Lindar ni nattetid? Isf med vad?

Sv: Lindar ni nattetid? Isf med vad?

Det där är helt fel och en gammal myt. Att linda stör absolut inte hästens cirkulation! Men om man lindor pga att hästen svullnar så tror många att hästen blivit förstörd av att ha lindor, när det i verkligheten är så att nattbandagen bara maskerat de svullna benen. Klart den blir svullen när man slutar linda om man inte tagit bort orsaken!

Jag lindar som sagt enbart när min häst har broddar (har skadat sig väldigt allvarligt pga brodden, bla skärsår in till benet) och när jag tar av broddarna slutar jag linda. Detta har jag gjort i 10 år. Hans ben ser exakt likadana ut när jag slutar linda, finns inte minsta tecken på svullnad!!!

Det där är helt fel och en gammal myt. Att linda stör absolut inte hästens cirkulation! Men om man lindor pga att hästen svullnar så tror många att hästen blivit förstörd av att ha lindor, när det i verkligheten är så att nattbandagen bara maskerat de svullna benen. Klart den blir svullen när man slutar linda om man inte tagit bort orsaken!

Jag lindar som sagt enbart när min häst har broddar (har skadat sig väldigt allvarligt pga brodden, bla skärsår in till benet) och när jag tar av broddarna slutar jag linda. Detta har jag gjort i 10 år. Hans ben ser exakt likadana ut när jag slutar linda, finns inte minsta tecken på svullnad!!!

Nej det är faktiskt du som har totalt fel du stör vist den normala funktionen, och nej det är inte hästar som börjat lindas för att de varit svullna utan hästar där ägaren varit korkad och börjat linda helt utan anledning. Det är inget ovanligt fenomen. Det är nog förr din häst som är undantaget eller så ändrar du något annat i samband med att brodden tas bort, längre utevistelse tex.

För övrigt ser du precis samma fenomen på människor vad gäller stödstrumpor.

Det är ju inte heller helt okänt att det hade kvittat vilken veterinär jag gett dig namnet på så hade du hittat något negativt att säga om denne:meh:.

Jag håller inte alls med det du säger om Charlie, han har en enorm erfarenhet och har varit en mycket uppskattad veterinär under alla de år han varit på Jägers. Men eftersom han är en ganska känd veterinär så kan man aldrig komma ifrån att man får höra både positivt och negativt om honom.

Jag upplever samma som du, inga problem för min häst. Tror det är andra problem än lindningen som spökar om den får svullna ben för att man slutar linda, tycker som du att det då är läge att kolla över sin hästhållning istället för att skylla på lindningen.

När det gäller galliga ben så är det ofta en följd (av många) av att hovarna står i en bakåt lutande vinkel på marken. Som om vi skulle ha en klack under tån på våra skor. Strålen visar hovens fysiologiska vinkel mot marken, för att hästen ska stå naturligt avlastat måste bärranden/skon ha samma vinkel.MVH

Fast du kan inte jämföra stödstrumpor som fungerar med tryck från ankeln i olika styrkor och lindor som bara tillför värme. För jag hoppas verkligen inte att någon lindar nattlindor med tryck.

Det blir lite äpplen och päron eftersom det inte är samma sak som händer i kroppen.

Min häst lindas efter varje gång jag ridit, vilket blir 5-6 dar i veckan. Detta pga av att han har känsliga framkotor pga dålig exetriör. Om jag lindar och linimenterar efter varje pass hålls han renare i benen och kall. Han har på 4år inte blivit halt en gång nu *peppar peppar* och min häst ska inte gå att rida på.
Varje period han vilar så står han helt utan lindor i två veckor och han sväller inte ett dugg.lika fin i benen som vilken häst som helst. Så min häst gäller inte riktigt för din forskning. Dessutom har alla mina hästar varit såhär.har haft mycket travare som tränas stenhårt och lindas efter varje jobb 3 dar i veckan. De har inte påverkats negativ ett dugg de dagar de inte har lindor.

Då måste jag bara förtydliga att jag bara lindar om det finns någon slags skadeproblematik, t.ex. sårskada där jag vill linda även det andra benet, en period med gallor, senskada etc.

I princip aldrig efter enbart träning på en frisk häst.:)

När det gäller galliga ben så är det ofta en följd (av många) av att hovarna står i en bakåt lutande vinkel på marken. Som om vi skulle ha en klack under tån på våra skor. Strålen visar hovens fysiologiska vinkel mot marken, för att hästen ska stå naturligt avlastat måste bärranden/skon ha samma vinkel.MVH

Snälla du . Återigen . Vill du ha ngt sagt och har ngt vettigt att säga ang hovar så skriv i relevanta trådar och lär dig kommunicera / diskutera/ uttrycka det du vill debattera .

Men hoppsan, vad min unghäst måste ha möblerat om sina hovar under första natten på betet! :meh:

Dessutom går det inte att jämföra människoben med hästars då vi har muskler på våra och hästar enbart senor. Verkligen som att jämföra äpplen med päron

Det var inte riktigt meningen att det skulle bli en sådan här diskussion.

Jag själv lindar endast efter hårda pass och undrade vad ni använde när ni lindade men jag fick betydligt mer. Det är faktiskt vårt eget val för oss som gör det. Jag hade annars startat en tråd med en annan fråga.

Hoppas vi alla kan hålla sams nu / TS

Fast vad är det för fel att det blir en diskussion? Man är inte ovänner bara för att man diskuterar och det är väl alltid bra att lufta lite olika saker om en sak, annars kommer man ju aldrig vidare och lär sig något nytt:)

Jag använder ullpaddar eller tjocka paddar av spiralformad hålfiber som jag gjort själv, arnika och lindar med fleecelindor. efter hårda jobb även plast för våtvärmande med arnika vilket funkar ruskigt bra.

Nej, jag lindar inte nattetid. Det måste till någon form av skada som kräver lindning för att jag ska lägga på nåt överhuvudtaget.

Jag tränar mina hårt i terrängen, mycket belastning uppför och nerför i alla gångarter. Under mina 51 år har jag aldrig haft någon häst som krävt lindning nattetid såvida det inte handlar om en skada.

Jag lindar inte nattetid annat än om hästen är skadad.
Då kan den få tjocka paddar och fleecelindor eller acryllindor.

Men det är inget som hänt mycket heller. De har haft bra ben..

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder...
2
Svar
26
· Visningar
764
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Kropp & Själ Visst finns här en del menskoppsanvändare? Har ni några värdefulla tips för en "nybörjare"? Jag undrar främst kring hur man väljer...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 028
Senast: Bufera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka