Linjeavel eller inte?

S

Salka9

Finns väl säkert en sån här tråd, men tänkte höra med er vad ni tycker om linjeavel? Många kända avlare använder sig ju utav det, men vad tycker ni själva? Vore intressant att höra olika tankar!

Sv: Linjeavel eller inte?

Jag är varken för eller emot, men de flesta islänning verkar ju vara det tydligen.

Ja de verkar positiva till det, har läst islandshästböckerna utav stina helmersson och nästan varenda avlare som de intervjuade avlade ju mest med linjeavel. Så länge det inte blir för extremt tycker jag det är OK, tänker själv ev betäcka mitt sto med en hingst som har Thokki frá Gardi i tredje eller andra led, Salka har honom i tredje led och jag gillar hans blod. :banana:

Jag är helt okunnig inom området men svarar ändå...

Jag blev väldigt förvånad när jag insåg att det skedde så mycket "linjeavel" inom islandshästvärlden. Upplever inte att det är lika vanligt inom andra raser.

Att man mha linjeavel på kort sikt kan nå positiva sidor är jag i och för sig övertygad om, men jag är också övertygad om att det på lång sikt aldrig kan vara bra för rasen. Om jag någon gång skulle börja med avel så skulle jag inte använda mig av linjeavel.

Jag hoppas att alla som sysslar med avel ställer sig frågan var gränsen går mellan linjeaveln och inavel? Linjeavel/inavel tror inte jag är vägen fram för att uppnå friska hästar både fysiskt och psykiskt på lång sikt.

Men som sagt, jag är okunnig inom området, så ta min åsikt med en nypa salt :)

Linjeavel har ju en historisk orsak också; till Island har det inte fraktats hästar sedan 900-talet och med div naturkatastrofer (var väl ett gigantiskt vulkanutbrott på 1700-talet t ex) så har basen begränsats. De blodslinjer som finns kan användas, nytt korsas inte in.

Personligen tror jag att rasen är tåligare än andra, sett ur historiskt perspektiv. Selektionen hos avlarna på Island är än i dag långt tuffare än här; det som inte är bra käkar man hellre upp för att dra det långt.

Kända linjeavlade hästar är t ex Ofeigur 882 frá Flugumyri med helsyskon som föräldrar. Han har dessutom hederspremie för avkommor. En gammal artikel att läsa finns här:
http://www.ishest.dk/avlsside/artikel/ofeig882.htm

Jag är helt okunnig inom området men svarar ändå...

Jag blev väldigt förvånad när jag insåg att det skedde så mycket "linjeavel" inom islandshästvärlden. Upplever inte att det är lika vanligt inom andra raser.

Att man mha linjeavel på kort sikt kan nå positiva sidor är jag i och för sig övertygad om, men jag är också övertygad om att det på lång sikt aldrig kan vara bra för rasen. Om jag någon gång skulle börja med avel så skulle jag inte använda mig av linjeavel.

Jag hoppas att alla som sysslar med avel ställer sig frågan var gränsen går mellan linjeaveln och inavel? Linjeavel/inavel tror inte jag är vägen fram för att uppnå friska hästar både fysiskt och psykiskt på lång sikt.

Men som sagt, jag är okunnig inom området, så ta min åsikt med en nypa salt :)

Precis! Som du säger tror jag inte heller det är bra med "extrem" linjeavel, de dåliga sidorna måste ju också komma fram nånstans! :crazy:
Jag är inte heller superkunnig inom detta, och blev också förvånad när jag fick veta att islänningarna avlade mkt med linjeavel. Men avel är superintressant och det är roligt att höra andras tankar om/kring detta.

Mitt blivande föl blir linjeavlad med en hingst som heter Otur fra Sauðárkróki, han kommer att finnas i 3:e gen på båda sidor.

//Jezz

Tyvärr är det nästan ofrånkomligt då vissa hingstar på Island använts mkt i avel & var & varannan häst även i andra länder har dem i stammen, tex Hrafn 802 som jag har haft på några av mina islandshästar.
På lång sikt är blir linjeaveln inte lika påtaglig som om man skulle avla 2 syskon med varandra tex, men de flesta individer nedärver ju både bra & dåliga sidor.

Ja, när det mer eller mindre bara blir fler och fler avkommor efter de populäraste hingstar, ex Isar, Askur m fl, så kan man ju inte undvika att de flesta hästar kommer bli släkt - förr eller senare. Därför tror jag ändå det är viktigt att man betäcker med nån hingst med mer "ovanlig" stam men som ändå har de egenskaper man vill ha - exempel supertrevligt lynne om man vill avla familjehäst, lättöltad osv.

Det är därför det inte är så bra med BLUP systemet, det leder till att folk använder vissa hingstar med viss stam & sedan blir alla släkt, det blir svårt att hitta hingstar att avla med om man inte vill ha inavel helt enkelt.

Men bara för att BLUPen finns, så måste du inte gå på totalen. Systemet är ju intressant även för att komplettera ditt sto - t ex genom bra nedärvning på separata gångarter eller exteriöra delar som man själv vill förbättra hos framtida avkomma?!

Det är ju användandet och vad vi lägger in i systemet, som avgör hur bra det är och blir ;)

Gällande in- eller linjeavel presenteras ett litet intressant fakta i den stora boken "islandshästen": av 222 avelsvisade hästar på Landsmót 2002 kan du i stammen på SAMTLIGA återfinna Sörli 71 frá Svadastödum ... man skriver vidare att den andra basen i modern avel är Skuggi frá Bjarnanesi och hans son Nökkvi frá Holmi, som återfinns i 218 av dessa 222 hästar. Nu är det länge sedan dessa hingstar levde, men det kan ju vara intressanta siffror ändå. (fritt citerat).

Du menar islandshästen av stina h, som nu finns i "kombinations"bok att köpa?

Nej man måste ju inte gå på totalen men det finns många stoägare som ändå går på totalpoängen.
Andra nackdelar med BLUP är just att det handlar om bedömningar osv just nu, de senaste åren, alltså har hästar med äldre men bra stam inte hög BLUP, bara den "nya generationen" gäller.
Lite trist.

Nix, jag menar den stoooora (dyra!) boken "The Icelandichorse":
http://www.agerstaridshop.nu/product_info.php?cPath=40_57&products_id=128
(Den har dock gått ner några hundra nu! :) ).

Blupen blev ju utskälld redan -92 även om det är hästar med/ inlagda sedan -61. Dock så är ju inte systemet statiskt, det kommer alltid att förändras beroende på vad som läggs in ... Och vad enskilda stoägare eller hästköpare lägger för värderingar - det kommer vi aldrig ifrån. Det kan vara blup likaväl som färg, stam likaväl som tävlingsresultat, storlek eller enstaka gångarter. Men så är det, vi alla är individer.

Tänkte väl, kom inte ihåg ngn sån fakta:angel:

Kollat på den boken men jag måste nog investera i annat trist först:mad:

Mm det är ju så, det gör ju att vi lägger in nya hästar från nya bedömningar & de med äldre stam faller i glömska.
Jag är ju sån där som gillar vissa äldre gårdar med äldre kända hingstar men som kanske inte presterat så mkt i aveln på senare tid.

Jag håller med. Är förtjust i lite "okändare" blod, men det negativa med att avla på okänt blod är ju att det kan bli svårare att sälja. När folk hör att det bara är en avkomma efter en andra klass hingst, tror de ju att de inte kan få den där flotta avkomman á la Askur och ìsar... Ibland tror jag ändå man får gå sin egen väg och tro på det man gör. och avlar man för eget bruk spelar det ju ingen roll vad man väljer för hingsten - huvudsaken är ju att den har rätt egenskaper som jag tycker är viktiga och att den är frisk. Avlar man för att senare sälja vidare, då får man nog kanske välja en annan hingst..

Som tur är går det att sälja islandshästar utan att de har en speciell stam, majoriteten kollar nog mer på färg/lynne/prestationer/exteriör/egenskaper osv när de köper islandshäst, jag vet inte många som köpt enbart för stamtavlans skull.

Inom vissa grenar med andra raser är det vanligare att gå på stam, speciellt när de köper unghästar, man går efter goda hopp eller dressyrförvärvare på hbl sidan tex.

Tycker alltid man bör stå för vad man avlar, alltså tänka på att hästen ska gå att sälja vidare, som uppfödare kan man inte garantera att man kan ha kvar hästen hela livet.
Därför är jag inget fan av annonser där det står welsh/island eller shetland/islandskorsning osv.:devil:
Hästmarknaden är för mättad för att kunna kränga vilka gatukorsningar som helst.

Det viktigaste i avel är att uppfödaren har ett mål, spelar ingen roll om det är familjehästar eller tävlingshästar.
Ursäkta OT:o

Det viktigaste i avel är att uppfödaren har ett mål, spelar ingen roll om det är familjehästar eller tävlingshästar.
Ursäkta OT:o

Jag håller med! För att har du ett mål, så har du något att jobba emot. Allas avelsmål är ju inte exakt lika ens inom samma "kategori". Och BRA hästar, bör inte vara svåra att sälja.

I dag tror jag faktiskt att ett större problem ligger inom utbildningssidan, det finns helt enkelt inte tillräckligt många som kan göra ett riktigt bra jobb med att utbilda hästarna.

Bra argument ni har, båda två. Det gör mig bara mer taggad att gå min egen väg. För mig är lynnet absolut det viktigaste, oavsett om det är en familjehäst eller tävlingshäst.

Men jag tycker ändå det är viss klang bland en dek ryttare, att "den hingsten lämnar si å så abkommor, den lämnar knäppa, en annan lämnar såna som har dåligt anlag för tölt osv". Så lite påverkad utav sånt har man ju blivit också, även om man inte sett hingsten in real life.

Mina båda hästar har Thokki (e Hrafn) i sig, och jag tycker de påminner mkt om varann och är supernöjd med deras lynne (Pjakkur o Salkas), hoppas på att jag kan hitta en bra hingst till Salka med det blod jag vill ha.

Men vad tycker ni när de isländska avlarna säger att (bara ett ex) att Kolkuosi-blodet inte passar ihop med Svadastadir-blodet, det ger såna och såna avkommor, bättre att kombinera det och det blodet för de är mer släkt och har egenskaper som slår igenom bättre hos avkomman (nu har jag läst stina helmerssons bok igen). Hänger ni med?

När någon har åsikter om avkommor tycker jag alltid att man måste fråga sig vad dessa grundar sig på - hur många avkommor har personen sett/ tränat/ dömt osv, gillar den öht stammen och eventuellt också vilken erfarenhet och inte minst agenda personen har. Det är ju så otroligt subjektivt, trots allt.

Men bara för att BLUPen finns, så måste du inte gå på totalen. Systemet är ju intressant även för att komplettera ditt sto - t ex genom bra nedärvning på separata gångarter eller exteriöra delar som man själv vill förbättra hos framtida avkomma?!

Det är ju användandet och vad vi lägger in i systemet, som avgör hur bra det är och blir ;)

Gällande in- eller linjeavel presenteras ett litet intressant fakta i den stora boken "islandshästen": av 222 avelsvisade hästar på Landsmót 2002 kan du i stammen på SAMTLIGA återfinna Sörli 71 frá Svadastödum ... man skriver vidare att den andra basen i modern avel är Skuggi frá Bjarnanesi och hans son Nökkvi frá Holmi, som återfinns i 218 av dessa 222 hästar. Nu är det länge sedan dessa hingstar levde, men det kan ju vara intressanta siffror ändå. (fritt citerat).

Shit, min har bägge i stammen:rofl:

Liknande trådar

Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
868
Senast: trazel
·
Kultur Med tanke på de andra trådarna. Vilken är den sämsta filmen ni sett? Det finns ju många, men om ni måste välja ut just en och peka på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 668
Senast: Enya
·
Trädgård & Växter Jag håller på att anlägga en trädgårdsdamm, och jag tänkte höra om det är någon dammägare här som vill dela med sig av erfarenheter...
Svar
2
· Visningar
435
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 400
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar