Linjeavel på Cantus och Ramiro Z 4+4

Hippocampus

Trådstartare
Skulle ni säga att Cantus 4+4 samt Ramiro Z 4+4 skulle vara ett dåligt val vid en betäckning? Jag har läst, förvisso av en person och dennes tyckande, att man ska akta sig för att dubbla Cantus pga hans dåliga benställning. Vad hade/förärver han för dålig benställning?

Vad kan man förvänta sig av Cantus och Ramiro 4+4? Jag har alltid fått höra att 4+4 är där motorn sitter på hästar.
 
Ingen som vet något om "motorn" i 8e ledet och Cantus dåliga benställning? Hittar inte så mycket när jag googlar om benställningen.
 
Har ingen koll på Cantus men generellt så är det ju bevisat att arvbarheten på benställning är väldigt låg. Är det dessutom så långt bak som två gr i fjärde led så tror jag inte man behöver oroa sig, speciellt om man har sto som tidigare gett ungar med bra ben.
 
Har ingen koll på Cantus men generellt så är det ju bevisat att arvbarheten på benställning är väldigt låg. Är det dessutom så långt bak som två gr i fjärde led så tror jag inte man behöver oroa sig, speciellt om man har sto som tidigare gett ungar med bra ben.

Jag skulle säga att det beror på. Det finns några linjer inom det arabiska fullblodet som nedärver en knepig benställning tämligen starkt, jag har tex sett samma fel tre generationer från urspruget och då var hästen i fråga inte linjeavlad på hästen felet kom ifrån. De flesta av de nära släktingarna hade dessutom korrekta benställ.

Om man har en häst med knepig benställning mer än en gång i stammen förhållandevis nära skulle jag tittat på andra med liknande stam hur deras benställning ser ut och inte förlita mig på låg arvbarhet.
 
Har ingen koll på Cantus men generellt så är det ju bevisat att arvbarheten på benställning är väldigt låg. Är det dessutom så långt bak som två gr i fjärde led så tror jag inte man behöver oroa sig, speciellt om man har sto som tidigare gett ungar med bra ben.

Jag har också hört att arvbarheten på benstället är låg. Men är det verkligen så?

Jag vet med mig att det finns hingstar som nedärver sina benställ på ett vis så man kan se att den finns i leden fast det är långt bak - Gaspari är sån med sina raka haser men ändå förmåga till samling. Eller Ceylon med sina hjuliga bakben. Även Testarossas långa veka kotor har jag sett på en del av hans ättlingar.

Jag tror att nu när man kan korrigera fölben så syns ju inte felaktiga benställ lika mkt när de väl kommer till bedömning som ger de siffror som sedan blup baserar sig på.
 
Förlåt för lite trådkap. Men finns det någon "nedre gräns" för linjeavel? Vad blir när det är 1+2 (dvs. pappa och morfar är samma häst)? känner nämligen häst som har så, som är väldigt fin :)
Det beror på vem man frågar men 1+2 är ju incest - eller "inhest":idea:

11822786_10153467833197593_1571775861460168643_n.jpg

Ramiro Z är rätt så beprövad ner till inhest och mig veterligen går det bra. Contendro till exempel.

De olika teorierna om vilka positioner som är bäst att linjeavla på för egen prestation brukar landa någonstans vid 4-6 ledet. Då brukar man kalla den delen av stammen för "motorn".
Sen vill man ofta ha 3/4-sykon och/eller att individen representeras könsbalanserat. Dvs via sto på ena sidan och hingst på andra. Osv

Mvh
Random "kunnig" på forum :sneaky:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 714
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 631
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 284
Senast: Sel
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 766
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp