Lite bilder från lördagen i Autoillet.

Sv: Lite bilder från lördagen i Autoillet.

Steg 1 i utbildningen skolad sits: Lär dig sitta still.
Bara detta kan de allra flesta svenska ridskole/AR elever inte klara av. ;)

En skolad sits är samma sak som en skolad häst. Dvs den kan utföra en mängd olika saker då ryttaren begär det. En skolad sits kan vara följsam, stilla, inverkande, samlande, lugnande, stimulerande, rygghöjande osv osv.

En skolad sits kan få in en bog som petar ut. Ett bakben som släpar. Få hästen att gå mitt mellan tyglarna. En ryttare med en skolad sits har två underbart precisa verktyg: sina sittben, som samverkar med rumpmuskulatur, lår och bål.

Immer skrev:
Vi måste göra slag i saken och träffas!!

Immer

Stallkatten smyger in och anmäler sitt intresse i att medverka på träffen.. :angel:

Märkligt att detta tas som nån sorts universal sanning? Du är inte öppen för att NÅGOT annat sätt skulle fungera lika bra?

Ang sitta still - jag har sett många som numer försöker sitta still/stabilisera sej innan de övht lärt sej hur hästen rör sej, och istället bara låser sina och hästens kroppar. Hästarna kan omöjligt få igenom nåt arbete i kroppen och ryttarna fastnar väldigt mycket i en illusion av kroppskontroll - men där inverkan inte stämmer överrens med hästen. Det har ju varit en hel del diskussioner huruvida KW-artikeln tex, där det låter bra i text men ser illa ut på bilder - detta verkar även gälla dessa "stabilitets"-bilder.

Min erfarenhet är att man måste lära sej följa innan man kan leda. Kan du följa och identifiera vad du känner när du följer, kan du också börja att lära dej inverka och "leda". Innan dess är det tok-kört och blir som jag skrev ovan (låsta ryttare och låsta hästar). Men det är min erfarenhet och det finns säkerligen massor av andra fungerande sätt.

Till Carmenzitas inlägg -
Dvs den kan utföra en mängd olika saker då ryttaren begär det. En skolad sits kan vara följsam, stilla, inverkande, samlande, lugnande, stimulerande, rygghöjande osv osv.
håller helt och fullt med. :bow:

Dock kan man ju spinna vidare - hur får du denna skolade sits? Var måste du börja?
Tror att det var nån som försökte få fram att har man inte en skolad sits har man inget på en hästrygg att göra, följdfrågan blir givetvis; hur får man då en skolad sits?

Bara funderingar, har en hel massa grejer JAG pysslar med rent allmänt, sånt som görs innan man sitter upp - men jag anser att det krävs ridning för att man ska få den skolade sitsen, vilket innebär att JA - sitsen kommer inte vara "skolad" under en rel lång period.
För detta ändamål är det ju gott att ha en skolad häst åtminstone. En oskolad häst med en ryttare med "oskolad" sits är ingen god kombination, vad jag lärt mej.

Min sits är ännu oskolad. När jag påbörjade min utbildning för min tränare var tema ett den följsamma sitsen. Stabiliteten kom vi till långt senare. Tränaren har givetvis inte ensamrätt på sitskunskap, men det var så hon la upp det, som ett exempel. Förutom kurserna jag går, rider jag lektion ca 1 g/v (blir mindre då hon är utomlands och uppåt i landet). De första lektionerna ägnades fullständigt åt att känna hästens rörelser. Fortfarande kan jag ta lektioner i "hur skruvar sig din egen ryggrad i hästens skritt" eller "lossa bröstryggraden på långt tygel medan du blir runtledd". Vad jag menar är att jag inte på något vis tror att jag greppat ens den följsamma sitsen än, men jag tror heller inte att det är något man lär sig på några lektioner/kurser, utan ngt man måste träna och träna och träna på.

Den stabila sitsen tränar jag mer på, men det kan bero på att jag är som jag är i kroppen. Fladdrig och med låg muskeltonus. Andra får kanske öva mer på avslappning och följsamhet.

Sen kan jag bara svara för mig själv, jag hoppas uppnå en mindre oskolad sits mha min tränare och mkt övning. Jag hade inte kunnat uppnå den utan en person med stor erfarenhet vid min sida. Det hade varit som att försöka träffa nyckelhålet efter en blöt kväll med en snygg kille vid min sida, trappljuset funkar inte, och till råga på allt står jag vid grannens dörr och fumlar... (Direkt taget från Nemi...)

Jag försöker läsa så mkt jag kommer över, tycker att Mary Wanless böcker är väldigt bra på den stabila sitsfronten och Sally Swifts är väldigt bra för den följsamma. (Finns få böcker med bra sitsbeskrivningar tycker jag, sämst är väl Lussans, Kyras och Bents... Där heter det bara "sitt mitt över hästen" :crazy: ). Det kan ju vara ett sätt att skola sitt sinne åtminstone. Och är man ambitiös och verkligen GÖR övningarna som står beskrivna i böckerna och tränar på hästryggen tycker jag just dessa böcker är bra.

Jag tycker också lite som Dreamer, att folk vill gärna ta en sitslektion, men sen tror de att de är "klara". Att bygga upp en bra sits tar ju mängder av år, och något man måste öva på varje sekund man sitter till häst. Jag tycker också det är synd att många tränare inte är mer välutbildade inom sits.

Det du skriver om stabilitet och bilder är intressant. Jag upplever inte Katrin som välskolad i sits nämligen, då hon sitter snett och krokigt. Jag kan inte bedöma hennes stabilitet, men jag kan hålla med om att det kanske ser "spänt" ut. Precis som du säger, vägen till målet kommer inte alltid att se ut som målet, så det är vanskligt det där. De flesta av oss är inte ryttare vid SRS som får 700 sitstimmar för bra tränare innan vi får ta tyglarna. (Men ändå tror vissa att de ska kunna jobba sina hästar i pilarer?...). Vi sitter ju heller inte alltid på härligt lösgjorda och raka hästar som bara brinner av iver för att försöka hjälpa oss göra en perfekt skola eller ökning. Vi sitter på lite mindre välutbildade djur, som kanske kräver att hela passet ägnas åt att få in ett bakben. Och inte är vi elitryttare själva som bara sitter upp och får hästen att genast blomstra. Vi har inte den koordinationen eller grundstyrkan/tonusen.

Att sitta still är inte att leda - utan att vara stilla i förhållande till hästen. Många verkar dock tro att sadeln åker framåt-bakåt 20 centimeter så som de juckar och tycker att de "följer" hästen.
Att det kan se lite stelt ut i början när man tränar den stilla sitsen får väl vara så, bättre att man strävar åt att bli bättre i alla fall. Allt kan väl inte se perfekt ut från dag 1.

Är det inte svårt att lära både sig själv OCH hästen barockridning samtidigt? Jag tränar "barock" för Alain Roland. Då rider jag på hans fantastiska välskolade hästar för att JAG ska lära mig. Därefter kan jag och min häst börja träna ihop. Det låter väldigt segt att "mala på" med öppna och sluta i skritt i åratal, vilket tålamod!!! :smirk:

Du har har hittat en av de duktigare tränarna inom "AR", har en kompis som också rider för honom och hon har berättat massor om hans sätt att lära ut och det jag hört har bara varit bra, och så har jag ju tittat på när hon rider min häst som vid det tillfället bara blivit riden av mig och det såg fint ut vad jag kan minnas! Sen så grejade hon lite med min sits och det var därifrån som jag verkligen insåg hur stor roll sitsen faktiskt spelar. Nåväl, det jag ville ha sagt kortfattat är att du kan skatta dig lycklig! :)

Ja, jag är mer än nöjd. Vilken pedagog! Mycket bra träningsupplägg och han är dessutom alltid väldigt hjälpsam och delar gärna med sig av sina kunskaper. Tror att han även håller clinics på andra orter om man vill. :)

Ska jag avslöja en hemlis?
Jag har oxå förmånen att rida en välskolad häst.
En häst som är utbildad till en betydligt högre nivå än vad jag är.

Men alla har inte den förmånen. Det kryllar ju inte av välutbildade hästar i landet så att vi alla skulle kunna få vars en. Utan många måste utbilda sig själva sammtidigt som dom utbildar sin häst. Och detta är svårt, mkt svårt.
O jag beundrar dom människorna lyckas med detta.
O själv skrattar jag mig lycklig över privilegiet att rida denna fantastiska lilla häst.

Jo det får du faktisk gärna göra eftersom jag inte förstår det roliga i det?? :confused:

Antingen så vet du vilken häst jag sitter på o anser att denne inte är välutbildad.

Eller så gör du en spontan gissning. Att jag överskattar hästen jag sitter på.

Eller så har jag helt missuppfattat vad du menar?? :idea:

Det var inget roligt i det, det var inte så jag menade. Jag vet inte alls vem du är eller vilka hästar du rider.
Jag menade att jag nog redan sagt vad jag anser om det här med att försöka utbilda sig själv samtidigt som man utbildar hästen. Självklart går ju hästen bättre och bättre efterhand som man fixar sin sits, men det är en bieffekt, inget man aktivt gör med hästen s.a.s.
Men som sagt, jag har nog tråkat ut alla här inklusive mig själv med att tycka såhär på detta forum.

Visst är det så att det tar längre tid att utbilda hästen samtidigt som ryttaren, men å andra sidan kan man se det hela som en enda lång jäkla resa där men hela tiden lär sig av tidigare misstag.

Jag har aldrig haft förmånen att ha färdigutbildade hästar att rida på. Den första hästen var Samurais mamma, grov byggnad och inga gångarter, men jag lärde mig massor av att rida en sån häst. Hon kunde inte speciellt mycket men det gick att tävla i både hoppning och dressyr, även om det inte resulterade i så jättebra resultat.

Samurai har jag utbildat själv, och herrejösses vad mycket fel jag gjort. Och vad mycket jag inte förstod av sitsens inverkan... Men den kunskap jag tillgodogjort mig genom alla dessa misstag är ovärdelig och jag hade aldrig fått den om jag hela tiden ridit färdigutbildade hästar, även om jag då säkerligen tidigare lärt mig mycker mer om sitsens inverkan och den svårare dressyren.

Att idag veta att jag är den som ansvarar för alla fel och brister är rätt nyttigt för ödmjukheten, på samma vis som jag kan ta åt mig äran för all beröm jag fått för hans utbildning.

En välskolad sits är inte den enda förutsättningen för en god ryttare, men visst vore det bra om vi alla kunde få sitsträning på välutbildade hästar.

Visst är det en fantastiskt erfarenhet att skola sin egen häst. Vad jag menade var att det kanske är lättare att träna sin egen häst om man någon gång ibland kan träna sig själv på en skolad häst för att sedan kunna använda detta på sin häst. Men jag beundrar de som kämpar på och inte tappar sugen, all respekt för detta.
En helt annan sak, antar att flera av er har långa manar på sina hästar. Hur gör ni för att hålla den i fint skick? :smirk:

Lerinpackning kanske? Man undrar ju så här års..:-)

Nä, faktum är att jag tror att hästen bör han bra anlag för lång man, men sedan är pälsglans och en del tålamod när hästen för femtielfte gången i ordningen kommer in med lera i hela manen ett par viktiga beståndsdelar...

Men jag håller med dig, om man satsar på att få kunskap om hur man bäst utbildar en häst är möjligheten att rida en redan utbildad häst ovärdelig.

En intressant poäng om sitsträning var då Wendy Murdoch sa att även om alla ryttare på srs går igenom den gedigna sitsträningen i lina på långt skolad häst är det ändå betydande skillnad i hur de använder sin sits och vilken inverkan de har på hästen! :banana:

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
530
Senast: Oknytt
·
Kultur Mamma har bjudit med mig på en en weekendresa till Öland nästa helg :) . Vi ska bo på hotell, äta gott och vara med på aktiviteter på...
2
Svar
20
· Visningar
880
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
885
Senast: Roxy
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama