Hej! För att förebygga svullna natt- ben vad föredrar ni : Linda själva och med vad ? Med paddar / utan / hurudan linda ?Eller Back o track - ben" skydd" ? Varför ?
Lösdrift. Har fixat benen på mina.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hej! För att förebygga svullna natt- ben vad föredrar ni : Linda själva och med vad ? Med paddar / utan / hurudan linda ?Eller Back o track - ben" skydd" ? Varför ?
Lösdrift is the shitLösdrift. Har fixat benen på mina.
Då lindade du med all säkerhet alldeles för hårt. Kan man inte linda är det bättre att låta bli. Jag tror också att själva värmen som uppstår innanför lindorna inte är bra i längden för hästens senor. Men ibland får man välja mellan två sämre alternativ.
Linda med magnetpaddar under natten om du vill undvika svullna ben och inte har tillgång till lösdrift.Hej! För att förebygga svullna natt- ben vad föredrar ni : Linda själva och med vad ? Med paddar / utan / hurudan linda ?Eller Back o track - ben" skydd" ? Varför ?
Hur fungerar kyl-lera? Är det bättre än isbalsam?Min häst har i hela sitt liv haft tjocka ben efter natt på box. Är 24 nu.
Back on track hjälper en aning, lindor eller andra wraps väldigt lite.
Kyla är absolut bäst och då är det lera som funkat. Ja och vatten då, men funkar ju inte över natt.
Andra kylgeler, issprayer och dylikt är verkningslöst.
Får hästen Inte tjocka ben använder jag inget, ens som förebyggande.
Jag upplever att leran kyler bättre och längre än balsam, fast det är ju jag personligen som tycker så.Hur fungerar kyl-lera? Är det bättre än isbalsam?
Funderar mest då vilket som är bäst, då jag ska fortsätta kyla benet (veterinärs råd, pga senskada som läker). Tänkte om du vet i och med att du nämnde lera.
Följdfråga, hur är det sedan att få bort leran? Tänker när man ska lägga på ny varje dag.Jag upplever att leran kyler bättre och längre än balsam, fast det är ju jag personligen som tycker så.
Har provat de flesta kyla-is-balsam-gel men väljer hellre leran.
Kladdigt att hålla på med men har engångshandskar.
Jag borstar bort det , man kan behöva hjälpa till med fingrarna och pilla loss.Följdfråga, hur är det sedan att få bort leran? Tänker när man ska lägga på ny varje dag.
Jag vet inte hur länge till jag behöver kyla, men åtminstone så länge det är svullet. Det är gaffelsenan fram som är svullen. Jag brukar jämföra med det friska benet fram. Jag har funderat på något annat alternativ, men jag kan inte ha något som sitter över natten. Hästen står på helinackorderad och hon släpps ut som hon är klädd. Vet att man kan köpa till täckesbyte, men det står inget i prislistan om skydd/lindor. Så jag vet inte.Jag borstar bort det , man kan behöva hjälpa till med fingrarna och pilla loss.
Så det är ju lite pillrigt
Hur länge behöver du hålla på att kyla?
Såna kyldamasker kanske kan vara nåt annars som alternativ eller varva med? Aldrig använt men tanken dök upp.
På veckodagarna har jag bara möjlighet till en gång om dagen i och med att jag jobbar och bor 1,5mil från stallet. Hade jag bott nära stallet hade jag kunnat svänga in en snabbis innan jobbet, men som det är nu funkar inte det, då jobbet ligger i samma ort där jag bor och stallet i en annan.@RedHyuuga jag hade köpt kylbandage och kylt flera gånger/dag. 20-30 minuter åt gången fyra gånger/dag gör underverk. Jag har kylbandage från Finn-Tack och jag tycker att de är suveräna. Lätta att sätta på och väldigt effektiva. Man ska dock inte ha på dem längre tid än 20-30 minuter åt gången.
Kyla med vattenslang är enkelt och smidigt att göra ofta. Underskattat enligt mig ☺ För övrig tid gillar jag kyllera, använd handskar ☺. Det låter som det smidigaste alternativet i ditt fall också.På veckodagarna har jag bara möjlighet till en gång om dagen i och med att jag jobbar och bor 1,5mil från stallet. Hade jag bott nära stallet hade jag kunnat svänga in en snabbis innan jobbet, men som det är nu funkar inte det, då jobbet ligger i samma ort där jag bor och stallet i en annan.
Just nu har vi Compactgel, som veterinären sa att vi skulle använda en gång om dagen. Så nu gör jag det tills den tar slut, sen vet jag inte riktigt hur jag gör.
Smidigt om man får hästen in i spolspiltan, sen brukar det vara svårt att komma åt den på veckodagarna då ridskolan står oftast i den. Jag vet i förra stallet kunde jag inte kyla med vattenslangen, då vattnet i brunnen var så lågt. Vet inte om ridskolan har egen brunn eller kommunalt.Kyla med vattenslang är enkelt och smidigt att göra ofta. Underskattat enligt mig ☺ För övrig tid gillar jag kyllera, använd handskar ☺. Det låter som det smidigaste alternativet i ditt fall också.