lite basic kunskap

L

lana

Jag står i ett kollektiv där vi kanske inte är så enade som vi borde, en del har lunch andra inte, det är lite blanding på hästarna, allt ifrån fritids ryttaren, till tävlings ryttare. Men jag känner att jag som rider min häst 6-7 dagar iveckan, tränar för tränare 1dag, ska väl inte ursäkta mig för att ge min häst lunch. Det är väl basic grunden att man ger lunch, jag kan bara gå till mig själv, inte vill jag ha all mat kl 06.00, för att sen inte få förren 18.00, jag skulle bli hemsk att ha att göra med. Har påpekat detta, men dom har alltid svar på tal, jag vill inte gå i försvars inställning så fort diskutionerna börjar, vad ska jag göra.

Sv: lite basic kunskap

Skit i dom!
En häst är gjord för att ständigt äta. Tomma magar är inte bra för dem.
De ska ha mat ofta.
// Linda

Men att låta hästarna gå utan nåt att äta på 12 timmar,det kan man väl knappast ha svar på tal om!:eek:
Folk är ju snurriga alltså!

Det är ju Din häst så hur många gånger du fodrar den har dom inte med att göra...enkelt..Det är inget som du ska behöva försvara på nåt vis utan så är det bara.

Har själv stått i kollektivstall innan men jag flyttade rätt kvickt igen då det fanns för många viljor som ville åt olika håll=konflikter så jag förstår hur du har det..
Hoppas det ordnar sej iaf!

En häst skall inte vara utan mat i mer än 4 timmar. Efter som syran som finns i magen och i tarmana börjar att fräta på slämhinorna i magsäcken och på slämhinorna i tarmana. Det är på sätt som bla annat magsår upp kommer.

Och därför är det viktigt att det finns något i magen så att syran kan smälta den mat som kommer ner. Och ingen mat i tarm/ magsäck= frätnings "skador".

KL.
Lite mat men ofta är det som är bäst för hästen, som shiren louise skrev så kan magsyran börja fräta om dom går med tomma magar för länge.

Ge din häst lunch du !
Det hade jag gjort.

Jag hade antingen drivit igenom att min häst fick lunch vad de andra än tycker annars hade jag nog bytt till annat stall.

Idag är det nästan ingen som bara fodrar 3 ggr om dagen, utan minst 4.

Sen brukar man fördela det jämnt över dygnet.

kör på som du vill!! ibland undrar jag om en del värkligen ska ha häst när dom inte har någon större koll på varken sköttsel eller utfodring:mad:

För mej är det också självklart att utfodra min häst minst 3 gånger om dagen.
Finns de i "mitt" stall som endast fodrar sina hästar 2 gånger om dagen. Alltså är det så att de får mat ca kl. 08.00 på morgonen (1 kg hö + lite kraftfoder) och sedan inte förrän ca kl. 20.00 på kvällen! :eek:
Det tycker jag är heelt sjukt, men men...

Ge hästen mat så ofta du kan! I vårt stall får de fem gånger om da´n - klockan 7, 11, 14, 17 och 21 (ca-tider).
Stå på dig! Det är du som hästägare som är ansvarig för din häst.

Det är ju jättebra!

Fast jag tycker att många har snöat in för mycket på det där med många gånger om dagen och inte riktigt tänker till.
Nån som fodrar mycket grovfoder men bara ger två gånger om dagen kan åka på världens utskällning för det, fast hästarna bara står utan mat ett par timmar innan nästa fodring. Samtidigt kan nån annan som fodrar en normalstor ridhäst med 2kg hö per gång kl 6 12 16 och 21 bli höjd till skyarna. Detta trots att den hästen står utan foder i stort sett hela natten.

I TS fall tycker jag dock att hon har rätt. Klart att hästen ska ha lunch!

Sara (som visst aldrig blir nöjd :smirk:)

Alltså, självklart ska hästarna ha lunch. Antar att ingen av de som inte ger lunch ger så mycket frulle att det räcker hela dagen??:P

I mitt stall ger vi ordentligt med både frukost och lunch ute i hagarna. det blir typ som fri tillgång på hö för hästarna hinner knappt äta upp iaf.
Det skulle alltså inte spela någon roll om vi gav 4 eller 5 gånger för höet räcker iaf nästan hela dagen. förutom sent på eftermiddagen, men då tar de flesta in och rider. Sen får hästarna kvällsmaten inne.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 433
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 675
Senast: Blyger
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 788
Senast: AbCdE
·
Relationer Jag vet inte vad jag ska ta mig till just nu:cry: Mitt liv är kaos just nu, allt som kan gå fel har gjort det:cry: Allt började för lite...
2
Svar
20
· Visningar
4 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka