Linjeavelsröra

Trissa

Trådstartare
Jag sitter och kikar på stamtavlan till en tik för ev. framtida valp, och nu har jag trasslat in mig i linjeavelns elände. Kan nån hjälpa mig att reda i det hela? (Om jag ens lyckas förklara....)

När jag pratar om led räknar jag tiken, så första ledet är alltså tiken själv. Jag börjar "bakifrån".

I led 5 finns hane A med 3 ggr, 2 på hanens sida och 1 på tiken. Hane A finns även med i led 4 på tikens sida. Tik A finns 1 gång på varje sida i led 5. Det här är jag inte så bekymrad över egentligen.

Men i led 5 finns även hane B och tik B två gånger i samma kombination, samt en gång i led 4. Det innebär att i led 4 finns alltså hane b1 samt tik b2 och i led 3 hane b3. B1, b2 och b3 är nämligen kullsyskon. (B3 finns på hanens sida i led3, och de andra två på tikens sida i led 4.) Till råga på allt förekommer hane B ytterligare en gång i led 5, och producerade då tik b4 som parades med hane b1, vilket innebär en halvsyskonparning.

Var det nån som begrep nåt...? ;) (Man kanske inte ska skriva såna här inlägg mitt i natten...) Jag får inte ordning på det här, är det "normal" linjeavel?

Senast ändrad:
Sv: Linjeavelsröra

Förvirringen är nu total.... Jag räknar INTE tiken, första ledet är alltså tikens mamma. Nu blev det mycket lättare, va...? :D

Enligt dessa uppgifter och ett inavelsprogram, ligger inavelsgraden för denna tik på 12,5 %...

Klaet att det gör viss skillnad, men jag personligen skulle Inte köpa en avelstik, som är resultatet av en så hårt bedriven linjeavel...

Nej, jag börjar tveka nu. Å ena sidan är det en mycket seriös uppfödare, som har alla kvaliteér hos sina hundar som jag letar efter, och tiken är ljuvlig. Å andra sidan är det lite väl mycket linjeavel där i fjärde och femte ledet för min smak, även om det förvisso handlar om en ras med ganska begränsad avelsbas. Jag tror jag ska läsa på lite mer om linjeavel. Fasen också!

Vad är det för ras??
Finns det möjlighet för dig att bedriva "extrem" utavel. Dvs inavelsgrad så nära noll som möjligt?? Ex via hanar i Norge/Danmark/Finland??

Det handlar om bullterrier. Jag har inget att säga till om när det gäller valet av hane, men jag vet att ett av alternativen är en hane som är helt obesläktad med tiken.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 517
Senast: Niyama
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 976
Senast: Habina
·
Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 299
Senast: _Taggis_
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
15 095
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar