Lindrigt blåsljud på hjärtat,,,

Sv: Lindrigt blåsljud på hjärtat,,,

Min häst har lindrigt blåsljud på hjärtat, men har inga problem med det. Har bl a gått distans upp till 80 km. Beror på att hjärtklaff inte sluter tätt. Vill man veta om det är ett "farligt" blåsljud eller inte får man ultraljudsundersöka på klinik. Så vitt jag vet finns ingen behandling. Vissa lindriga blåsljud försvinner vid arbete, dessa anses vara normala. Detta är vad jag känner till, nån annan kanske vet mer.

Har också en häst med både blåsljud och hjärtarytmi. Hon har ultraljudsundersökts på klinik med besked ungefär att: "Hästen kommer att avlida av andra ålderskrämpor långt innan blåsljud o hjärtarytmi blir något bekymmer - m a o inga problem!

Men är du minsta orolig så bör du väl få kollat upp det mer noggrant?

Vad jag har forstatt ar det alltid bast att utred pa klinik med UL o EKG. Vissa ljud later lindriga men kan vara allvarliga, medan hogre ljud kan vara helt ofarligt. Sen beror det pa vad du ska anvanda hasten till oxa

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Din häst är till synes fullt frisk, men vid en besiktning upptäcker veterinären plötsligt ett blåsljud på hjärtat. Hur orolig bör du bli...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Vid en hälsoundersökning flytta veckan upptäcktes det att min 12- åriga hanhund har ett blåsljud på hjärtat. Veterinären rekommenderade...
Svar
5
· Visningar
813
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 183
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar