K

KillerQueen

Hur räknar jag på bästa sätt ut hur mkt min häst behöver?
Ger nu 1 dl/dag. (stöpta)

Borde han få mer?
(halvblod, 160 cm, ca 600 kg, normalt arbete)

Nån nände nåt program som man kunde få hjälp av..

Sv: Linfrö..

Beror på varför du ger linfrö. Vad vill du för effekt?

De flesta hästar behöver inte linfrö ö h t, men det kan ju ibland komplettera foderstaten på ett bra sätt.

För sandkolik brukar men däremot främst rekommenera loppfrö.

För magen, päls och hovar först och främst.

Loppfrö?

Vet du om man kan köpa loppfrö i "storpack" någonstans? Blir så jobbigt annars.

Har loppfrö samma egenskaper i övrigt (mage, päls, hovar) som linfrö?

Tacksam för svar! :D (hoppas jag inte förstörde din tråd nu :angel: )

För magen, päls och hovar först och främst.

Alltså mest för att förbättra detaljer på hästen. Då kan det vara lämpligt att ge 1-4dl till en stor häst som din. 1dl känns dock ganska lite om du nu vill ha effekt på hovar o sånt också... men jag vet inte. Jag skulle nog ge åtminstone 2dl.
Linfrökaka brukar man säga att man ska ge max 50-100g per 100kg häst (1dl är ca 60gram om jag minns rätt).

Räknar ut i program gör man om man vill ge ett visst foderslag i syfte att öka näringen i foderstaten ( tex för att man vill få upp proteinet) och då krävs lite större mängder. (sånna pyttem'ngder gör inte så stor skillnad för en så stor häst)

Linfrökaka brukar man säga att man ska ge max 50-100g per 100kg häst (1dl är ca 60gram om jag minns rätt).

Linfrökaka är väl bara skal egentligen, eller?

Är det inte slemmet som bildas när man kokar/stöper som är bra?
Det är vad jag har hört.

Linfrökaka är väl bara skal egentligen, eller?

Nej det stämmer inte. Det bildas slem på kakan också fast kanske inte lika mycket. Och det innehåller alla de näringsämnen som själva linfröet gör t o m mer protein.
Och kakan behöver man inte koka eller stöpa men gärna blöta upp (om man vill, inget måste).
Man kokar/stöper linfrön för att ta bort gifter som annars är skadligt för hästen ( i kaka är det redan behandlat). Slemmet bildas ändå när det kommer i kontakt med vätska i hästen mage... Prova att lgga några frön i ett glas med kallt vatten - slem bildas snart ändå (inom en halvtimme). ;)

Men vad är bäst då:
Att man "gör" slemmet åt hästen innan den äter,
eller att det bildas i magen?

En bekant som provat både vanliga frön och linfröpellets
på sin häst sa att pelletsen inte alls gav samma effekt.
Att pälsen vart finare av linfrö tex än av pellets.

För mig spelar det ingen roll om de ska blötas eller inte.

Jag har inte prövat så kan inte säga (har bara använt linfrökaka). Möjligt att löst linfrö ger bättre effekt för pälsglans o sånt och det ger lite mer slem om man vill lindra i hästens mage.
Fortsätt du med lösa linfrön om du vill! ;)

ja.. det är iaf svårt att veta vad som är bäst och bra för vad.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 557
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
641
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 115
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 920
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka