Linfröolja vs linfröolja?

MonteRose

Trådstartare
Är det någon större skillnad (förutom priset) på olika fabrikat av linfröolja?
I så fall, vilken är bäst?

Sv: Linfröolja vs linfröolja?

Nu ska vi se här, kommer inte helt ihåg hur det va:confused:
Men, det finns vissa typer av det som framställts på nåt sätt så att det kan bli giftigt för hästen... Bra beskrivning va??:p
I alla fall, till saken. Granngården har en som kommer från Bio nånting!?! Vilken koll jag har känner jag:angel:

Nu ska vi se här, kommer inte helt ihåg hur det va:confused:
Men, det finns vissa typer av det som framställts på nåt sätt så att det kan bli giftigt för hästen... Bra beskrivning va??:p
I alla fall, till saken. Granngården har en som kommer från Bio nånting!?! Vilken koll jag har känner jag:angel:

Borde vara Biofarmab du menar :)

*KL*

Så här står det om Kentucky Karron oil;

Emulsionen av linolja och kalciumhydroxid förbättrar oljans smältbarhet genom att öka ytan för matsmältningsenzymerna

Är det bara dravel, eller?

Problemet med omega-3 fettsyror är att de är känsliga för syre och värme. Detta är orsaken till varför mycket av den omega-3 som finns i gräs går förlorad vid torkning till hö och varför man bör ge extra omega-3 till en häst som inte har tillgång till bete.

Man brukar tillsätta någon antioxidant till linfröoljan (t.ex. E-vitamin) för att förlänga hållbarheten eftersom linolensyran (omega-3) i linfröoljan annars lätt oxiderar vid kontakt med luftens syre och kan härskna. Även om man har tillsatt antioxidanter så är hållbarheten begränsad (särskilt gäller detta öppnad förpackning/flaska). Att köpa en 10-liters dunk om man har få hästar är nog ingenting att rekommendera såvida man inte kan förhindra att syre kommer in i dunken.

Omega-3 bryts ner även i rumstemperatur så den bör förvaras svalt (brukar inte vara något problem vintertid men sommartid bör den förvaras i kylskåp).

Svensk kallpressad linfröolja sägs ha ett högt innehåll av omega-3. Om detta är sant eller inte vet jag inte. Jag har inte sett några undersökningar som visar detta. Kallpressad linfröolja är nog däremot att föredra.

Jag vill inte rekommendera någon särskild produkt men jag använder själv svensk kallpressad linfröolja till min häst (den linfröolja som du köper i en livsmedelsbutik saknar oftast uppgift om ursprung men är med all sannolikhet inte svensk).

Jag kan inte se någon anledning till att tillsätta kalcium till produkten. Om dom hävdar att kalciumhydroxid förbättrar oljans smältbarhet så bör dom kunna hänvisa till forskningsresultat som styrker detta påstående. Kan dom inte ge någon referens som styrker detta påstående ska du nog inte tro på det.

Ja precis:D pinsamt att jag ger det två gånger om dagen till hästen men inte ens vet vad det heter:o

Det va så här, vi pratade med en av mina tränare som är kunnig i det mesta om hästar. Han surrade om att det skulle finnas nåt i oljan som var bra för hästen, å jag tror att det bara fanns kvar om det va just kallpressat. Men jag kan ha HELT fel, för som ni märker är jag lite off på oljeområdet:p
Så igår när jag gjorde i ordning så kollade jag vad det hette, det ämnet som ska vara kvar i oljan. Men det kommer jag ju så klart inte ihåg nu! Skyller på att jag just skrivit tenta i fem timmar om hjärnas struktur:angel:
Så om jag kommer ihåg det kan jag ju göra ytterligare ett försök att kolla upp det! :)

När det är så att Omega-3 försvinner vid torkning, finns det då kvar i hö/ensilage?

Linfröolja med e-vita från Gunnarshög. Köper 5-10 l beroende på vad de har hemma, inga problem med kvalitén, förvaras svalt o mörkt sommartid.

Finns det något omega-fett kvar i kladdig linfrökaka eller är det förstört av syret och torkningen? Linfrökaka är väl också från varmpressat tror jag?

Man kan köpa Bag-in-box = kommer inte in ngn luft :idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10