Linfrökaka - blötläggas?

janna

Trådstartare
Har en ny säck med linfrökaka i "pulver"form.
Ni som ger det, blötlägger ni den först?:confused:

Mvh Janna :)

Sv: Linfrökaka - blötläggas?

ok :)
Hur lång invänjningstid på linfrökaka?
Tänkte börja med 1/2 dl, testade att blötlägga det idag och det sväller ju som bara den!

Jag blötlägger alltid linfrökakan en stund innan hästen äter det. Ger jag den torr så fastnar den som ett klistrigt klet i min hästs mun när hon tuggar den.

Jag ger i pelletsform och ger det torrt.

*kl*
Tack för svaren :)

Ngn som vet om det kan vara en bra ide att kombinera linfrökaka och linfröolja? Tex 1 dl kaka + 15-30 ml olja per dag?

Kakan innehåller väl inte så mkt olja, men jag vill åt dess "maglenande" egenskaper, och jag vill gärna ha oljans egenskaper också ;)

Nu har jag en fråga till....

Ökade sakta upp givan till nu 1 dl linfrökaka /dag, och då svullnar hästen i bakbenen...

Hon är väääldigt känslig och tål tex inga spannmål öht...

Jag tycker även att hon blivit väldigt gasig i magen av linfrökakan också, + att det kommer "bajsvatten" (hon är dock inte lös i magen)

Någon annan som har liknande erfarenheter?

Damn it, det verkade ju vara ett perfekt komplement.... :crazy: Kanske ska testa att bara ge lite olja...

Om hon är känslig tycker jag att du ska vänja in det långsammare och sen ha lite is i magen. Så länge hon inte får diarré så låt henne ställa om sig innan du dissar. :) Har man känsliga hästar måste man ta det lugnare och sen ha lite mer tålamod om de reagerar lite. Så länge de inte blir jättedåliga..

Min häst får bajsvatten om jag ger linfrökakan torr men ger jag den blöt så är hon fin i magen. Kanske din häst är tvärtemot?
Linfrökaka är ju väldigt proteinrikt så är din häst känslig så kanske det är därför hon svullnar upp i bakbenen?
När jag vande in linfrökaka så gav jag det en månad innan jag var uppe i 2 dl eftersom jag vet att min har känslig mage. I början gav jag bara några stycken pellets varje dag.

jag ger linförkaka Pellets, men en del har ju gått sönder så det kan bli lite pulveraktigt) i dricksvatten, som jag ger extra utöver "det vanliga" vattnet. Häller i ca 1 dl per halv hink =2-3 dl per dag. Funkar jättebra på mina, å dessutom dricker dom tillräckligt.

*kl*

Tack för alla svar :)

Jag ska prova utesluta linfrökakan en tid och se vad som händer. Det kanske blir en protein-overload för henne med kakan, kanske enbart lite linfröolja är ett bättre alternativ trots allt :) jag ska testa och se :laugh:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 333
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 024
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 956
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar