T

TAphoto

Jag är usel på att söka och hittade ingen tråd som passar :)

Jag funderar på att börja rida med lindor, mest för att det är snyggt :p

Man ska väll alltid ha paddar under?
Vilket material är bäst? (på både lindor och paddar)
Hur vet man att lindorna inte är för hårt/löst lindade?
Vilket håll är fel håll när man lindar?
Vart börjar man när man lindar?

TAphoto

Sv: Lindor

Beror väl på... med elastiska - ja, fleece - behövs inte.

Eftersom jag rider med fleece så kan jag inte svara på paddar.
Men OM jag har paddar (vid ridning) så är det back on track.
De har hon även om hon är lindad på natten. Har hon en sårskada eller likn.
och lindas med sprit eller våt-varm eller vad man nu är ute efter, då har jag mias paddar (typ något fleecematerial med någon stoppning).

Känsla... Be någon som kan linda visa dig. Det blir så fånigt när man skriver det :p "lagom" lixom ;)
De ska ju inte vara så lösa att de kasar ner, men inte så hårda att de stasar benet!

Jag lindar så att senorna lindas med inåt... bra förklaring.. bakåt-> inåt!
Alltså olika varv beroende på sida av hästen.
Men egentligen spelar det ingen roll. Poängen är att du ska dra åt lindan på skenbenssidan, inte på sen-sidan. Det är viktigare att trycket är jämnt på senan än skenbenet.

Jag lindar uppifrån, ner till kotan, å upp igen, start och stopp under knät (has).
Vissa lindar från över kotan, ner, sen upp å avslutar högst upp på bakbenen...

Jag föredrar "mitt" sätt och har hellre längre lindor.
Gillar 4 meter bäst :)

Tips på vilket håll man ska linda: Som man simmar!:D Jag lindar aldrig åt fel håll pga det uttrycket^^

Precis! Tänk armtagen i bröstsim, det är det bästa knepet, blir aldrig fel. Och det är faktiskt rätt viktigt åt vilket håll man lindar - om lindan går upp är det säkrare om den är lindad "inifrån och ut".

Senast ändrad av en moderator:

Ja, oavsett material. Även fleece. Paddarna är till för att det ska bli jämt tryck

Smaken är som baken. Jag använder alltid fleecelindor, men så lindar jag också bara om det ska vara lite extra fint. Mina favoritpaddar är i teddy/fleece

Man får träna. Jag bad någon annan kolla och känna så att det blev bra i början.

Man ska alltid linda utåt-bakåt. Någon innan skrev om simtag, det var en bra liknelse!

Det beror lite på hur lång lindan är och hur långa ben hästen har, men oftast börjar jag under hasen, ner över kotan och upp igen. Är det en lite längre linda på en häst med lite kortare ben kan jag köra nåt extra varv runt kotan.

Ja, alltid. Även under fleecelindor och självklart under elastiska.

Rider inte med lindor, men de ggr jag använder lindor har jag fleecelindorna som stallbandage.

Träna, träna och ha med dig någon som är duktig på att linda rätt.

Som flera andra har skrivit, linda som du simmar.

Prova dig fram, det finns säkert lika många olika svar som det finns hästmänniskor, jag börjar uppifrån -> ned -> upp.

*kl*

Tror inte det finns en enda person på hela galoppsidan som har paddar under fleece vid ridning...

Nej, många anser att man inte behöver paddar under fleece, men många anser att man ska ha det under alla paddar. Det finns lika många svar som det finns hästmänniskor och jag tycker att man ska ha paddar under alla lindor.

smaksak. beroende vart man lärt sig. jag har gått på strömsholm, och där var det helt ok utan paddar under fleecelindor.

Okej, Tack för alla svar, men jag fattar inte hur ni menar med simtag:o
och det kommer olika svar, ska man ha paddar eller ej!

Ja (0)
Nej (0)

(vi får göra en liten omröstning)

När man lindar ska man alltså linda framåt på insidan av benet och bakåt på utsidan. Hmm, ingen vidare förklaring kanske...

Vad gäller paddar finns det lika mycket åsikter som folk i princip. Bästa du kan göra är egentligen att fråga folk som du anser har en bra syn på häst och hästhållning och tänka efter själv vad du anser vara rätt.

och det kommer olika svar, ska man ha paddar eller ej!

Ja (0)
Nej (0)

(vi får göra en liten omröstning)

Ja (0)
Nej (1)

med tillägg: på fleece... nattbandage å elastisk JA

om du är hästen är dina armar är simtagen, så ska lindorna gå i samma riktning som simtagen!
du skjuter fram armarna och för dom bakåt och sen in igen! precis så lindar du!
in-fram-ut-bak.
när du är på insidan av benet är du på väg fram och när du är på utsidan är du på väg bak.

försök tänka på benskydden, där ska alltid spännet sitta på utsidan och gå bakåt. samma pricip när du lindar!!!!

ang pad under lindor då.....
om det finns minsta risk för att lindan kan trycka ojämnt eller "stasa" (dvs bli så hård att den hindrar blodtillförseln) ska ska det ovillkorligen paddas!
på de sk kombilindorna, eller de rena fleccelindorna, behövs inga paddar.
vad man har för syfte med att linda spelar åxå in.
är det ett värmebandage som ska sitta på under natten, går själva vitsen med lindandet omintet om det inte är med en pad av något slag.
lindar man för att få en stöd under träning bör kombilinda eller linda+pad användas, då får man bäst stöd under hela steget.

är man osäker på hur hårt man ska linda, tänk på dig själv. om du ska linda din fotled för att få ett stöd, kan du inte linda för hårt, då tappar du känseln i foten och du kan inte linda för löst, då ramlar lindan av och du kan snubbla.....

Senast ändrad:

kl.

Ja (0)
Nej (2)

med tillägg: nattbandage å elastisk JA

Jag har såkallade combilindor och dom är hälften fleece och hälften elastiskt. Jag tycker att dom är jättebra och lätta att linda med.

Senast ändrad:

använder också kombilindor och det är perfekt! speciellt i början så slipper man hålla reda på en pad med. När jag rider med fleece har jag inte padd. Dock undantag vid stallbandage eller lindor i släpet

kl
Jag själv använder alltid padd under lindor, kan tycka det bara är ren lathet att hoppa över padden. Tycker det är OK att hoppa över paddarna om man använder fleecelindor, men under kombilindor tycker jag verkligen man ska använda padd, det är inte mycket fleece det blir under den elastiska delen :eek:

Tycker TS har fått bra beskrivningar på hur man lindar. Det är bara att öva, öva, öva, gärna när någon som kan tittar på så det blir rätt.

Jag använder mestadels fleece eller elastiska lindor till ridning, har paddar i fleecematerial som jag tycker är helt outstanding! Inte klumpiga på något vis.

/Bancob

Jag rider med fleece lindor.
I en hästaffär frågade jag om man borde ha paddar under dem, då sa hon att man väl alltid skulle ha paddar, men det har inte jag. Så det blev lite så där pinsamt. Alla säger olika, men jag kör utan. Det borde ju egentligen inte behövas under fleece. Man lindar ju hur som helst så att på baksidan av benet lägger man bara och sen på framsidan drar man åt lite osv?

Kl*

Man ska alltid, alltid ha paddar! För hur duktig man än är på att linda så kan det bli ojämnheter och skarvar.

Jag har alltid padd när jag lindar, oavsett material på lindan. Jag ser inte ngn anledning att inte ha padd, det går lika fort att linda med padd och dessutom sitter lindan bättre och ger ett bättre skydd mot slag.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
395
Senast: Lavinia
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 346

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat