Lindar ni nattetid? Isf med vad?

clovergirl

Trådstartare
Jag är lite nyfiken vad folk därute använder för paddar och bandage när ni lindar. Tänker nu på stallbandage, inte vid ridning.

Där finns ju en del olika sorter och varianter och jag undrar vad ni har för erfarenhet av de ni använder

Sv: Lindar ni nattetid? Isf med vad?

Lite tjockare paddar som täcker hela benet från has/carpus till golvet. (Fast jag lindar dem lite högre, så att kanten går upp över leden och stannar en bit ovanför golvet.)

Lindar med stickade 4 meters akryllindor som borstas av innan de lindas av på morgonen. ;)

Jag lindar bara regelbundet på vintern (pga broddarna) och då använder jag extra stora tjocka paddar (Equiline) och långa fleecelindor.

Vanliga Fleece Lindor och normal tjocka paddar varken för tjocka eller för tunna :)

Tack för era svar! Någon som har erfarenhet av care fore paddarna? :)

Allmän fråga: Varför lindar man istället för att ha på snabbandage som går fortare? Jag använder snabbandage och tycker att det är jättesmidigt, men kan absolut ingenting om lindning så jag vill gärna veta om det finns några fördelar.

Det beror ju på varför man lindar, vad man är ute efter.

Paddar + lindor ger mer och jämnare tryck än vad snabbandage gör, tycker jag. Räcker det med värme funkar olika snabbandage.

Paddar är billigare... :p

Har läst lite om dem, men inte fattat vad som gör dem unika eller bättre än vanliga paddar.

De verkar vilja jämföra sig med BoT, men de redovisar inget unikt material eller liknande, bara att de typ värmer, stödjer, främjar blodcirkulationen etc. Men de funktionerna får man ju även med vanliga, stoppade paddar...

Ah, det har du ju faktiskt alldeles rätt i. Här är tjejen som inte tänkte längre än näsan räckte :p Jag har mina för att pålle i övergångsperioden blev lite gallig bak när han flyttade från lösdrift till box. Behövde ju bara värmen då, inte stödet, så då fungerade snabbandagen utmärkt.

Back on track paddar och knävärmare, lindar med acryl.
Brukar även använda paddar från Carefore, skitbra!

Inte lika bekvämt för hästen! Använder endast det om den som tar in hästarna inte är expert på att linda.

Och jag blir mer nyfiken på vad ni gör med era hästar eftersom de har ett behov av att lindas hela tiden ? För ni är väl fullt medvetna hoppas jag att ni stör hästens naturliga process i benen av att linda dem varje natt, börjar man med det så får man fortsätta, börjar man inte så behöver normala friska hästar aldrig några lindor.

Hästar som aldrig får gå ut i hage som tillbringar 23 timmar i boxen och därmed inte har en naturlig förmåga att hålla igång blodcirkulationen med rörelse där behöver kanske en del den stimulering lindor ger, men friska hästar med normal hagtid behöver det inte. Man skall som sagt aldrig börja linda om inte ett speciellt behov föreligger, precis på samma sätt som man aldrig någonsin använder liniment på unghästar om inte speciell orsak finns. Det stjälper mer än det hjälper.

Har aldrig på 35 år med hästar trots stort antal hästar (och hårt tävlande) hästar haft en enda häst som har haft något behov av konstant lindning. Ett par stycken äldre som kommit hit har varit invanda på lindor på natten och det har tagit några veckor med svullna ben på morgonen innan de har ställt om sig till normal balans igen och sen varit torra och fina i benen av sig själv på morgonen igen.

Skall hästarna gå ett flerdagars meeting med uppstallning utan möjlighet att gå ut i hage mellan starterna då kyls benen efter start får torka och sen på med bot stallskydd aldrig någonsin annars.

Ju mindre man klyddar och stör ju mindre problem får man.

Jag är övertygad om att många lindar enbart för att det då "känns som man bryr sig och är duktig".

Tack Gylle. Så bra skrivet...
Inga lindor kommer nära min hästs ben. Hon tävlar hårt (reining så det sliter bra på benen) och använder jag något så blir det BoT och då nästan bara under tävlingar. Har hon gått extremt hårt på clinics med mycket sliding stops så får hon ha på sig BoT ett par nätter efteråt. Förutom det så klarar hon sig fint utan.

Min fick en senskada (trauma) tidigare i år och det första veterinären gjorde var att spänna ögonen i mig och kallt fråga om jag lindat henne? Jag kunde med gott samvete säga nej och veterinären ändrade attityd direkt och berättade att han ser extremt mycket senskador orsakade av lindor. Väldigt få kan linda riktigt bra tydligen.
Vad andra gör med sina hästar kan jag inte styra över, men min egen ska inte lindas.

Är man mycket duktig på detta med att linda så ser jag inget fel i att göra det. Vill bara förtydliga. :)

Lindar med BoT och acryl fast bara efter hård träning eller innan en tidig träning eller tävling så benen är lite uppvärmda innan eftersom man tar henne direkt ur boxen då... Har hon gått ut i hagen innan är ju cirkulationen redan igång på ett annat sätt...

Fast det är ju en sedan länge "dödad" myt att det är så att hästar skulle bli beroende av stallbandage för att man lindar i perioder. T.o.m. veterinärer förespråkar lindning med stallbandage efter hårda pass, det är ett utmärkt skadeförebyggande komplement.

Jag lindar i perioder när det behövs helt enkelt, när hästen anträngt sig extra hårt t.ex.

Däremot håller jag med om att det är bra att veta varför man lindar och inte bara göra det i tron om att det alltid är lite extra bra att ha lindade ben på natten.

Nej det är definitivt ingen myt att hästarna blir beroende det är bara att sluta linda en häst som är van vid det så ser man hur de sväller på i benen den första tiden. Tar som sagt flera veckor med svullna ben på morgonen innan de återgår till normal cirkulation utan lindornas hjälp. Har som sagt sett det med egna ögon flera gånger och vet många med precis samma erfarenhet.

Jag vet faktiskt ingen veterinär som förespråkar någon användning av lindor tvärtom är de flesta överens om att det är ett jäkla ofog det här med lindande i tid och otid. Efter hårt pass skall benen om något kylas inte värmas.

Charlie Lindberg förespråkar det för att ta ett exempel bara:)

Kyla först och värme sedan brukar jag gå på:)

Ja ett typiskt exempel på en veterinär som är kvar i det förgångna i väldigt många avseende inte bara i detta fall, det är ju inget okänt precis.....

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder...
2
Svar
26
· Visningar
764
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Kropp & Själ Visst finns här en del menskoppsanvändare? Har ni några värdefulla tips för en "nybörjare"? Jag undrar främst kring hur man väljer...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 028
Senast: Bufera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka