Lindor eller "naken" vid transport?

Sv: Lindor eller "naken" vid transport?

Förr hade jag alltid skydd. Men nu efter ha åkt mycket lastbil med många olika hästar långa distanser så åker de utan.

Tack för så många svar och erfarenheter. Han får åka nästan naken, kommer ha boots på fram bara för att jag vet att det behövs :)

Jag hade haft boots och senskydd fram och höga strykkappor bak de luftar bättre än lindor och risken att de åker av är närmare lika med noll!

för åkturer mindre än en timme långa så har jag ev senskydd eller lindor, men är det långa sträckor så är naket bäst när man tänker på värmen som blir under skydd och lindor. har vanligtvis min fux naken då hon åker fint och inte vill lastas med ngt på benen. skimmlen får lindor och tjocka paddar då hon trampar om väldigt mycket i svängar osv och inte har ngt bry med att ha lindor vid lastning. men i varmt väder och lång åktur så är naket bäst.

för åkturer mindre än en timme långa så har jag ev senskydd eller lindor, men är det långa sträckor så är naket bäst när man tänker på värmen som blir under skydd och lindor. har vanligtvis min fux naken då hon åker fint och inte vill lastas med ngt på benen. skimmlen får lindor och tjocka paddar då hon trampar om väldigt mycket i svängar osv och inte har ngt bry med att ha lindor vid lastning. men i varmt väder och lång åktur så är naket bäst.

Men då åker de in ett vanligt släp efter personbil?

Det är stor skillnad mot att åka lastbil!

Vet att det finns många liknande trådar men har inte fått svar på några av de frågor jag har.. :confused:

Jag ska skicka min häst närmare 70 mil med transportfirma och är väldigt fundersam över hur jag ska skydda min fyrbente vän om benen..

Har vid tidigare tillfällen trampat av transportskydden, och verkar inte alls vara bekväm i dem, så det går bort. Då det är full sommarvärme och han inte haft täcken på sig på flera månader så kommer han självklart inte att ha det nu heller!

När jag frågade transportören sa han (som väntat) att de helst ser att hästarna är "nakna" från skydd.

Jag är nojig, och vet att min kille gärna trampar på sig med bakhovarna, så boots fram är jag nog helt klar med att han ska ha på sig.

Men ska man linda eller inte?

Fördelen är ju att det skyddar, förutsatt att det sitter där de ska osv.

Men nackdelar är ju att de kan gå upp, samt att det kanske blir lite varmt? Tänk om det blir en sån där fin dag, då kanske han måste stå i flera timmar och svettas om benen? Kan inte vara skönt?

Hur hade ni gjort? :crazy:

Min har aldrig nåt annat än neoprenboots när hon transporteras. Hon gillar inte att ha saker på benen utan står med benen i kors och försöker klia av dem, man kan ju lätt räkna ut vad som skulle hända om man behöver göra en undanmanöver när hon står på det viset.... Boots vill jag ha för att hon är skodd.
Tänkt på att nån annan ska sätta på skydden när det ska rastas/övernattas och då känns i alla fall lindor inte som nåt säkert kort.

Ha inte senskydd. Fick nyligen hem en häst till stallet som åkt typ 60-70 mil med senskydd och sen hade svullna senor framtill efter skyddens resår.

Samma häst har numera tappat pälsen (fått som sår) och kommer att bli vit där senskydden satt. Otroligt dumt med senskydd alltså.

Men då åker de in ett vanligt släp efter personbil?

Det är stor skillnad mot att åka lastbil!

vet att det är stor skillnad för dem att åka lastbil, till det bättre. men jag har ändå lindor + padd på den ena och den andra naken eller senskydd när de åker mindre än en timme. åker de långt så är det alltid naket.
ena hästen åker lika bra i släp som i lastbil, andra hästen vet jag inget mer än att hon trampar runt i svängar i släpet + vill stå brett. kan hända att hon står väldigt mycket bättre på lastbil och inte behöver paddar då, men för våra 5 min långa turer till ridskolan på slingrig väg så tar jag det säkra före det osäkra och lindar.

Så ser min häst ut efter ett dåligt sittande bandage som tvååring. Det är fort gjort och jäkligt onödigt. Det ser lite lustigt ut med en nästintill kolsvart häst och vita stora fläckar på benen...

Min erfarenhet är att hästarna är mycket lugnare att köra utan skydd. Några har t.o.m. varit lättare att lasta när de inte har massa "skit" kring benen. Många toppryttare kör utan med sina dyra hästar och de bör veta vad de gör. Det går att fundera på om skydd säljs bara för att ridsportsbutikerna ska sälja en produkt till...

Liknande trådar

S
Islandshäst Som några här kanske vet ska jag köpa isis för första gången "påriktigt" :p Har ridit halvblod 5 år här emellan, så jag är lite rostig...
2
Svar
26
· Visningar
3 170
Senast: LinnK
·
C
Utrustning har en liten kille på 4,5 år som verkligen HATAR att ha transportskydd på sej, är inte direkt glad överhuvudtaget att ha något på benet...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 843
Senast: Maran
·
Träning Jag kör normalt unghästar utan några skydd alls så länge de åker lugnt och fint (vilket de alltid gjort). transportskydd introduceras...
2
Svar
37
· Visningar
2 765
Senast: Corax
·
Träning Hoppas jag valt rätt forum nu. Jo, det är så att vi äntligen fått tid på klinik för min häst, och inom en snar framtid dessutom. :bow...
Svar
8
· Visningar
1 145
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama