Linfrö-frågor

T

Tomten_

Hej!

Jag ska hyra en häst i sommar, som jag känner till. Han kan bli lite lös i magen av gräs, och han har inte så glansig päls, känns också lite irriterad i pälsen när man borstar ibland.

Så jag tänkte ge linfrö-pellets till honom. Ska ha han i 1 månad. Hur mycket ska man ge? Han är en Sv. Ridponny, 16 år, ganska kraftig. Kan man köpa en liten säck, behöver ju inte överdrivet mycket antar jag. Pm om någon vet där man kan köpa små säckar. Vad är bäst linfrö eller b-vitamin? Jag kommer träna ganska mycket.

Tack på förhand!

Sv: Linfrö-frågor

Undrar också om man bara kan ge linfrö/b-vitamin i 1 månad?Är det skadligt?KAn man blötlägga linfrökaka eller pellets?

Visst kan man ge bara en månad men det ger ingen särskild effekt.
Linfröpellets ska vänjas in sakta, helst under tre veckor och då säger det sig självt att det inte är så stor ide på en månad.
Linfröpellets går utmärkt att blötlägga.

fungerar linfröolja lika bra som blötlagda linfrön mot en dålig mage?

Hej!

Jag ska hyra en häst i sommar, som jag känner till. Han kan bli lite lös i magen av gräs, och han har inte så glansig päls, känns också lite irriterad i pälsen när man borstar ibland.

Så jag tänkte ge linfrö-pellets till honom. Ska ha han i 1 månad. Hur mycket ska man ge? Han är en Sv. Ridponny, 16 år, ganska kraftig. Kan man köpa en liten säck, behöver ju inte överdrivet mycket antar jag. Pm om någon vet där man kan köpa små säckar. Vad är bäst linfrö eller b-vitamin? Jag kommer träna ganska mycket.

Tack på förhand!

Det som ger en glansig päls är omega-3 fettsyror. Vid utvinningen av linfröolja hamnar fettsyrorna i linfröoljan. Det finns således inga omega-3 fettsyror kvar i linfrökaka eller pellets.

Vill du ge linfrö för pälsens skull bör du därför ge linfröolja istället för linfröpellets.

Linfrökaka/pellets brukar användas som proteintillskott. Man bör dock inte ge för stora mängder eftersom linfrö innehåller en del ämnen som kan vara skadliga i större mängder.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 761
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 601
Senast: corzette
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 853
Senast: AnneB
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar