Lindat vid träning - olindat vid tävling?

linnsan

Trådstartare
Kan man göra så? Ha hästens ben lindade på träning och sedan vara utan dem när man ska tävla? Hur funkar det för hästens ben? Blir den "ovan"? Eller funkar det bra att ha det extra stödet på träning och sedan inte ha det när man tävlar? Nu menar jag ju inte att man jämt har det lindat så fort man rider på hästen men under tuffare träningspass...

Sv: Lindat vid träning - olindat vid tävling?

Varför skulle man inte kunna ha så? Liksom, går hästens ben av när du tar av lindorna? :p

Hehe, ne;)
Men tänkte bara på om hästen kanske var van vid att ha lindat vid större påfrestningar/hårdare träning så skulle den bli "skörare" sen när man inte tar på dem vid samma påfrestning?
Alltså att benen inte är vana vid det extra "trycket" (kom inte på ngt bättre ord).

Jag skulle inte linda alls vid distanstävling/träning.

Har haft benskydd på min ena häst på tävling/träning, men det blev en dyrköpt läxa. Allt för att skydda benen blev iställen senskada på grund av trycket ifrån skydden. Hela året är kört på grund av detta...
Så tänk efter om ni VERKLIGEN behöver skydda benen.

Ok, jag vet inte om jag kan säga att jag "behöver" skydden men tänkte att det kanske är bra med extra stöd när man tränar så hårt?
Jo skav kan de ju få och jag tänker INTE ha ngt form av benskydd under tävling, men under träning osv. förutsatt att de sitter på plats och inte skaver osv. är det då dåligt för benen att först ha benen lindade vid större påfrestningar - och sedan ta av dem vid kanske ännu större påfrestningar som det kan bli vid tävling. Blir benen "ovana"? Är risken större att hästen bli halt?

Hej

Jag håller med om att inte ha skydd eller lindor på tävling, ev i nödfall under träning.
Jag hade skydd på första slingan under en tävling men aldrig mer. Skydden passar bra på hästen men eftersom det var lite blött här och där och grusvägar så kom det i alla fall in gruskorn och smutsvatten som gjorde att hon fick skavsår. Dom hann aldrig bli allvarliga som tur var så det var bara tvätta lite och låta det vara. Men det hade kunnat bli värre....
Så lämna skydden hemma tycker jag.

MVH Lina

Jag har alltid varit skeptisk mot lindor och benskydd och genom kompisars historier (bland annat din lovisas ;) ) så har jag bara fått mer belägg för att de inte ska användas om det inte verkligen behövs. Den enda jag har haft benskydd på ibland är växande unghästar som är uppfödda på box - kommit hit och följt med som handhästar i skogen och inte riktigt haft koll på sina ben och slagit upp fula sår om man inte haft bensydd första tiden.

De unghästar som är födda här är också födda in i knepig terräng så de är uppmärksamma på var de sätter sina fötter.

Ok, så man borde inte ha lindat på honom på träning?
Förutsatt att det INTE ger skav osv..

Jag har faktiskt aldrig ridit med lindade ben, varken täving eller träning, hopp/dressyr/distans..vad är syftet med att linda? ger det extra stöd åt senor eller så?
har alltid dragit mig för att ha benskydd överhuvudtaget, men behövs det verkligen så behövs det.
försöker dock att ha ungefär samma utrustning när jag tränar som när jag tävlar ( = inget nytt/ovant vid tävling).

Ja, det ger ju extra stöd. Ne det var ju just det jag tänkte.. Att hästen helt enkelt blir ovan vid att gå lindat vid större påfrestning och sedan på tävling så tar man av det och då kanske han blir halt eller liknande för att han inte är van.

:bow:

jag tänker nog mer på att en tävling = ny miljlö & nya hästar. att man inte ska ändra massa för att hästen ska få ännu mer ovant kring/på sig.. rent mentalt alltså ;)

Okej, men han är väldigt lugn så det kvittar lika. Sen tror jag ju knappast han blir oroligare av att ha benskydd eller inte på sig.

Det finns väl bevisat att benskydd ger stöd åt senor osv vilket jag tycker är bra , plus att de skyddar mot slag osv.
(de märker man ju om man själv har tex knäskydd på sig)

Sen om det är nödvändigt beror väl på,
tror säkert att det kan ge problem på långa ritter.

(Jag tycker det känns "naket" utan skydd, men är ju van vid det, har dock inte bak då det blir snubbel istället ibland, men klart rider man långa ritter så kanske det skaver, även om det ger stöd.
Jag tycker en 50 km ritt är långt nog:) )

Så, på kortare träning & tävling borde det ju inte vara några problem.

Ok, men det var ju det jag tänkte på. Att det ger stöd och så.. Men tänkte ha det när jag tex gör lite tuffare pass och så, men strunta i det när jag gör lååånga låååångsamma pass;)

Tack för ditt svar!

Tror personligen inte att yttre stöd är varken nödvändigt eller ens bra i alla lägen.Vad som däremot är viktigt är att stärka hästens egna naturliga stödfunktioner genom en genomtänkt ,långsiktig träning med inriktning på vad hästen ska förväntas prestera.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 095
Senast: cewe
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 245
Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 831
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna