Lillebror ska bli pappa

Myzan87

Trådstartare
Idag fick jag reda på att min lillebror ska bli pappa i oktober. Och det var inte ens han som berättade det utan det var han som sa åt sin tjej att berätta det. Lite typ som att han skämdes eftersom han satt med ryggen mot mej dessutom.

Hon fick dessutom berätta för sin egen pappa utan att han var med.

Ta det inte fel att han inte är ansvarsfull eller så. Det är han, han vill göra rätt för sig. Men deras situation är inte precis idealisk för ett barn och det är egentligen det sista de behöver just nu.
För det första så har de inget jobb, hon har inget körkort och dessutom bor de hemma hos mina föräldrar - båda två.

Jag vet inte riktigt hur jag ska stötta honom. Jag skickade ett sms och jag sa grattis. Jag vill ju bara att han ska vara lyckig och glad

Sv: Lillebror ska bli pappa

Söker de några jobb eller ser de hellre på tv hela dagen?
Nä men vad gör de om dagarna eftersom de inte jobbar? Studerar?
Ålder?
Har de bestämt sig så har de, risken är att tjejen sagt till halva världen att hon är gravid o om pappan försöker prata med blivande mamman kommer hon göra slut o han blir pappa på avstånd + ett jävla liv.. Hajjar du?
De lär alltså inte hjälpa..

Kan du försöka hjälpa till att hitta något jobb? Be han söka på något insustri eller om han har nägon utbildning kan han söka sig i om ett par mils radier om han har körkort.

Vill han ha barn elr är det hon som vill?
Killar brukar oftast tänka på jobb oså innann barnatänkandet..

Här drar vi på med stora växlar och uttrycker oss om personer ( flickvännen ) som vi egentligen inte vet något om? Känns direkt olämpligt att uttrycka så faktiskt !!

TS: Du kan stötta honom utan att lägga in personliga åsikter och värdering i hans och flickvännens val. Dom är vuxna och du har inget direkt med deras beslut att göra.

Ibland gör ens syskon (eller andra närstående) saker som man verkligen inte håller med om men vad kan man göra?

Man får ju stötta sina närstående oavsett hur de väljer att leva sina liv. För det är ju just så det är, deras liv.

De vill båda två ha jobb och ett eget boende. Lillebrossan är bra på att arbeta och blir snabbt omtyckt av både personal och kunder. Men problemet är att han inte har någon utbildning. Körkort har han och egen bil så han har inget problem att ta sig någonstans. Väldigt duktig på maskiner, mecka osv. Han var sopåkare tidigare men han trampade snett en gång och fick ont (förmodligen en nerv i kläm, föddes med en missbildning i foten och har opererats några gånger) som gjorde att han fick sluta. Men det hade inget att göra med att han inte ville.

Jag försöker stötta honom så gott det går. Har öron öppna efter jobb åt honom. Även till hans flickvän men hon vill in inom omsorgen och där har jag inga kontakter tyvärr.

På dagarna är de på sina praktikplatsen som de har fått genom arbetsförmedlingen.

Har han en missbildning som ger nedsatt arbetsförmåga borde de finnas extra hjälp att få.

Mitt ex skadade sitt knä väldigt allvarligt och fick byta jobb. Han fick då hjälp genom en förmedling att hitta ett nytt jobb där de betalade en del av hans lön som motsvarade den funktionsnedsättningen han hade.
Kolla på det. Intressant för den som ska anställa att spara in pengar.
Hur länge har han varit arbetslös, kan han söka nystartsbidrag så arbetsförmedlingen betalar en % av arbetsgivaravgiften.

Skulle våga påstå att många vill ha arbetskraften men inte har ekonomin, då är ju sånt värdefullt.

Arbetsförmedlingen och praktikplatserna, ja tyvärr måste de ju göra det men min personliga åsikt är att det är värdelöst! Och VÄLDIGT dåligt betalt.

Sen hur de berättar och gör, ja det är deras liv. Jag och mitt ex har 2 barn och vi har varit själva båda gångerna vi berättat om gravidieterna. Det är även väldigt olika känslor i början som blivande mamma och blivande pappa. Det är lixom lite svårt att förstå som pappa vad som är på gång. Medans man som gravid (oftast) känner och märker massor, mensen försvinner, värk här och där, illamående, en liten oro för sin kropp och det som finns där inne.

Ja vad kan du göra? Kolla runt bland kompisar som har barn om de har bilbarnstol, vagga, säng, kläder osv att ge bort/låna ut?

Det är även väldigt olika känslor i början som blivande mamma och blivande pappa. Det är lixom lite svårt att förstå som pappa vad som är på gång.

Uhm, nej? Åtminstone min man har förstått precis lika bra som jag vad som varit på gång när vi fått det positiva graviditetsbeskedet. Så många män förstår precis lika bra som en kvinna vad en graviditet innebär.

Uhm, nej? Åtminstone min man har förstått precis lika bra som jag vad som varit på gång när vi fått det positiva graviditetsbeskedet. Så många män förstår precis lika bra som en kvinna vad en graviditet innebär.

Absolut förstår han det.

Men han har inte morgonillamående, ömmande bröst, utebliven mens, gråtanfall och allt vad man nu är med om.

Mitt ex förstod såklart att det är en bebis på gång. Men dom riktiga starka känslorna kom först när de började sparka och efter UL. Det kändes för honom lite overkligt första gången. Andra gången var det mkt enklare.

Mitt ex förstod såklart att det är en bebis på gång. Men dom riktiga starka känslorna kom först när de började sparka och efter UL. Det kändes för honom lite overkligt första gången. Andra gången var det mkt enklare.
Men det säger ju ingenting mer än vad just han kände..? Hur kan du dra alla män så över en kam?

Detta är väldigt generellt:

Det är lixom lite svårt att förstå som pappa vad som är på gång.
Bara för att det var svårt för din sambo/man att förstå, så kanske det inte är det för alla.

Om de är starka i sin relation så kommer de att överleva, men om någon av dem lyssnar för mycket på omgivningen så kommer de inte att överleva det första året efter att barnet är fött. De måste se till att få hjälp från vettigt håll och vara lite vaksamma också. En del statliga instanser förstör mer än vad de gör nytta.

Hur menar du? Kan du utveckla? Vad menar du med överleva, för jag gissar att du inte menar på att de bokstavligt talat inte kommer att överleva? Är det förhållandet som inte kommer att överleva, är det att de inte kommer att klara av att ta hand om barnet, eller hur menar du?

Överleva? Det gör väl nästan alla föräldrar? Mortaliteten bland föräldrar under sina barns första levnadsår är nog inte speciellt alarmerande?
Vad menar du med att statliga instanser förstör istället för att göra nytta? Du f¨år gärna upplysa mig för jag kan inte riktigt förstå vad du menar?

Vad menar du med att statliga instanser förstör istället för att göra nytta?

Vilka statliga instanser kan öht tänkas bli inblandade? Den myndighet (eller vad det nu är) som betalar barnbidraget?

Huvudsakligen är det ju kommunala instanser, såsom barnomsorgen, som är aktuella för familjefrågor av olika slag.

Det är ju svårt att tro att barnbidraget kan göra skada.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 720
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 503
Senast: Elendil
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
13 025
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar