Sv: Lillebror kommer idag!
Så, nu gick dagen utan att kameran hann fånga varken minsta eller största bröderna... Men några bilder finns det, jag börjar med den här:
Här har vi precis kommit in på förlossningen, och jag står mitt i en värk ocg försöker se ut som om det regnar eller nåt!
Här är lillen bara några minuter gammal.
Nykläckt Ludvig, han är ett par timmar här, de lät oss vara ganska länge.
Storleksbevis
Sama sköna sovstil som bror sin!
Och vi har naturligvis sjalat med, ca 12 timmar är han här!
Ja, det var de bilder jag lyckats producera som jag kan visa här, de flesta är nakenbilder på både mig och L...
Hur gick det då?
Jag vaknade 07.15, var kissnödig så jag kravlade mig upp ur sängen och tog mig till toa. När jag satt där kände jag mig så rastlös, ville upp och ta en promenad, och det var längesen jag orkade det så jag förstod att något var på gång i kroppen.
Gick in till sambon och sade att det här nog var en bra dag att föda barn på, så han kastade sig upp och undrade om vi skulle åka på en gång. Nehejdu, inga värkar än, och jag SKA duscha var svaret han fick.... Så, in i duschen, fram med rakhyvel och fotfil. Klockan var då ca 07.45. Klar 8.00 och då började jag känna svaga värkar, som mensvärk nästan.
8.30 kom syster och sambo, de skulle ta hand om D när vi åkte in (första gången vi lämnar D överhuvudtaget), då satt jag med mamma i telefonen och hade börjat få starkare värkar som kändes mer rejäla. 4 minuter mellan dem och jag fick bråttom att skriva här på Buke! Sambon ringde taxi och efter att ha dragit mig från datorn åkte vi in, vi kom dit mellan 9-9.30 nånstans.
Jag hade skrivit i mitt förlossningsbrev att jag inte ville ha någon smärtlindring, endast om det var medicinskt nödvändigt. Lustgas kunde komma i fråga om det blev alltför jobbigt. Jag klarade av hela öppningsskedet med hjälp av ett gåbord, sambons händer på korsryggen och lite yogahummande. Gick omkring hela tiden och under själva värkarna gungade jag fram och tillbaka mot gåbordet. När sedan krystvärkarna började framåt 12.40 tyckte sambon att jag kunde vänta till 13.58 eftersom han är född då... Jag tyckte det lät länge, men det skulle ta ännu längre tid...
Jag blev trött på slutet, hade inte ätit sedan lunch dagen innan och var helt slut av intensiteten i värkarna. De var dessutom lite för svaga för att orka kysta ut bebis, och kom med lite för långa mellanrum, så de satte en infart ifall det skulle behövas stimulerande dropp. Jag är dock väldigt spruträdd, så då höll jag på att svimma flera gånger, så det blev ett sockerdropp med för att hålla igång tanten.
Vid 14draget bestämde sig L dock för att nu var det dags, vattnet gick med en smäll, BMstuderanden som stod framfö mig och studerade mitt inre, nedre liv, fick allt över sig och sedan tog det en helvetes fart. 14.20 kom L ut, de fick hjälpa till att vicka ut honom och sista biten tog värkarna slut och de drog ut honom utan värkarbete.... AJ.
Efteråt blev jag pigg som en mört, det gjorde ont när de klämde ut efterbörd och allmänt gojs ur mig, men annars mådde jag fint. Fick sy tre stygn, och de tömde mig på urin med kateter, sedan fick vi vara ifred. Lillen letade bröstet direkt och hittade det efter en halvtimma.
Duschade efter några timmar och ville sedan hem, men det var inte på tal. Ett dyng ville de ha kvar oss på grund av hans storlek.... Fortsättning föjer...