Lita på analysen..?

aida

Trådstartare
Jag har ägnat ganska mycket tid åt att hitta ett bra hö i år eftersom mitt sto är dräktigt. Och jag har hittat ett hösilage som jag är mycket nöjd med, både ur hygienisk och näringsmässig synvinkel.
Men nu när jag satt och räknade på foderstaten till henne och jublade över hur bra det blev, så började jag fundera.. Hur pass blint ska jag lita på den här analysen? Jag har inte själv tagit provet så jag kan ju inte svära på att det är rätt taget och att det är representativt för hela partiet..

Enligt mina uträkningar ska min häst nämligen klara sig på bara hö hela dräktigheten med enbart lite mineraltillägg i slutet (då fosforen blev för låg)
Men om analysen inte stämmer så kan det ju bli helgalet... och fodra extra "för säkerhets skull" känns ju så där.. om det inte behövs egentligen.

Hur skulle ni ha gjort?

Sv: Lita på analysen..?

Tagit en egen analys :idea:

Ja du säker kan man inte vara . Hade själv en analys på 15 smp ena gången och nästa gång 47 smp ?!?!? på samma skörd ..

Mia

Ja, det får nog bli så.. men det kommer ta ett tag att samla ihop till nytt prov, de äter bara drygt en bal i veckan. Men då får jag ju veta innan högdräktigheten i alla fall. :laugh:

Hur många balar bör jag ta prov från?
och vad gör jag om det visar helt andra värden?
Åh, nu blev jag ju nervös för att det ska visa sig vara jättedåligt :crazy:

Analysen är ju inte bättre än det prov som tagits. Dvs om man lyckats ta ett representativt prov, då är analysen ett tillförlitligt medelvärde. Men råkar man ta ett prov som inte är representativt, utan råkade komma från de sämsta eller bästa balarna, då kommer den visa helt fel. Utan att det är fel på analysen i sig alltså, 'felet' låg på provet.

Därför det är allra bäst med prov taget på fält, diagonalt över fältet, eller från så många slumpvis utvalda balar som möjligt.

Så, vet du hur provet är taget?

Det enda jag vet är att det är taget från fältet innan balning.. men inte hur.

Men om jag gör ett nytt prov nu (och fryser in lite från en bal i taget) hur många balar ska jag ta av för att få så bra representativt värde som möjligt? ..utan att hela vintern springer iväg innan jag kan skicka.
Jag öppnade en bal igår, visst borde jag kunna ta ett första prov från den, eller ska balen vara helt nyöppnad?

Jag kanske ska ta och maila min högubbe igen och fråga hur han tog provet, jag har redan ställt hundra frågor, så en till kan väl inte skada :angel:

Du kan ta från den öppnade, det enda som riskerar att påverkas är TS-halten. Värdena ändras ju inte oavsett om du torkar det helt. Så ta från den du.

HUr många balar ja - ju fler dessto bättre. Jag brukar försöka ta från allra minst 5, men är ju som du säger, man vill ju inte vänta hela vintern heller..

En stor ensilagebal går ju faktiskt ett par hundra meter på gärdet med den pressade balen *ploppar ut *...

Ta ett prov i början på balen ev ett i mitten och ett i slutet och sen på en bal till så har du ju ur fler balar och gräset har växt på flera hundra meters sträckor ..

Eller hur man nu ska förklara :).

Mia Som nu fått den 3 analysen och jag har ett toppen hö :D

Mia

Ja, gud så smart! så långt har jag aldrig tänkt. :idea:
Jag har ganska stora fyrkantiga balar, så då kan jag ta ett prov på framsidan och öppna på "baksidan" med och ta ett prov där.

Grattis till ditt braiga hö! jag hoppas jag är lika nöjd med mitt efter analys nr 2!
Tack till både dig och Alexandra för eran hjälp! :bow:

SMart, jag tänker ju inte på att det är storbal, så van med småbal själv. Men helt korrekt - och smart =)

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har en fjordig på 10 månader som börjar bli lite rund, men absolut inte fet. Vill inte släppa en fet häst på bete så jag får justera...
Svar
4
· Visningar
1 282

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka