Sv: Linjeavel eller inte?
Vad är linjeavel?
Vad är linjeavel?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När någon har åsikter om avkommor tycker jag alltid att man måste fråga sig vad dessa grundar sig på - hur många avkommor har personen sett/ tränat/ dömt osv, gillar den öht stammen och eventuellt också vilken erfarenhet och inte minst agenda personen har. Det är ju så otroligt subjektivt, trots allt.
Jag tycker också aveln börjar styra mot mer och mer "svåra" hästar för mer och mer rutinerade ryttare. Överlag är det ju ändå fritidsryttare som vill ha en trevlig kompis i skogen som letar efter häst. Det finns för få människor som kan rida de här "proffshästarna" som avlas fram, min personliga åsikt.
Det är med avel är som sagt väldigt individuellt, från person till person. Jag tycker vi ska behålla islandshästen som den friska sunda tåliga ras det är, försöka avla bort eksemen och spatten och satsa på individer med BRA lynne!
Och jag håller faktiskt inte helt med för jag tycker det fokuseras i alltför hög grad på hästen, medan deras miljö och deras ryttare inte alls skärskådas lika kritiskt. Har vi kunskapen att förvalta vår häst och har vi också möjlighet att hålla hästen på ett för den optimalt sätt? Det sistnämnda kommer ju garanterat att spela in på hästens psyke etc.
Att vi som ryttare måste ha kunskaperna (eller för all del köpa utbildningen) tycker jag är alldeles för lite diskuterat. Alla kan inte rida in sin häst och göra ett för hästen utmärkt jobb - men det är hästarna som "får skulden" för att vara heta, svårtöltade, tuffa att rida etc ...
Söker du en familjehäst, som skall tåla mycket, anser jag att det är än mera rättvist att hästen fått en god utbildningsgrund att stå på. För det är inte bara aveln, det är inte minst miljön som formar individerna.
Om man kör på inavel får man ta smällen med alla problem problemen som kan komma.
Det är dock ett faktum att så skett med islandshästen historiskt. Och att det inte gärna blir på ett annat sätt, med tanke på att det varit en isolerad population rätt länge.
Salka, förlåt urspårningen om träning - men det är samtidigt en del av avelsarbetet.