Linjeavel eller inte?

Sv: Linjeavel eller inte?

En form av inavel, man parar in släktingar för man tror att man ska förstärka dom goda egenskaperna. Ibland går det bra men även dom dåliga generna kan ju förstärkas.

När någon har åsikter om avkommor tycker jag alltid att man måste fråga sig vad dessa grundar sig på - hur många avkommor har personen sett/ tränat/ dömt osv, gillar den öht stammen och eventuellt också vilken erfarenhet och inte minst agenda personen har. Det är ju så otroligt subjektivt, trots allt.

Ja, det är subjektivt, men jag tror ändå det går att säga att överlag att hingstar som använts i stor utsträckning (ex Askur, ófeigur, Orri, Svalur m fl) ger en viss sorts avkommor. Givetvis är det 50% utav generna som kommer från modern, men har hingsten flera hundra avkommor tror jag det går att säga att den lämnar lugna trygga avkommor, eller den lämnar lite hetare med bra benställning osv.

Sen är det en personlig sak VAD man gillar för typ av hästar. Jag själv vill hellre ha en lite lugnare och coolare variant, än en hetlevrad. Kommer aldrig att använda mig utav Askur f Håkansgården t ex, just för att han inte tilltalar mig, inte min typ av häst som jag vill ha avkomma efter.

Jag tycker också aveln börjar styra mot mer och mer "svåra" hästar för mer och mer rutinerade ryttare. Överlag är det ju ändå fritidsryttare som vill ha en trevlig kompis i skogen som letar efter häst. Det finns för få människor som kan rida de här "proffshästarna" som avlas fram, min personliga åsikt.

Det är med avel är som sagt väldigt individuellt, från person till person. Jag tycker vi ska behålla islandshästen som den friska sunda tåliga ras det är, försöka avla bort eksemen och spatten och satsa på individer med BRA lynne!

Jag tycker också aveln börjar styra mot mer och mer "svåra" hästar för mer och mer rutinerade ryttare. Överlag är det ju ändå fritidsryttare som vill ha en trevlig kompis i skogen som letar efter häst. Det finns för få människor som kan rida de här "proffshästarna" som avlas fram, min personliga åsikt.

Det är med avel är som sagt väldigt individuellt, från person till person. Jag tycker vi ska behålla islandshästen som den friska sunda tåliga ras det är, försöka avla bort eksemen och spatten och satsa på individer med BRA lynne!

Och jag håller faktiskt inte helt med för jag tycker det fokuseras i alltför hög grad på hästen, medan deras miljö och deras ryttare inte alls skärskådas lika kritiskt. Har vi kunskapen att förvalta vår häst och har vi också möjlighet att hålla hästen på ett för den optimalt sätt? Det sistnämnda kommer ju garanterat att spela in på hästens psyke etc.

Att vi som ryttare måste ha kunskaperna (eller för all del köpa utbildningen) tycker jag är alldeles för lite diskuterat. Alla kan inte rida in sin häst och göra ett för hästen utmärkt jobb - men det är hästarna som "får skulden" för att vara heta, svårtöltade, tuffa att rida etc ...

Söker du en familjehäst, som skall tåla mycket, anser jag att det är än mera rättvist att hästen fått en god utbildningsgrund att stå på. För det är inte bara aveln, det är inte minst miljön som formar individerna.

Jag är stor motståndare mot inavel eller linjeavel som de så fint heter.

Det finns så oerhört många olika hingstar och ston av denna ras så varför hålla sig till ett par fåtal??

Om man kör på inavel får man ta smällen med alla problem problemen som kan komma.

Och jag håller faktiskt inte helt med för jag tycker det fokuseras i alltför hög grad på hästen, medan deras miljö och deras ryttare inte alls skärskådas lika kritiskt. Har vi kunskapen att förvalta vår häst och har vi också möjlighet att hålla hästen på ett för den optimalt sätt? Det sistnämnda kommer ju garanterat att spela in på hästens psyke etc.

Att vi som ryttare måste ha kunskaperna (eller för all del köpa utbildningen) tycker jag är alldeles för lite diskuterat. Alla kan inte rida in sin häst och göra ett för hästen utmärkt jobb - men det är hästarna som "får skulden" för att vara heta, svårtöltade, tuffa att rida etc ...

Söker du en familjehäst, som skall tåla mycket, anser jag att det är än mera rättvist att hästen fått en god utbildningsgrund att stå på. För det är inte bara aveln, det är inte minst miljön som formar individerna.

Ja självklart är det miljön som spelar in också! Och det finns tyvärr många som "rider in" sina unghästar helt fel, ryttarens utbildning har inte hängt med riktigt i antalet islandshästar..

Men jag tror ändå att en häst som från början är stabil i lynne och har med sig det genetiskt, har en bättre grund än någon annan som inte har det. Och visst, det handlar mycket om vilken ryttare som rider/hanterar hästen, givetvis, men jag tycker det är fel när vissa tar föl efter sina "knäppa" ston eller hingst bara för att de kan, och sen hoppas de på att avkomman inte ska ärva det här dåliga lynnet. Men jag förstår ditt tänk också, mycket beror på ryttaren.

Om man kör på inavel får man ta smällen med alla problem problemen som kan komma.

Det är dock ett faktum att så skett med islandshästen historiskt. Och att det inte gärna blir på ett annat sätt, med tanke på att det varit en isolerad population rätt länge. ;)

Salka, förlåt urspårningen om träning - men det är samtidigt en del av avelsarbetet.

Rättelse: Linjeavel är INTE ett finare namn för inavel. Det är två olika saker.

När det gäller inavel är avelsdjuren mycket närmare släkt med varandra än när det gäller linjeavel.

Det är dock ett faktum att så skett med islandshästen historiskt. Och att det inte gärna blir på ett annat sätt, med tanke på att det varit en isolerad population rätt länge. ;)

Salka, förlåt urspårningen om träning - men det är samtidigt en del av avelsarbetet.

No problemas - bra att upplysa lite om det också ;). Blir lätt att man skriver det man tycker om ex avel, och sen glömmer de andra bitarna som träning och utbildning. Det gör att man får ändra sig lite, bara bra att tänka lite bredare och ventilera frågorna här! :)

Liknande trådar

Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
868
Senast: trazel
·
Kultur Med tanke på de andra trådarna. Vilken är den sämsta filmen ni sett? Det finns ju många, men om ni måste välja ut just en och peka på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 668
Senast: Enya
·
Trädgård & Växter Jag håller på att anlägga en trädgårdsdamm, och jag tänkte höra om det är någon dammägare här som vill dela med sig av erfarenheter...
Svar
2
· Visningar
435
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 400
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar