Linda ben över natt?

fialotta40

Trådstartare
Blev tillsagd av en stallkamrat igår att hon tyckte jag skulle linda min hästs ben över natten för hon var gallig på morgonen. Har faktiskt aldrig tänkt själv på att hon är tjock i benen på morgonen mer än vad som är normalt efter en natt i box i stallet. Gallorna försvinner direkt vid utsläpp efter en stund i hagen. Är inte detta normalt? Har haft andra hästar som varit betydligt tjockare i benen på mornarna och där har vi aldrig lindat.

//

Sv: Linda ben över natt?

Normalt är det inte, det är en avvikelse från det normala. Däremot är det väldigt, väldigt vanligt att hästar blir gallliga i benen nattetid pga bristande cirkulation, speciellt om de inte är helt fräscha, om de är till åren eller av annan anledning har lite nedsatt 'egen' cirkulation.

Går fyllnaden ner av rörelse så är det sällan något att oroa sig över.

Man kan genom att linda dels öka värmen i benen, och så håller det rent mekaniskt tillbaka svullnaden lite. Om man vill det eller ej är enligt mig en smaksak. Sålänge inte hästen svullnar såpass att det blir obehagligt (och då bör man göra en veterinärundersökning om de svullnar SÅ mycket) så anser jag inte det är ett behov.

Hej. Hoppar in här med en sak jag undrar apropå detta problem, hoppas det är okej? :)

Exakt varför lindar man benen i sådana här fall? Jag menar, svullnaden måste väl bero på något och tar man verkligen bort grundproblemet genom att linda? Orsaken till svullnaden försvinner väl inte bara för att man lindar eller är jag helt "ute och reser" nu? :o:confused:

Hm, du hann visst före med att ge mig svar på en del jag undrade. :)

Så om hästen blir gallig pga bristande cirkulation så hade det kanske varit bättre att ge hästen tillfälle till att röra sig mer t ex lösdrift eller superstor box? Men det är ju inte alltid det går förstås. :)

Hon är 16 år och är i övrigt helt torr och fin i sina ben. Däremot så har jag extra koll på hennes ben just nu eftersom vi ökat på kornkrosset rätt rejält. De kan ju tydligen tjockna i benen av korn har jag förstått, men som sagt, tycker inte att det ser värre ut än innan, och även då var det knappt märkbart. :crazy: Har ingen lust att börja linda ben om det inte behövs.

//

Då kan du utan problem låta bli att linda dem om hon inte tycks besvärad påmorgonen av fyllnaden =)

Låter fint. Självklart får jag börja linda ben om det blir rejält mycket värre men eftersom jag står i ett kollektivstall där vi hjälper varandra olika dagar, vill man helst ha så lite extra jobb som möjligt att dela ut till sina stallkamrater... =)

Att hästen blir gallig kan ju bero på foderstaten. Är inte helt hundra men har för mig att det kan bero på ett överskott av protein.

Mitt sto var alltid tjock om bakbenen på nätterna när hon stog i stall.
men sen hon kom ut och får gå på lösdrift så har hennes ben blivit helt bra, vet trodde det berodde på att hon hade för dålig cirkulation i sina bakben.

jag vet inget om sanningshalten i detta...

... men jag har hört att om man väl börjar nattlinda benen så får man fortsätta med det för alltid.

min har oxå nattgallor. Har lindat nu i 2 ½ vecka. Eller rättare sagt jag använder stableboots för att underlätta för dom som släpper ut.

Fungerar super bra och är nöjd.

tycker du ska testa och se om det ger något resultat på din

Susanne

Jag har hört samma sak som dej. Jag vet inte heller om det är sant.

*knapplån*
Någon som vet?

Börjar ni linda, så får ni göra det jämt. Det är bättre att lägga på lite kyl lera. Då försvinner alla gallor. Dom är kalla och fina i benen dygnet runt.

Börjar ni linda, så får ni göra det jämt. Det är bättre att lägga på lite kyl lera. Då försvinner alla gallor. Dom är kalla och fina i benen dygnet runt.

Använda detta ett tag i sommaras då min inte gick mkt på skadad och gick i liten hage. Men gick inte att ha det i längden på min häst, då pälsen blev konstigt.

jag vet inget om sanningshalten i detta...

... men jag har hört att om man väl börjar nattlinda benen så får man fortsätta med det för alltid.

Min häst var ordentligt dålig för "hundra år sedan", då lindade jag benen på natten. Slutade med det när han blev bra efter ca fyra veckor och efter det lindades han inte på nätterna på ca 10 år! Så att man får fortsätta med att linda på nätterna låter som en riktigt härlig skröna/myt! :D

Kanske startad av någon som inte gillar lindade hästar, eller något liknande :angel:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 743
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 447
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 648
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 721

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka