Linfrön-jättetacksam för svar!

fettso

Trådstartare
Förra året köpte jag en låda Linfrön på Lantmännen.

Jag fick tipset härinne att det kunde hjälpa om man har en exemhäst.
Först kokade jag dom men sedan sa ngn att det räckte att slå över kokande vatten?

Är Linfröna för gamla nu efter 1 år?
Ska man koka länge eller endast slå på kokande vatten?:o

Sv: Linfrön-jättetacksam för svar!

Ingen aning om hur man gör med linfrön.
Men ett tips är att ge linfröolja istället. Det fungerade bra på mitt sto.

Immer

Hejsan,

Jag kan tuvär inte svara på om linfröna är dåliga eller nått efter ett år.

Jag har gett mina linfrön länge. Jag häller i 2dl frön i en burk som tål varmt vatten (har haft nån burk som blivit väldigt rolig när man sedan häller på varmattnet)
Kokar upp vatten så det kokar (använder en vattenkokare, snabbt och smidigt går det) När det har kokat upp så häller jag i minst dubbelt så mkt vatten som linfrön. Sedan rör jag om lite då och då så blir det lagomt slajmigt :) När det har svalnat så ger jag det i maten.

Orkar man inte göra så så kan man hälla i varmvatten och låta det stå över natten.

//Jozzi

Jättebra.

Men hur vet jag om dom är för gamla?Dom har stått svalt.

Jag har hört att man ska koka dem, inte bara hälla på varmt vatten, för det är inte bra. :cool: Sedan är det bra att blanda dem som en blandning med korn, kli och havre. Detta ska svälla några timmar innan man ger det. Då får man bäst resultat och hästarna får i sig allt också.
2 dl till hur många hästar?
Jag vet 1 dl räcker till oerhört många hästar när den är tillfixad osv. :cool:

Jag har hört att man ska koka dem, inte bara hälla på varmt vatten, för det är inte bra. :cool: Sedan är det bra att blanda dem som en blandning med korn, kli och havre. Detta ska svälla några timmar innan man ger det. Då får man bäst resultat och hästarna får i sig allt också.
2 dl till hur många hästar?
Jag vet 1 dl räcker till oerhört många hästar när den är tillfixad osv. :cool:

Vad har du fått denna informationen i från?
Stämmer ju inte alls!

Hej!
Tror inte att dina frön är gamla.. så vida dom stått torrt och svalt..

Det räcker att hälla kokande vatten på och låta det stå tills den
"braiga" gelén bildats.

Gör som Jozzi.
Tror även att 2 dl är bra mängd till häst på 4-500 kg.

/ L

Vad skulle inte stämma? Att linfrön ska kokas? :confused:
De kan ju få kolik annars!! :cool:
Mängden blir ju mer när det sedan kokas med vatten och då är 2 dl torr linfrö för mycket för en häst, är det den uppkokta så är det en helt annan sak.

Men kokar man dem inte för att oskadliggöra det cyanväte (blåsyra) som annars skulle bildas i hästen (gäller hela linfrön)?

Jag kokar 1 dl linfrö i 2.5 dl vatten till en häst.

Nej fröna är med all sannolikhet inte gamla.

Men jag hade kokat då linfrön är ganska giftigt och jag hade inte chansat på att bara slå över varmt vatten.

Hur ofta ger du linfrön? Jag gav 2ggr/vecka förr och då 1dl/häst. Nu för tiden är jag allt lite lat...

Jag slår bara kokande vatten över linfröna och låter de stå tills deha svalnat, sen fodrar jag.

Min häst får 2dl torra linfrö morgon och kväll som görs vid innan fodring som ovan.

Flyinges veterinär talade om för mig att jag behöver varken koka eller hälla kokande vatten över linfröna. de enda som behövs göra med dem är så att slemmet kommer runt dem = då är dom ofarliga för hästarna.

Jag har i 3 år gett till min förra häst 2 dl linfrön som fått lega i blöt ca 24 timmar, gett de i över ett år till min nuvarande 2 åriong och nu även till den nya stor hästar i ca ett halv år. Ingen av dem har någonsin visat kolikkänningar eller något annat som visra tecken på att de mår dåligt. Kanske ska tillägga att dem får de varje dag endast unghästen får de endats under vinterhalvåret.

Känner massor av männiksor som gör på exakt samma sätt.

Tror icke att dom är dåliga alls, har samma "låda" står de inte bäst föredatum på dem?

Senast ändrad av en moderator:

2 dl linfrön ska vara 2 dl linfrön inte 2 dl linfrön + vatten.. Då är de ju längre inte den rätta mängden?

Så om man blötlägger havret? Då ska man alltså inte ta 1 liter havre, utan 1 liter havre + vatten? eller betfor eller vad nu man blöter med vatten..

2 dl linfrön ska vara 2 dl linfrön inte 2 dl linfrön + vatten.. Då är de ju längre inte den rätta mängden?

Så om man blötlägger havret? Då ska man alltså inte ta 1 liter havre, utan 1 liter havre + vatten? eller betfor eller vad nu man blöter med vatten..
Visst naturligtvis... bara frågade hur ni gav. 2 dl låter oerhört mycket. Det är många gram och jag vet att kokar man upp typ ca 500 g och blandar som jag skrev innan så räcker det minst till 40 hästar och gör stor nytta. Då bara två-tre gånger i veckan.

det bross ju på varför du ger hästen linför.

Jag ger min som ett komplement för att få upp värdena i foderstaten. Har fått det sen i julas och är nu fin i hullet och hårremmen.

Vad ger du annars i foderstaten? *nyf*
Linfrö innehåller oerhört mycket SMP och MJ, man bör vara försiktig. Det ska räcka 1-3 ggr per vecka. Om hästen är oerhört mager kan det behövas tre gånger, annars ska det tom räcka med en gång för att den ska bli fin i pälsen. Absolut finast i pälsen får man genom ordentligt rykt och det hjälper även att få hästen i hull. Linfrö är bara ett ytterst komplement.

Hon får korn och lite lite havre. har pratat och blivit rekomenderad denna foderstat av en kunnig foderexpert. Då min dam är lite probematisk med maten.
MJ och smp värdena är precis de jag är ute efter.

Som sagt är hon fin ihullet nu och det var det jag var ute efter. Kommer hålla mig till denna foderstat. Fin hårrem är bara ett plus i kanten.

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 358
Senast: Castellini
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 676
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 654
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 394
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka