Linfröolja till häst och till människa - skillnad?

bettysmatte

Trådstartare
Ja, är det någon skillnad? Jag köpte idag linfröolja i mataffären. Den kostade 30 kr för en halv liter, så 60 kr/liter. När jag kikar runt på linfröolja till hästar så ligger de på 90-100 kr/liter. Jag trodde väl egentligen att det skulle vara tvärtom, dvs att hästvarianten skulle vara billigare. Finns det någon vits att betala mer? Är det någon skillnad?

Sv: Linfröolja till häst och till människa - skillnad?

Om det är livsmedelskvalitet på oljan så är den utmärkt även för hästar.

Hästfoderföretagen gillar att luras på priset.

Det är nog olika beroende på tillverkare, så länge kunderna betalar dyra pengar så är det klart att de säljer det dyrt... :angel:

Jag betalar 80 kr/liter där jag köper linfröolja - inkl frakt. Jag köper på bag in box, himla smidigt!
Jag skulle inte tro att det är nån skillnad på oljorna dock, jag vill ju att det ska vara livsmedelskvalitet på det jag ger till hästarna (och hundarna) också.

Ett foderföretag tog vansinnespriser för sojaolja till häst.
En olja som är billig bulkvara i USA och inte ens bra för hästar.

Jag betalar 420 kr för 10 liter linfröolja med e-vitamin, lokalproducerat. Som ni ser är literpriset lågt.

400 kr för 10 liter, livsmedelsproducerat, dock ej tillsatt E vitamin.

+ Balderum: pm:a gärna om var man kan köpa så stora förpackningar :)

Bra pris! Fast jag har bara en häst som ska ha, så 10 liter skulle var alldeles för mycket. Det skulle väl bli dåligt innan jag hann använda ens hälften.

Hur mycket olja får era hästar/dag? Jag har börjat så smått med 0,25 dl igår, och tänker mig att jag landar på 0,5-1 dl/dag sedan. Det är en d-ponny jag har.

Fast den oljan håller även om du köper 10 liter. Köp den på Bag in Box så är det inga problem. Googla linfröolja häst, så får du upp ett företags hemsida, börjar på G, väldigt smidigt att beställa därifrån.

Jag beställer 10 liters bag in box på nätet med tillsatt E-vitamin för 485:- inkl frakt :) Jag ger 1-2 dl/dag (till en 700 kg häst) beroende på energibehov och årstid.
Oljan har aldrig hunnit bli dålig.

Visst kan det vara skillnad mellan den linfröolja du köper i livsmedelsbutik och den linfröolja som säljs i hälsokostaffärer och till hästar.

Den linfröolja som säljs till hästar är oftast svensk, kallpressad linfröolja. Detta brukar framgå av etiketten. Står det inte kallpressad så är förmodligen oljan framtagen genom extrahering med lösningsmedel.

Den linfröolja som finns i livsmedelsbutik är med största sannolikhet varken svensk eller kallpressad. Icke svensk extraherad linfröolja innehåller vanligtvis en lägre andel omega-3 fettsyror, runt 50-55% medan svensk kallpressad linfröolja innehåller ca. 60% omega-3. Dessutom kan extraherad linfröolja innehålla rester av lösningsmedel (t.ex. hexan, eter el.dyl.).

Fast den oljan håller även om du köper 10 liter. Köp den på Bag in Box så är det inga problem. Googla linfröolja häst, så får du upp ett företags hemsida, börjar på G, väldigt smidigt att beställa därifrån.

Hoppar in här lite...

Jag googlade och hittade ett företag på G (Gunnarshög), men de har inga 10 liters bag in box och, skulle vara jätteglad om du kunde pma vilken sida du hittat det på. :crazy:

Lösningsmedel vill man ju knappast ha, men förekommer det verkligen i någon större mängd i olja som det är tänkt att människor ska äta:confused:? Oljan jag köpt är Zetas och den innehåller 53,5 % omega 3. Importerad från Italien. Jag gjorde en snabb jämförelse med några "hästlinfröoljor":

Emin - 60 %
Gunnarshög - 55 %
Trikem - 60 %
Biofarmab - 53 %
Alla kallpressade.

Förutom att kallpressad ev är bättre för hälsan då, så kan jag faktiskt inte se någon större skillnad i andelen omega 3? Sedan undrar jag i praktiken hur stor en skillnad på, som mest, 6,5 % verkligen är?

Det står på Gunnarshögs hemsida att den innehåller 60% omega 3 (den för häst)!

Det är mycket möjligt att det står 60% någonstans. De skriver ju annars på ett annat ställe på hemsidan att:

"Fakta
Kallpressad linfröolja innehåller
Fleromättat fett 71%
varav Omega-3 55%
Omega-6 16%"

Men jag undrar ändå fortfarande vad det är för skillnad på 53,5-60% omega 3 i praktiken?

Lösningsmedel vill man ju knappast ha, men förekommer det verkligen i någon större mängd i olja som det är tänkt att människor ska äta:confused:?

Man tycker att det inte borde finnas några högre halter lösningsmedel kvar i extraherad linfröolja, men efter att ha läst följande artikel om lösningsmedlet hexan föredrar jag kallpressad linfröolja.

http://www.naturalnews.com/026303_soy_protein_hexane.html

Artikeln handlar visserligen om soja men hexan används även vid extrahering av linfrö.

Det finns 5 l också. Köp en pump o pumpa ut plus förvara svalt så håller den länge. Jag har haft Emins linfröolja förut innan jag hittade det här och är nöjd med den.

Fast även det är ju på gränsen. Man ska, enligt googling, använda kallpressad linfröolja inom 2 månader (det stod t.o.m. 4-6 veckor på något ställe, såg jag nu). Om jag inte ger mer än 0,5 dl om dagen kommer det att ta mig drygt 3 månader att använda upp 5 liter (om jag inte räknat helt tokigt). Tio liter hade jag haft ståendes i nästan 7 månader, och det är ju inte ens att tänka på... Om nu inte oljan härsknar, så försvinner väl antagligen mycket av det nyttiga som man vill ha ut av att ge oljan om man förvarar den så pass länge?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama