S
Salka9
Finns väl säkert en sån här tråd, men tänkte höra med er vad ni tycker om linjeavel? Många kända avlare använder sig ju utav det, men vad tycker ni själva? Vore intressant att höra olika tankar!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är helt okunnig inom området men svarar ändå...
Jag blev väldigt förvånad när jag insåg att det skedde så mycket "linjeavel" inom islandshästvärlden. Upplever inte att det är lika vanligt inom andra raser.
Att man mha linjeavel på kort sikt kan nå positiva sidor är jag i och för sig övertygad om, men jag är också övertygad om att det på lång sikt aldrig kan vara bra för rasen. Om jag någon gång skulle börja med avel så skulle jag inte använda mig av linjeavel.
Jag hoppas att alla som sysslar med avel ställer sig frågan var gränsen går mellan linjeaveln och inavel? Linjeavel/inavel tror inte jag är vägen fram för att uppnå friska hästar både fysiskt och psykiskt på lång sikt.
Men som sagt, jag är okunnig inom området, så ta min åsikt med en nypa salt
Det viktigaste i avel är att uppfödaren har ett mål, spelar ingen roll om det är familjehästar eller tävlingshästar.
Ursäkta OT
Men bara för att BLUPen finns, så måste du inte gå på totalen. Systemet är ju intressant även för att komplettera ditt sto - t ex genom bra nedärvning på separata gångarter eller exteriöra delar som man själv vill förbättra hos framtida avkomma?!
Det är ju användandet och vad vi lägger in i systemet, som avgör hur bra det är och blir
Gällande in- eller linjeavel presenteras ett litet intressant fakta i den stora boken "islandshästen": av 222 avelsvisade hästar på Landsmót 2002 kan du i stammen på SAMTLIGA återfinna Sörli 71 frá Svadastödum ... man skriver vidare att den andra basen i modern avel är Skuggi frá Bjarnanesi och hans son Nökkvi frá Holmi, som återfinns i 218 av dessa 222 hästar. Nu är det länge sedan dessa hingstar levde, men det kan ju vara intressanta siffror ändå. (fritt citerat).