Linjeavel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare vemsomhelst
  • Startdatum Startdatum
V

vemsomhelst

Nu måste jag få ställa ännu en dum fråga. Förlåt alla dumma frågor men ny i hästvärlden och försöker förstå vad allt handlar om.
Har en ytlig bekant som har börjat diskutera hästar med mig eftersom våra barn rider i samma ridgrupp. I går satt vi och fika och prata. Hon berätta då att i år har hon linjeavlat. Fattar ju inte vad det betyder riktigt men tydligen är stoets mamma hingstens mormor. För mig låter det mer som inavel men jag fattar ju inte detta så någon som orkar förklara för mig? I vilket syfte parar man dessa individer som är så närbesläktade?

Sv: Linjeavel?

Linjeavla kan man göra på individer man känner väl till för att förstärka en viss egenskap. Det är dock precis samma sak som inavel men med annat namn. (Risken finns ju att man på samma sätt förstärker en svaghet...)

Det man rekommenderar är att det inte ska bli en lägre siffra en 6, dvs hingsten man linjeavlar på ska finnas i tredjeled på båda sidor dvs 3+3. Eller 2+4 osv.

Med andra ord så har den du pratat med gjort en som jag tycker är i närmaste laget. Nu vet jag ju inte vilka raser det handlar om och linjeavel är olika vanligt inom olika raser och förbund!

Just precis, det är ett "finare" namn på inavel, vilket är vad det handlar om. Jag försöker alltid att ha så låg inavelsgrad som möjligt i min avel, tror att det är farligt i längden att avla på närbesläktade individer och att man riskerar att få riktiga bakslag.

Man gör parningen i syfte att förstärka de goda egenskaperna. Ska man göra det bör man ha väldigt god koll på avelsdjurens goda och dåliga egenskaper.

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 520
Senast: Marty
·
Avel Jag sitter och läser på lite om linjeavel och sånt inom travsporten och fastnade på en grej som inte förklaras i boken (inte hittills i...
Svar
4
· Visningar
2 154
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 785
Övr. Barn Trodde aldrig jag skulle behöva starta en tråd om detta men jag behöver ösa ur mig allt, och så behöver jag råd om hur jag ska göra med...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
16 420

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka