Linfrökross och linfröolja - skillnaden

nyaste

Trådstartare
Till häst med sommareksem så rekommenderas linfröolja, inte linfrökross/kaka/hela linfrön, på grund av att de "bra" oljorna kommer man inte åt i dessa varianter, endast i oljan (så som jag har fått höra)
Men varför kommer man inte åt dem i kross/kaka/hela linfrön? Kan inte hästen tillgodogöra sig dem genom kross/kaka/hela, eller hur ligger det riktigt till? Finns det någon studie/forskning på detta?

Sv: Linfrökross och linfröolja - skillnaden

I Lilnfrökross- och kaka har oljan pressats ut så detta är en restprodukt. Hurvida hästen kan tillgodgöra sig oljan från hela linfrön, vet jag inte.

Enklast är att köpa kallpressad linfröolja. Finns i bag-in-box med tillsatt E-vitamin. Väldigt praktiskt.

I Lilnfrökross- och kaka har oljan pressats ut så detta är en restprodukt. Hurvida hästen kan tillgodgöra sig oljan från hela linfrön, vet jag inte.

Enklast är att köpa kallpressad linfröolja. Finns i bag-in-box med tillsatt E-vitamin. Väldigt praktiskt.

Så i dessa två varianter så finns inte de bra oljorna överhuvudtaget alltså?

Kanske finns något lite kvar men inte så att det är lönt att ge för fettsyrornas skull.

Gunnarshögs heter tillverkaren. Det finns både med tillsatt E-vitamin och utan.

Förlåt för att jag hoppar in lite fult i tråden, men vad rekommenderas för en pigg häst? Jag har gett linfröolja till min häst för att gynna magen och sådant, men jag har reagerat på att han har blivit så extremt pigg den senaste tiden. En kompis till mig sa att det kan bero på just linfröoljan.

Kan det vara bättre att gå över på linfrökaka eller skita i det helt och hållet?

Liknande trådar

Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 015
Senast: Crossline
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 457
F
Hundhälsa Det påstod i alla fall en instruktör häromdagen. Enligt hen ska man inte blanda färskfoder och torrfoder, då det kan uppstå kalkbrist...
2 3
Svar
42
· Visningar
11 859
Senast: em-pirre
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 708

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka