Lindor eller "naken" vid transport?

Akke

Trådstartare
Vet att det finns många liknande trådar men har inte fått svar på några av de frågor jag har.. :confused:

Jag ska skicka min häst närmare 70 mil med transportfirma och är väldigt fundersam över hur jag ska skydda min fyrbente vän om benen..

Har vid tidigare tillfällen trampat av transportskydden, och verkar inte alls vara bekväm i dem, så det går bort. Då det är full sommarvärme och han inte haft täcken på sig på flera månader så kommer han självklart inte att ha det nu heller!

När jag frågade transportören sa han (som väntat) att de helst ser att hästarna är "nakna" från skydd.

Jag är nojig, och vet att min kille gärna trampar på sig med bakhovarna, så boots fram är jag nog helt klar med att han ska ha på sig.

Men ska man linda eller inte?

Fördelen är ju att det skyddar, förutsatt att det sitter där de ska osv.

Men nackdelar är ju att de kan gå upp, samt att det kanske blir lite varmt? Tänk om det blir en sån där fin dag, då kanske han måste stå i flera timmar och svettas om benen? Kan inte vara skönt?

Hur hade ni gjort? :crazy:

Sv: Lindor eller "naken" vid transport?

Naken!

Du nämner själv riskerna, och tramprisken brukar vara mindre på en modern lastbil, där hästarna åker väldigt bra. :)

Kör utan.
Risk för att senorna tar stryk när det är varmt och hästarna har tjocka. transportskydd.
Lindor som lossnar är en stor skaderisk dessutom.

Kan man ha på senskydd bara för att man är en hönsmamma eller är det också en onödig risk?

Risken är bara att hästen blir varm och svettig under skydden. Det börjar klia och hästen blir besvärad. Låt den åka naken.

Naken, eller möjligen benskydd av typen "equiguard" i neopren. Enkla att få på med kardborreknäppningen, inget som korvar sig. Sitter bra på benen.
Nackdelen är som redan påpekats ev värmereaktioner.

Sålde en åring för några år sedan som åkte hästbuss 70 mil. Han var naken och gjorde inte illa sig.

Har själv aldrig något på hans mamma och syskon och de har aldrig skadat sig, vilket mamman gjorde när hon åkte med skydd och försökte bli av med dem.

Naken ifall det går men annars kör jag med lätta benskydd + boots.
Aldrig lindor eller transportskydden pga skaderisk ifall de lossnar..många hästar hatar dessutom höga transportskydd och stressar i onödan.

Kan man ha på senskydd bara för att man är en hönsmamma eller är det också en onödig risk?

Senskydd med smala remmar framtill är bara gjorda för att användas korta stunder, damasker är bättre i så fall.

Men då uppstår ju värmeproblemet såklart, så återigen: Kör naket.:)

Jag hade enbart haft boots, inga skydd, hade inte velat riskera överhettning :)

Min häst åkte 120 mil utan skydd när jag köpte henne, fullbroddad (4 i varje) på vintern. Man fick inte ha skydd på hästen, möjligen boots men säljaren hade inga som passade. Hon hade inte en skråma när hon kom fram, de åker väldigt bra på de moderna lastbilarna, och min häst åker väldigt bra överlag. Har du en trampig häst så kan du ju ha boots, om de sitter perfekt. annars hade jag sett större risker med skydd som skaver/irriterar än ev trampskador utan...

Jag kan ju säga så att jag var nydligen med om en olycka. Varav den var så pass allvarlig att den skrev om i Ridsport och Hästmagasinet och här på buke via länk.

Vi har tre hästar i vår lastbil med plats för 5. Alla var lindade och det var väldigt nära att vi föll med bilen med den stog upp men trots det åkte vi ner i en djupt dike och hästarna blev rejält omtumlande. Jag var så tacksam att jag hade lindat min för där var flera hål i paddarna. Om dessa hästar inte varit lindade vet vi inte hur de hade sett ut på benen. Så sedan dess kommer jag alltid linda. För man lindar ju i transport ifall det händer något. För jag har bara haft hästar så åker bra men har alltid tänkt ett steg före och det är jag tacksam för idag.

Usch så obehagligt :crazy:
Jag förstår hur du menar, men hur lång var er resa tänkt att vara? Jag ser ju en stor skillnad i en vanlig dagstripp och en lång resa över flera dagar som kanske tom är i sommarvärme. Kortare resor har jag alltid skydd av något slag oavsett det är trailer eller lastbil. Och ja, min häst åker bra i bådadera så det är bara en säkerhetsåtgärd.
Dock är ju sannolikheten större vid längre resor att skador uppkommer av skydd/bandage än att man gör en rejäl vurpa med lastbilen... så där resonerar jag annorlunda. Dessutom hade bolaget i mitt fall förbud mot skydd och lindor av denna anledning att det genom åren orsakat dem mer bekymmer än rena olycksrelaterade skador varesig det gällde trafikolyckor eller tramp-/sparkskador.

Ha inte senskydd. Fick nyligen hem en häst till stallet som åkt typ 60-70 mil med senskydd och sen hade svullna senor framtill efter skyddens resår.

Naken häst. Risken för att hästen ska börja stöka för att den blir varm är m e m 100 % medan risken att hästbilen råkar ut för en olycka väldigt, väldigt liten.

Har hästarna verkligen senor på framsidan av frambenen?

Det är alltså en ärlig fråga från någon som inte vet, inte för att verka dryg eller korrigera dig.

Jag kör naket, boots om hästen är broddad bara. Om det verkligen händer något så spelar skydd ingen roll, välter lastbilen/släpet och hästen bryter benen så gör den ju det oavsett skydd. Min ena har åkt släp 40 och 60 mil och 80 i lastbil - inga skydd - inga skador.

Många proffs kör naket eftersom hästarna oftast står bättre då.

Liknande trådar

S
Islandshäst Som några här kanske vet ska jag köpa isis för första gången "påriktigt" :p Har ridit halvblod 5 år här emellan, så jag är lite rostig...
2
Svar
26
· Visningar
3 170
Senast: LinnK
·
C
Utrustning har en liten kille på 4,5 år som verkligen HATAR att ha transportskydd på sej, är inte direkt glad överhuvudtaget att ha något på benet...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 843
Senast: Maran
·
Träning Jag kör normalt unghästar utan några skydd alls så länge de åker lugnt och fint (vilket de alltid gjort). transportskydd introduceras...
2
Svar
37
· Visningar
2 765
Senast: Corax
·
Träning Hoppas jag valt rätt forum nu. Jo, det är så att vi äntligen fått tid på klinik för min häst, och inom en snar framtid dessutom. :bow...
Svar
8
· Visningar
1 145
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama