Lindning av has?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare JessanM
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 5 496
J

JessanM

Nu har hästen gjort illa sig på ena bakhasen, då han är varm och svullen ordinerade vet. att lägga jodomslag, det vet jag hur man gör men jag får det inte att sitta ordentligt (har totalt glömt hur man ska linda för att det ska hålla på hasen), kan någon vara så gullig och förklara hur jag ska göra? :confused: :)

Sv: Lindning av has?

Jag brukar linda hela benet, från karleden och uppåt, det brukar hålla bra. Lindar likadant på frambenet om det ska lindas ovanpå knäet.

Vill du inte linda hela benet brukar det funka att lägga omlott, ena varvet ovanför, andra under, med det förutsätter att såret sitter någonstans där.

Sv: Lindning av has?

Hej hej!
Ska se om jag kan hjälpa dig lite trots att jag är dålig på att förklara. Min förra häst fick för några år sedan ett sår på framsidan av hasen pga att han fastnade i eltråd. Detta ledde till månader med bandagerad has och byte varje dag. Jag gjorde så att jag tog bomull som man kan köpa veckad i storpack...tog rejält med bomull för att kunna linda runt ordentligt. Sedan gjorde jag ett "hål" i bomullen för hasspetsen så att den ligger fri från bandage. Tog sedan wetflex och omlottlindade över och under hasspetsen. Kruxet är att man inte får linda varken för löst eller hårt. Tar man rejält med bomull kan man dra åt en del, jag såg till att jag lindade wet flexen så pass hårt att jag med lite tryck fick in ett finger mellan bomull och ovansidan av hasen, lät även bomull sticka ut både över och under bandaget. Sist av allt satte jag på ett stallbandage med ordentlig padd på resten av benet för att "hålla upp" bandaget runt hasen.
Vet inte om det fungerar på din häst men för mig funkade det superbra efter lite träning eftersom jag i början ville linda för löst :)
Lycka till!
// Sandra

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 136
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 812
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 467
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
768
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka