Lilla Magmasken?

BiMi

Trådstartare
Hej, undrar om någon har haft det på häst. Eller vet hur dom ser ut? Såg en beskrivning att dom skulle vara 3-7 mm, håriga men vara svåra att upptäcka med blotta ögat.

Han har bajsat ut små vita maskar, både före och efter maskning. Först trodde vet att det var lilla blodmasken för dom kunde tydligen bli mer gråvita hade dom sagt förra året på SVA. Men efter maskning så fortsatte det att komma liknande i mer än tre veckor, tog då och visade henne och då var hon säker på att det inte var blodmask. Dom var som störst efter maskning några dagar ca 7mm och när jag visade henne ca 2-3mm, låg oftast i klumpar i skiten. Hon har även frågat andra vet, men ingen har någon förklaring. Tyvärr så blev det inte ivägskickat för typning.

Magmask är som sagt rätt ovanlig i Sverige men de facto förekommer den ju . Masken orsakar dock ingen skada i tarmarna på hästen, rent generellt . Dock är det skillnad på lilla magmasken ovh den som heter "bara" magmask. Den senare orsakar inte heller interexteritöra problem hos häst men dock andra bekymmersamma sådana.

Senast ändrad:
Magmask är som sagt rätt ovanlig i Sverige men de facto förekommer den ju . Masken orsakar dock ingen skada i tarmarna på hästen , det är i andra sammanhang den kan ge problem .dock är det skillnad på lilla magmasken ovh den som heter "bara" magmask.
Lilla magmasken heter Trichostrongylus axei och är inte samma som Habronema.

Tack för svar. Om jag hittar igen så ska jag skicka på typning. Någon som har sett lilla magmasken någon gång? Den andra som kallas Habromena, hur ser den ut och vad kan den ställa till?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 126
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
963
Senast: Sirap
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka