Linjeavel?!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare javill
  • Startdatum Startdatum
J

javill

Om ett föl har samma farfars farfar som mormors far, räknas det då som linjeavlat? Är det nära släkt så att den hästens "dåliga" egenskaper sannolikt dyker upp hos fölet?

Man kan kalla det linje avel, vilket egentligen är ett finare namn på inavel :angel:, men en del använder hästar som är betydligt närmre varandra i släktskap. Det är ganska vanligt att en häst förekommer fler än en gång i de om man räknar några generationer bakåt när det gäller islandshästar, och ser man det ur ett större historiskt perspektiv har islandshästen dessimerats kraftigt vid flera tillfällen. Inavel/linjeavel kan förstärka både positiva och negativa egenskapter så risken finns alltid, men med detta exempel är den nog inte särskillt stor.

Om man överför det till människans värd är det långt ifrån säkert att man insett släktskapet om man inte ägnat sig åt åtminstone en aning släktforskning.

Liknande trådar

Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 523
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Ekonomi & Juridik Jag har hittat ett riktigt fint sto på ett "polsk hästnet" och är i kontakt med säljaren. Dock är jag stressad över logistiken kring att...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 443
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 401
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar