Linda ben / Back on track?

Är sådan skillnad på mina hästars ben från när de stått inne och när de är ute dygnet runt.
Unghästen som normalt står ute har aldrig haft svullna ben vare sig han står ute eller inne men de två äldre damerna som tidigare tävlats får svullna ben om de får stå inne nån natt.

Annars de som jag känner som lindar deras hästars ben har däremot pratat gott om BoT.
 
Då lindade du med all säkerhet alldeles för hårt. Kan man inte linda är det bättre att låta bli. Jag tror också att själva värmen som uppstår innanför lindorna inte är bra i längden för hästens senor. Men ibland får man välja mellan två sämre alternativ.

Nej, jag lindade inte för hårt. Jag kan Linda och när jag var osäker tog jag hjälp av någon i stallet och aldrig var det för hårt, vem jag än frågade. Att pälsen på en del ställen låtsande hade inget med lindandet att göra (enligt både veterinär och kompis i stallet som är väldigt duktig), utan hans ben är ENBART känsligare än andra hästars ben. Han tog ingen skada.
 
Hej! För att förebygga svullna natt- ben vad föredrar ni : Linda själva och med vad ? Med paddar / utan / hurudan linda ?Eller Back o track - ben" skydd" ? Varför ?
Linda med magnetpaddar under natten om du vill undvika svullna ben och inte har tillgång till lösdrift.
 
Min häst har i hela sitt liv haft tjocka ben efter natt på box. Är 24 nu.
Back on track hjälper en aning, lindor eller andra wraps väldigt lite.
Kyla är absolut bäst och då är det lera som funkat. Ja och vatten då, men funkar ju inte över natt:p.
Andra kylgeler, issprayer och dylikt är verkningslöst.

Får hästen Inte tjocka ben använder jag inget, ens som förebyggande.
Hur fungerar kyl-lera? Är det bättre än isbalsam?
Funderar mest då vilket som är bäst, då jag ska fortsätta kyla benet (veterinärs råd, pga senskada som läker). Tänkte om du vet i och med att du nämnde lera. :)
 
Hur fungerar kyl-lera? Är det bättre än isbalsam?
Funderar mest då vilket som är bäst, då jag ska fortsätta kyla benet (veterinärs råd, pga senskada som läker). Tänkte om du vet i och med att du nämnde lera. :)
Jag upplever att leran kyler bättre och längre än balsam, fast det är ju jag personligen som tycker så.
Har provat de flesta kyla-is-balsam-gel men väljer hellre leran.
Kladdigt att hålla på med men har engångshandskar.
 
Jag upplever att leran kyler bättre och längre än balsam, fast det är ju jag personligen som tycker så.
Har provat de flesta kyla-is-balsam-gel men väljer hellre leran.
Kladdigt att hålla på med men har engångshandskar.
Följdfråga, hur är det sedan att få bort leran? Tänker när man ska lägga på ny varje dag.
 
Jag har en gammal häst som brukade bli tjock i bakbenen de första veckorna efter installningen på hösten. Jag lindade henne med yllelindor. Numera går hon på lösdrift istället.
 
Lindar med Back On Track no bow runtom. Hästen går på lösdrift. Har gamla gaffelbandsskador, gallor och överben.
Efter ett tag kommer bot effekten och han rör sig väldigt fint. Enda nackdelen med dem är att de torkar ut benen rätt mycket. Så uppehåll får göras ibland.
 
Följdfråga, hur är det sedan att få bort leran? Tänker när man ska lägga på ny varje dag.
Jag borstar bort det , man kan behöva hjälpa till med fingrarna och pilla loss.
Så det är ju lite pillrigt:o

Hur länge behöver du hålla på att kyla?
Såna kyldamasker kanske kan vara nåt annars som alternativ eller varva med? Aldrig använt men tanken dök upp.
 
Jag borstar bort det , man kan behöva hjälpa till med fingrarna och pilla loss.
Så det är ju lite pillrigt:o

Hur länge behöver du hålla på att kyla?
Såna kyldamasker kanske kan vara nåt annars som alternativ eller varva med? Aldrig använt men tanken dök upp.
Jag vet inte hur länge till jag behöver kyla, men åtminstone så länge det är svullet. Det är gaffelsenan fram som är svullen. Jag brukar jämföra med det friska benet fram. Jag har funderat på något annat alternativ, men jag kan inte ha något som sitter över natten. Hästen står på helinackorderad och hon släpps ut som hon är klädd. Vet att man kan köpa till täckesbyte, men det står inget i prislistan om skydd/lindor. Så jag vet inte.
 
@RedHyuuga kyllera är helt överlägset kylande liniment /isbalsam osv ! Det är därför det används i FT tex !

Inget jobbigt att få bort alls när det torkat helt - det mesta faller av av sig självt resten kan man lätt borsta eller pilla bort .

Kl
Sällar mig till skaran i tråden som aldrig lindar förebyggande .

Har en nu 17 åring som jag haft sen han var fyra . Han står på Box nattetid men är inte generellt någonting svullen i sina ben efter natten . Nån gång kan det kännas lite utfyllt men inget onormalt alls .

Om jag tränat och ansträngt hästen hårt så spolar jag benen i väldigt kallt vatten i minst 15 minuter efter jobbet.

och utöver det kan jag enstaka gånger lägga på kyllera men det händer kanske typ 2 ggr/år om man tex ridit 2-3 dagars kurs och hästen gått två pass/dag ....
 
@RedHyuuga jag hade köpt kylbandage och kylt flera gånger/dag. 20-30 minuter åt gången fyra gånger/dag gör underverk. Jag har kylbandage från Finn-Tack och jag tycker att de är suveräna. Lätta att sätta på och väldigt effektiva. Man ska dock inte ha på dem längre tid än 20-30 minuter åt gången.
 
@RedHyuuga jag hade köpt kylbandage och kylt flera gånger/dag. 20-30 minuter åt gången fyra gånger/dag gör underverk. Jag har kylbandage från Finn-Tack och jag tycker att de är suveräna. Lätta att sätta på och väldigt effektiva. Man ska dock inte ha på dem längre tid än 20-30 minuter åt gången.
På veckodagarna har jag bara möjlighet till en gång om dagen i och med att jag jobbar och bor 1,5mil från stallet. Hade jag bott nära stallet hade jag kunnat svänga in en snabbis innan jobbet, men som det är nu funkar inte det, då jobbet ligger i samma ort där jag bor och stallet i en annan.

Just nu har vi Compactgel, som veterinären sa att vi skulle använda en gång om dagen. Så nu gör jag det tills den tar slut, sen vet jag inte riktigt hur jag gör.
 
På veckodagarna har jag bara möjlighet till en gång om dagen i och med att jag jobbar och bor 1,5mil från stallet. Hade jag bott nära stallet hade jag kunnat svänga in en snabbis innan jobbet, men som det är nu funkar inte det, då jobbet ligger i samma ort där jag bor och stallet i en annan.

Just nu har vi Compactgel, som veterinären sa att vi skulle använda en gång om dagen. Så nu gör jag det tills den tar slut, sen vet jag inte riktigt hur jag gör.
Kyla med vattenslang är enkelt och smidigt att göra ofta. Underskattat enligt mig ☺ För övrig tid gillar jag kyllera, använd handskar ☺. Det låter som det smidigaste alternativet i ditt fall också.
 
Kyla med vattenslang är enkelt och smidigt att göra ofta. Underskattat enligt mig ☺ För övrig tid gillar jag kyllera, använd handskar ☺. Det låter som det smidigaste alternativet i ditt fall också.
Smidigt om man får hästen in i spolspiltan, sen brukar det vara svårt att komma åt den på veckodagarna då ridskolan står oftast i den. Jag vet i förra stallet kunde jag inte kyla med vattenslangen, då vattnet i brunnen var så lågt. Vet inte om ridskolan har egen brunn eller kommunalt.
 
Linda i förebyggande funkar inte.

När vi hade äldre häst som svullnade bak över natten körde vi först traditionellt stallbandage, men bytte sedan till BoT-s snabbvariant med kardborre. BoT funkade mycket bättre och var lättare att hantera.
 
Back on tracks stallbandage! Såå bra! Min häst var jätte tjock i benen när han stog på box över natten. När vi började med stallbandagen blev han superfin i benen. Rekommenderar varmt. :) Brukar varva det i perioder. Benen håller sig även fina emellan perioderna.
 
Stallkompisen prövade BoTs stallbandage och hästen svullnade rejält i ena benet. Vetrinären föreslog att de var 'för bra' och att hon sett detta hända på andra hästar också.

Det tog tre dagar för svullnaden att gå ner igen :crazy: (ja, hästen togs in till vet för undersökning under tiden)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, skulle behöva köpa nya benpaddar och lindor. Vad ska man köpa? Tips på ngt prisvärt?Ska inte användas vid ridning utan mer som...
Svar
3
· Visningar
589
Senast: Fiorano
·
Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 033
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 932
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
990
Senast: Scata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp