Linjeavel- hur nära får det bli??

Grandezza

Trådstartare
Jag hade bestämt hingst till mitt Grannus sto efter att ha sett bruksprovet, Dee Jost van Dyke, när han sen kom in på hemsidan, såg jag att han har Grannus i 3:e led, sen kollade jag på Ludwigs Champion, men han hade med Grannus i 3:e led. Efter det tittade jag på Flyinges Callahan, och naturligtvis har han Grannus, men i 4-led.
Nu är min fråga, hur nära kan man ta, om man inte vill riskera nått??
Tacksam för hjälp!!

Sv: Linjeavel- hur nära får det bli??

Jag tycker inte att någon av dem ligger för nära.
Dock vet jag inte hur just Grannus funkar linjeavlat.

Jag hade bestämt hingst till mitt Grannus sto efter att ha sett bruksprovet, Dee Jost van Dyke, när han sen kom in på hemsidan, såg jag att han har Grannus i 3:e led, sen kollade jag på Ludwigs Champion, men han hade med Grannus i 3:e led. Efter det tittade jag på Flyinges Callahan, och naturligtvis har han Grannus, men i 4-led.
Nu är min fråga, hur nära kan man ta, om man inte vill riskera nått??
Tacksam för hjälp!!

Hade tagit en hingst utan någon av dessa i sig. Jag vill ha helt rent :)

Jag tycker att man ska hålla de första tre leden fria, men det beror lite på vilken individ man linjeavlar på. Just Grannus vet jag inte tillräckligt om.

Jag hade inte tvekat på att ha Grannus 2 ggr i tredje led, inte en sekund!

Fölet får Grannus i 2:a och 4:e led. Enda "risken" jag kan se är att det kan bli en tung häst.
Men det beror ju på vilken av de tre herrarna du väljer och vad stoet har mer bakom sig.

Grannus har lämnat så många bra både hingstar och tävlingsindivider så jag skulle inte oroa mig.

Ja, mitt sto är ganska stor och kraftig, hon har Carprilli som morfar och Aktuell som mormorsfar. Bla Calypso I och Cor de la Bryere bakom.

Vad gäller linjeavel så säger man ju att det gyllene talet är 6 för bra linjeavel.

Alltså kan man ha samma hingst (eller sto för den delen) 2ggr i led 3 = 3+3 eller i led 2 och 4 eller 1+5. Alla summorna blir 6

Hej!

Jag undrar också. Jag har ett sto e:Lancier 987 (Landgraf I-Wahnfreid) och funderar på att betäcka henne med Ludwigs Champion som har Landgraf 2 gåger i 4:e led, är det för nära?

Liknande trådar

Avel Hur långt ut räknar man som linjeavel? Alltså innan det blir "för utspätt" eller vad man kan säga. Och hur när vill/kan man ha samma...
Svar
17
· Visningar
2 097
Senast: polly p
·
Avel Är ju inte så haj på detta med avel och linjeavel har ett sto som går svårklass är inte så stor ca 162 super teknink super...
Svar
4
· Visningar
1 155
Senast: theJohanna
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 966
Senast: supercassie
·
Avel Jag har hittat en hingst som jag verkligen gillar, och dessutom passar han mitt sto hur bra som helst. Men, enligt mig finns det ett...
Svar
7
· Visningar
1 312
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka