar" redan innan jag köpte Besten. Från Hempfling till Branderup är steget inte så långt. :D Att sedan Besten är alldeles underbar och passar för AR (vilka raser gör inte det, förresten) är en annan femma.

Jag rider i en helt vanlig dressyrsadel, iklädd helt vanliga ridbyxor och ridskor (utan sporrar). Ibland rider jag på blankt kandar, ibland på ett vanligt tvådelat tränsbett. Vilket spelar ingen roll eftersom jag inte rider med handen. Spöet har jag á la AR, upp i luften, eftersom jag upptäckt hur praktiskt det är att ha det där.

Har du vägarna förbi Helsingborg någon gång? Det skulle vara väldigt roligt att träffa dej och utveckla tankegångarna vidare. Jag tror att du tyvärr haft oturen att se en del avarter av barockridning och skulle gärna vilja visa dig vad jag tycker är god ridning.

Välkommen att hälsa på mej och Besten!

Immer

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
530
Senast: Oknytt
·
Kultur Mamma har bjudit med mig på en en weekendresa till Öland nästa helg :) . Vi ska bo på hotell, äta gott och vara med på aktiviteter på...
2
Svar
20
· Visningar
880
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
885
Senast: Roxy
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama