Lite bilder från lördagen i Autoillet.

Sv: Lite bilder från lördagen i Autoillet.

Det hade varit jättekul att komma och hälsa på dig, Jag är själv ingen bra ryttare, men jag har ögonen med mig. Jag vet vart jag strävar. Jag har nog haft lite otur på de clinics jag varit och även på de hemsidor jag tittat och i de artiklar som figurerat med bilder från AR-spektakel. Jag har inte sett barockridning sedan i somras då jag var och tittade på Bent. Det som visades på levade var ju inte direkt akademisk ridning, mer en show. Som en vanlig cirkus.

Och du är givetvis varmt välkommen till mig och gamle Carbin, jag uppvisar allt från medelmåttig ridning, till "nästan bra" och ibland "borde inte fått sitta på en hästrygg-ridning". :)

En annan sak som skiljer AR från klassisk dressyr är vägen till målet, AR tar längre tid.

Nja... Många AR-ryttare här på forat har varit hur skeptiska som helst mot "oss som ägnade 2 års tid åt endast sitsträning i skritt" Det kunde man ju inte göra :eek: man skulle träna BÅDE sig själv OCH hästen SAMTIDIGT! :idea:
(Fastän att detta är en omöjlighet för alla ryttare som inte är naturbegåvningar och bara gör rätt i varje ögonblick.)
Har sett hur många kurser som helst där det har ridits skolor av ryttare som faktiskt knappt kunnat skritta rakt fram ens. Sen har man sett samma ryttare göra dessa skolor i både trav och galopp....
Så nej... svensk AR iaf är inte det jag tycker är den långsamma vägen. Eller jo, på ett sätt så tar det ju längre tid, eftersom man försöker göra mycket mer än man kan klara av - inlärningsprocessen fördröjs för både häst och ryttare.... men det är väl inte bra?

Medveten om att inte ALLA AR-ryttare är såhär, men merparten av dom jag sett.

Oj, jag trodde faktiskt att ALLA AR-ryttare gick långsamt fram...

Själv har jag skrittat i ett och ett halvt år nu (det brukar bli lite "travstarter" och eventuellt någon skola i trav i slutet av passet, förstås). Jag är fullständigt fascinerad av det som hänt med både mig själv och min häst under den här tiden, och jag är övertygad om att det är rätt sätt. Vi har inte upplevt några bakslag utan det har hela tiden gått stadigt framåt. Vad vi dessutom har vunnit är lugn, lugn och åter lugn hos både ryttare och häst - numera litar vi på varandra. ;)

Förresten, häng med Carmenzita och hälsa på oss, vetja :bump: :banana:

Immer

Ja, jag var där. Och helt klart är detta ett måste att komma tillbaka till. Måste också putsa upp min franska! Michel kunde jag dock förstå väldigt bra, han talade med tydlig diktion. Carde ordnade dock så att alla som ville fick översättare. Och de som vi fick som översättare var oftast tränare - som skrivit böcker och jobbat i massor av år med hundratals hästar. Så det var många verkligt kunniga!
Vi fick se unghäst + omskolningshäst + gp-häst, samt att folk i publiken fick rida med instruktion av Carde och Henriquet.
Samt riddemo av Carde på en av Lusitanosarna.
Nu gäller det att börja spara för att kunna ta många lektioner om man åker dit!!!/T_B

Lite konstigt att den vanliga kritiken inte har kommit än?
Hästar bakom lod, triangulerar och annat.
Och inga hjälmar heller )

Nu är inte jag en av dom som brukar tjafsa om "bakom lod" men ärligt talat ser jag bara en häst som är det och det är så oerhört lite att det knappt betyder nåt.
Vilka ser du?

Jag tyckte inte heller jag såg antydan till det?

absolut! Gärna! :idea:
Ja, alltså redan att rida skolor i skritt utan att ha en skolad sits, tycker jag är hög nivå =)

Dreamer skrev:
Ja, alltså redan att rida skolor i skritt utan att ha en skolad sits, tycker jag är hög nivå =)

Troligen är det ingen höjdare att rida överhuvudtaget, ifall man inte har en skolad sits. Men då blir det lite moment 22. Får nog aldrig en skolad sits utan att rida. Skolorna är en jättebra skola för att få en bättre sits, tror inte att de är jobbigare för hästen än en trav utan skolad sits, eller en galopp utan dito.

I skolorna får man verkligen fundera över vad man gör med sitt lekamen, det är lärorikt tycker jag. Har fått många :idea: av just skolorna som jag kan använda i resten av ridningen. Är tvingad att hålla reda på axlar, höfter, huvud osv.

Att rida i skogen är även det såklart bra för sits och balans. Och att klättra.

OA som inte har en speciellt snajsig sits men den har definitivt blivit bättre.

Nej då tycker jag att man ska ägna sig åt att rida rakt fram alternativt bli ledd av någon. Longerad funkar också. Man ska inte försöka göra mer än en sak åt gången liksom. Det kan till och med bli för mycket att hålla i ett par tyglar, den allra första tiden. Man behöver 100% energi till att hålla reda på sina rotatorisgrupper, "poppa-upp"-muskler, ländryggsmuskler, magmuskler och hur man andas och hur man tittar.

De jag har sett som har såsat runt varv efter varv i taskiga skolor på sneda hästar halvvägs utanför hästen med axlar som tiltar, en tå som pekar rakt ut från sidan och en annan som pekar rakt, inte en enda sitter still utan juckar och kasar hit och dit.... har tydligen inte kommit så himla långt ändå, med tanke på att de inte var nybörjare i AR då, när jag såg dem på kurs...

Det krävs lite mer än att bara bli runtburen på banan eller i skogen och "hoppas på det bästa" för det man själv anser vara balanserat upplever hästen GARANTERAT som snett och obehagligt och vingligt om man inte aktivt gjort sig medveten om dessa små saker - och tro mig det är inte lätt. Inte många människor vet ens vad de har för muskelgrupper i rumpan, än mindre kan de styra dom.
Men som jag alltid brukar avsluta mina inlägg nuförtiden; jag har ju inte sett Just DIG eller just DIN häst osv osv osv... Kanske just du är undantaget :)

Fast vad är en skolad sits??

Kom på mig själv att jag nog inte tänkt tillräckligt på det begreppet... O framförallt inte tagit reda på vad andra menar med en skolad sits.

En skolad sits. Jag får instinktivt upp en bild av nån som kommit långt. Väldigt långt. Kanske inte riktigt i nivå för levaden men i alla fall närma sig den.

Eller så är en skolad sits, just en skolad sits alltså inprinsip så fort du suttit på hästryggen för då har din sits fått viss skolning.
Och är alltid en skolad sits bra. Jag menar skolad i bemärkelsen lärd. Du kan ju lära dig en katastrofalt dålig sits den är ju oxå på sitt vis skolad.

Svarfort som direkt flög in på ett sido spår.. :D ;)

Dreamer skrev:
Nej då tycker jag att man ska ägna sig åt att rida rakt fram alternativt bli ledd av någon. Longerad funkar också. Man ska inte försöka göra mer än en sak åt gången liksom. Det kan till och med bli för mycket att hålla i ett par tyglar, den allra första tiden. Man behöver 100% energi till att hålla reda på sina rotatorisgrupper, "poppa-upp"-muskler, ländryggsmuskler, magmuskler och hur man andas och hur man tittar.

)
Jo du, det hade varit underbart ifall man hittade en instruktör som hade lust att undervisa så. Jag skulle gärna vilja bli både omkringledd och longerad, samtidigt som instruktören hjälpte mig med sitsen. Åh, vad jag hade gillat det! :bump: Faktiskt har en av instruktörerna jag ridit för gjort det, urnyttigt. Hon lärde mig några grejer att fundera över, som jag haft mycket nytta av.

Rider nog inte görtjusigt, men sitsen har absolut förbättrats sedan jag började rida för AR-instruktörer. Och lite hjälp av Alexanderlärare. Från just det där skeva med en tå som pekar :angel: , till betydligt rakare. Är urstolt över detta.

OA

Svartfot fick en fundering till...

Lite halvfilosofiskt sådär.
Men detta gällde lärandet.

Du skrev att du inte tyckte att man ska pyssla med skolor innan man har en skolad sits.. nu ska jag inte glida in på skolad sits o vad det betyder igen utan bara gissa att det för dig betyder en god grundläggande kroppskontroll.

O inprincip håller jag med dig att först lär man sig A sen B o.s.v.
Men jag ser ridningen lite som matten i skolan. När jag läste A matten på gymnasiet visste jag väldigt lite vad jag pysslade med. Jag lärde mig en massa regler att om det är så ska jag göra si. Inte förens jag kom upp på B matten, o lärde mig ett steg till, så förstod jag verkligen vad jag pysslade med i A matten. Visserligen hade det kommit en massa nya regler som jag inte riktigt hade förståelse för utan bara var tvungen att lära o följa. Vilka jag sen förstod när jag läste C matten..... Där har jag lärt mig en massa regler som jag än i dag inte förstår eftersom jag inte läst någon mer matte, eftersom matte e så förbaskat tråkigt.

Men till saken… Ibland kan det vara bra att gå ett steg längre än vad du egentligen kan. Nagga lite på gränsen kanske gå över den I bland kan det vara så underbart att du kunde mer än du trodde. Att det helt enkelt funkar o fungerar bra. Men oftast så blir det ganska halvtaskigt dessutom så fungerar inte det som brukar fungera på en lägre nivå. Du tappar kanske den där tån, axeln eller vinklar om höften fel.
Men nästan uteslutande varenda gång så tar man något med sig tillbaka till "sin" nivå. En ökad förståelse för vad du pysslar med. Dessutom så tycker jag oftast att kroppen har lärt sig nånting. Det som i daglital brukar kallas muskelminne eller att nervsystemet lär sig o.s.v. Kroppen vet ”helt plötsligt” mer vad man strävar efter.
Hmmm… nu börjar Svartfot på allvar spåra ur o betvivlar stark på att någon hänger med i lull lullet.

Men i alla fall. Min uppfattning är att, det ofta är detta man pysslar med på kurser. Förutom att man även kollar att det andra sitter (tidigare steget) eller i alla fall fungerar bättre än förra gången (eller ta reda på orsaken till att det inte gör det), så tänjer man på gränsen lite. Att man som ryttare får en bild eller en känsla av åt vilket håll man strävar åt.

Ja det är möjligt att du har rätt. Jag tror snarare att folk har en övertro på sig själva och sin ridning. Lägg därtill lättja och ovilja att ta tag i "den tråkiga biten" att träna sig själv. Det är mycket roligare att rida krumelurer (även om de inte tillför hästen något) än att hålla koll på en muskel eller en bit av ryggraden (på SIG SJÄLV). Och så tycker man att det blir nog bra om man tränar tillräckligt mycket. :smirk:
Jag tror inte det blir bra att nöta det dåliga. Det man gör ofta, det blir man bra på. Det som kroppen får in i kroppsminnet, det är det dåliga. Den lär sig att sitta kass, den får aldrig känna hur det känns att sitta på en rak och "stoppad" häst utan vänjer sig vid det sneda och "takåsliknande". Det KÄNNS rakt, och även hästen är ju nöjd för den slipper ju att jobba.

Jag tror dock som du - att ibland måste man för en liten stund iaf, höja ribban lite för att testa. Dock tror jag att innan man gör det ska man känna att det man gör sitter till 95%, inte till 20. Eller förlåt, inte kännas som, utan det SKA sitta till 95%. ALLA ska kunna titta på en och hålla med om det.

Man ska öva upp sin känslighet i sitt nervsystem, inte banka ihjäl det genom att ständigt försöka uträtta 78 saker när man inte klarar ens 1. Och inte minst, disciplinera sig att ge 100% när man rider, i vartenda ett steg, istället för som man brukar - ungefär 25 (och kräva av hästen att den ska göra 100 :smirk: )
Även om detta gör att man blir trött, får muskelvärk, mjölksyra ibland eller man orkar inte rida mer än 5 minuter i taget i början.

Jag tycker naturligtvis att alla ska göra som de vill, alla har inte höga ambitioner med ridningen. Men ni här på detta forum säger ju er ha det! Det är därför jag (m fl) upplever det så motsägelsefullt att ni sen rider som ni gör.
(Ni är naturligtvis riktat till den som vill ta det till sig, inte nödvändigtvis den jag skrivit inlägget till.)

Träna på och må gott! ;)

Oiiii.. någon som vill filosofera vidare med mig…. :bump:
Jag varnar dig du vet inte alls vilket monster du håller på att släppa lös.

Jag upplever inte all folk har en särskilt stor övertro på sin ridning. Tvärtom faktiskt. Tycker många klankar ner på sig själva otroligt mkt.. detta är en konst som jag själv har utvecklat till dess fulländning.
Och om man som jag e duktig på att berätta för sig själv hur dåligt man rider… ja inte katten går det bra när man sitter i sadeln. O eftersom det går dåligt så blir jag arg, ledsen förtvivlad över hur inkompetent jag är o så går jag från att rida till att på måfå åka runt lite o hoppas på det bästa. Detta funkar allra bäst om det är någon som tittar på.
O jag upplever det som att det är många som gör som jag. Slår på en själv o intalar sig själv om att man är så förbaskat dålig så att det tillslut går dåligt. Men man får ju i alla fall rätt.

Däremot så kan jag uppleva en övertro på ting, lösningar, små delar… hmm vet inte riktigt hur jag ska utrycka mig. Men jag själv hade förr en otrolig övertro på mina händer. Bara jag drar tillräckligt mkt så viker hästen snyggt på nacken o så e allt bra.
Jag tror många vill ha en övertro till just dom här smådelarna. Tillexempel en gramantygel, ett stångbett, en viss sadel eller ett visst foder. Finns dom som har en övetro på hovslagare, veterinärer, equiterapeuter, homeopater, massörer o.s.v.

Jo visst vem katten vill sitta o nöta det tråkiga o jobbiga. Mycket roligare o göra flaschiga rörelser. Fast jag anser att man måste släppa igenom det där ibland. Men det handlar om ren psykologi.
Jag en typisk sån människa… jag ser någon göra nått som jag tycker e förbaskat coolt. O tänker WOW!!! Det där ska jag göra.. Som tillexempel åka störtlopp. Nästa dag så drar jag med mig ett par skidor uppförbacken. Dra på mig dom o vänder mig mot dalen.. Snart ligger jag där smått öm i hela kroppen o tänker att det där var inte så bra.. Kanske ska pröva en lite lättare backe. Visst går det bättre men det går inte bra. Tills jag prövar en ännu lättare, tillslut så står jag på planmark o lär mig att svikta i knäna o kanske till och med tagit kontakt med en instruktör. Men hade någon ställt mig där första dagen. Visst jag hade varit ett par blåmärken fattigare men jag hade inte heller fortsatt.
Så tillbaka till ridningen. Ibland så måste man låta folk expremintera lite. Tillslut upptäcker man sina egna brister eller att saker o ting inte riktigt funkar i slutändan. Då tar man kanske ett steg tillbaka, upptäcker kanske att inte häller det håller o tillslut så är man kanske nere på punkt ett o tar hjälp av en instruktör.

Jo jag tror många ”här inne” har höga ambitioner. Jag har det. Har inte du det??
Mina höga ambitioner är att bli så bra ryttare som jag kan. Alltså att nå min maxgräns. För mig kommer det säkert att kräva lika mkt arbete, som för en riktigt talangfull ryttare att nå absoluta världseliten. Sen ligger kanske min maxgräns vid skritt rakt fram, vid skolor, vid piaffen eller så kanske jag en dag slår er alla med häpnad genom att rida i os. Jag skulle dock vara ganska förvånad själv. Inte minst så borde jag först kanske lära mig att rida inför publik.
Så ja. Jag tror alla här inne har höga ambitioner, väldigt höga ambitioner. Hur långt ridmässigt man sen kommer kan bara tiden utvisa.

Jag vill ju att någon ska filosofera med mig om vad som är en skoladsits....
kom igen nu.. Skriv nånting klokt så jag får aktivera dom små grå lite granna.. :idea:

Kort så skulle jag nog säga att en skolad sits är en ryttare som lärt sig följa med i hästens rörelser så pass bra att den genom att göra små förändringar i följsamheten MEDVETET påverkar hästen.

Jag kan också relatera till andra sporter där man ibland gärna vill göra något som man kanske inte är redo för än, och som kanske resulterar i att man slår sig lite - men man fick åtminstone smaka på det så att säga. Jag håller på med breakdance som kräver otroligt mycket kroppskontroll och balans och en medvetenhet om de fysiska lagarna och visst gör jag då och då 'moves' som jag absolut inte har en chans att klara av, bara för att jag vill testa och se.

MEN! Dessa förutsättningar ändras så fort en annan levande varelse kommer in i spelet. Dels tror jag inte det ger nånting att testa göra det svåra, för det är inte bara du utan Hästen, som saknar utbildningen till att göra det. Hästen kan uppleva detta som svårt, skrämmande, osv. Och varför tränar vi hästen - är det för att det ska vara kul för oss att rida flashiga rörelser - eller är det för att lära hästen hur den ska använda sin kropp, hur den ska dansa? Vi tillför inte hästen någonting genom att "tvinga fram" svåra rörelser som den inte kan. Som människa skiter jag i att jag slår ryggen i golvet eller voltar runt och vrickar en axel - det var MITT VAL.
Nu var detta kanske ett extremt exempel.
Men är det så mycket bättre, att nöta runt i dåliga öppnor och verkligen etsa fast de dåliga öppnorna i både hästens och ens eget kroppsminne..? Här tycker vi väl olika, inte mer med det.

Ang övertron på sin ridning. Det jag menade var att man tycker sig behärska att t ex rida skolor, rida på enhandsfattning, ha stångbett på sin häst osv. Att verkligen lära sig rida - skola sin sits - verkar ingen här ha tid med.

En skolad sits

En skolad sits är en sits som vet vad den ska göra vid varje enskilt ögonblick. En sits som har en verktygslåda inbyggd, med olika verktyg att ta fram för olika problem att lösa. För att citera min lärare:
"Du ska kunna spela PIANO med arschlet!!".
(Det var givetvis bildligt talat.)

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
530
Senast: Oknytt
·
Kultur Mamma har bjudit med mig på en en weekendresa till Öland nästa helg :) . Vi ska bo på hotell, äta gott och vara med på aktiviteter på...
2
Svar
20
· Visningar
880
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
885
Senast: Roxy
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama