Sv: Lindor

KL
Eftersom meningarna går i sär huruvida det är skadligt för hästen att lindas utan paddar med vissa lindor eller ej så har jag en bra lösning på problemet :idea:

Om det inte är ställt utom allt rimligt tvivel att det absolut inte är skadligt så bör varje ansvarsfull hästägare använda paddar för säkerhets skull.. För tänk OM det skulle kunna vara skadligt?? Hade du kunnat förlåta dig själv då??

Med andra ord.. jag använder alltid paddar, rider bara med fleecelindor oxå.

Till TS om du fortfarande är osäker på vilket håll man lindar på så tänk såhär:

Hästens högra benpar ska lindas MED klockan

Hästens vänstra benpar ska lindas MOT klockan

(har du en klocka på armen så är det bara att kolla in den :idea:)

Man ska väll alltid ha paddar under?

Jag lindar min ponny varje dag, använder inte paddar.

Vilket material är bäst? (på både lindor och paddar)

Jag föredrar fleece, tycker det är lite otrevligt med elastiska, om man lindar för hårt.

Hur vet man att lindorna inte är för hårt/löst lindade?

Du ska hela tiden ha lindan spänd när du lindar, men inte "dra" runt hästens ben. Löst lindade för du lätt in fingrar imellan. Och dom "sitter inte fast" utan hasar ner.

[B]Vilket håll är fel håll när man lindar?

Du ska alltid linda utåt, från hästen.

Vart börjar man när man lindar?[/B]

Börja på hästens skenben, lr nu vad det heter. Börja aldrig på senan, hästen är känslig där.

Man ska väll alltid ha paddar under?
Jag använder alltid paddar när jag lindar!
Ska användas även under fleece för att fördela trycket+att det skyddar lite mer då.

Vilket material är bäst? (på både lindor och paddar)
Olika vad man trivs med, men själv är jag helt såld på Mias eller Eskadron paddar+fleecelindor!

Hur vet man att lindorna inte är för hårt/löst lindade?
Man lär sig hur hårt som är lagom, be någon visa dig hur man gör.

Vilket håll är fel håll när man lindar?
Rätt är utåt-bakåt. Tänk dig att du sitter under hästens mage och gör simtag :p Då blir det rätt.

Vart börjar man när man lindar?
Jag börjar ca 5 cm under knät, för att gå ner till halva kotan, vända och linda någon centimeter upp på knäet.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
395
Senast: Lavinia
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 346

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat