Lilla Arne har kroksvans

giowanna

Trådstartare
Hej alla!!!

Efter en del funderingar o ny info, bestämde vi oss för att röntga Arne´s svans. Den har ju som ni kanske minns, en liten knyck ute i svansen.
PICT0025_001.sized.jpg

Länk: http://galleri.icemy.com/albums/arne/PICT0025_001.sized.jpg

Och det visade sig mkt riktigt vara kroksvans :(
Vi hade ju tänkt avla på Arne, eftersom vi tycker han är ett fint exemplar av rasen, men icke.

Den korta utställningskarriären är oxå över, eftersom det inte är önskvärt med kroksvans.

Så nu ska lilla skrutten bli kastrerad, det i sig gör inte så mkt, eftersom han inte är en soffpotatis direkt:angel:

Jag är gravid i 23:e veckan, o ska ha en kotte i januari :D

Loooooovar att va mer aktiv här på bukefalos hädanefter:D

Puss o kram på er alla!!:love:
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Jag kom faktiskt att tänka på dig och Arne igår, tyckte det var så längesedan som jag såg till er här.
Vad synd med Arne, men grattis till bebisen!
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Oooo, så glad jag blir :-D
Tackar för alla grattis till kotten, o tankar på Arnes svans :-D

Är det ngn som är insatt i detta, som vet om jag ska kontakta SKK eller ngn? Jag har förstått att man inte ska avla på varken hans helsyskon eller föräldrar mer?
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Prata med rasklubben och uppfödaren i första hand. De vet ju hur det ska göras.
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Gnist: Tyvärr är uppfödaren inte på "min" sida i detta....

Kontaktar rasklubben. Tack :bow:
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Åh, det var nog bland det sötaste jag sett:love:

giowanna Stort grattis till knodden:) Men tråkigt med kroksvans på lilla Arne, men väldigt bra att du tar ditt ansvar:bow: Det är ju en fd kuperingsras, så det är ju bra att sortera ut svansdefekter (som man inte brydde sig om förut). Men hur pass ärftligt är det? Vet att jag läst nåt, men kommer inte ihåg.. Som Gnist skriver, hör med rasklubben. Antingen SSPK eller DP-klubben..

Vilken knasig uppfödare förresten:crazy:
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

fjutten: Jaaa, har hittat en del på dp-klubbens hemida:

Citat:
"Kroksvans
Kroksvans nedärvs, såvitt man vet, med en enda vikande ( recessiv ) gen. Båda föräldrarna måste således bära anlaget för att avkomman skall visa defekten.

Eftersom man normalt inte avlar på hundar som är kroksvansade så har föräldrar till kullar som får kroksvans var sitt kroksvansanlag. Det är bara de valpar som får defektanlaget från både far och mor som blir kroksvansade, dvs. i genomsnitt var fjärde valp i sådana avelskombinationer. Bland kullsyskonen är sedan 2/4-delar anlagsbärare och 1/4-del helt fria från anlaget.

Detta är förstås medelvärden för många kullar och kan variera kraftigt från kull till kull. Kroksvansanlag är ju inte önskvärt i någon normal hundras ( det finns dock några exempel på att defekten är eftersträvad som raskaraktär i någon ras).
I ett väl avvägt avelsarbete använder man inte hundar som själva har kroksvans, inte heller föräldrar eller helsyskon till sådana hundar. Man brukar dra en gräns vid 50% risk att vara anlagsbärare. Föräldrar och defekt avkomma i en kull är bevisligen anlagsbärare. Kullsyskon till en kroksvansad hund har 66% risk att vara anlagsbärare, dvs. bara 1 av 3 bland icke drabbade kullsyskon är helt fri från anlaget. Eftersom vi, i vart fall än så länge, inte kan avgöra vilka det är så bör vi avstå från avel på samtliga kullsyskon.

Per-Erik Sundgren Agronomie doktor i husdjursgenetik"


Man vet tyvärr ganska lite om defekten...
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Gnist: Tyvärr är uppfödaren inte på "min" sida i detta....

Kontaktar rasklubben. Tack :bow:

Men My, varför skriver du och säger att jag inte är på din sida? Jag tycker det är jättetråkigt med kroksvans och vill veta mer om de hundarna du säger dig ha funnit med en massa kroksvansar. Det är information som alla uppfödare i vår ras bör ta del av med tanke på att hunden du anklagar vara källan finns i nästan ALLA stamtavlor idag.
Det är ju skrämmande att en person som säger sig veta vilka hundar det handlar om INTE vill säga mer.

Som jag sa till dig tidigare och som jag skrev på min hemsida; Jag förstår inte varför det ska vara hemligt och hoppas verkligen du någon gång berättar vilka hundar du sägs veta om har kroksvans.

Vår ras har länge länge kuperats och det är sånt här som dyks upp pga det.
Jag har själv använt en kuperad hund i min avel, hon fick inga kroksvansar eller något i sin kull. Men ack vad man är rädd att använda kuperade hundar i avel. Där vet man ju inte hur svansarna har sett ut.

Som sagt, hoppas du säger vad det är för hundar My.
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Det är trist att du inte lyssnar på vad jag säger, senast igår meddelade jag dig om vem du kan kontakta för mer info om båda Arne´s föräldrar...

Men du verkar tycka att jag ska agera mellanhand mellan er två?

Du får sköta detta själv, eftersom det är din uppfödning, och därmed ditt ansvar.

Lycka till med framtida kullar :smirk:
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Vad synd att det skall bli ovänskap för en stackars hunds svans...läste på hemsidan och olyckor händer, det är bara att inse. Vad jag kunde läsa ut så är den inte medfödd.

Arne är säkert lika underbar ändå...med eller utan krok :love:
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Vad synd att det skall bli ovänskap för en stackars hunds svans...läste på hemsidan och olyckor händer, det är bara att inse. Vad jag kunde läsa ut så är den inte medfödd.

Arne är säkert lika underbar ändå...med eller utan krok :love:


Hej Martha!

Självklart älskar vi vår lilla skrutt precis lika mkt innan som efter detta konstaterats!
Anledningen till att jag blev upprörd från börjar var att vi inte fått ngn info från uppfödaren att det skulle finnas risk för detta.
(VET nu i efterhand att det är nedärvt, då båda Arne´s föräldrar har det genetiskt)
Dessutom funderade vi ju på om det skulle kunna varit en skada, men när man tänker efter var han aldrig svullen, öm eller sårig på svansen, vilket han rent logiskt borde varit om han skadat sig. Det krävs ju faktiskt en hel del för att en svans ska få en sån knyck, o därmed borde det varit ngt annat oxå (ömhet, svullnad, sår)

Arne kommer alltid betyda massor för oss, med eller utan kulor :D

Men det gör inte att jag tänker låta andra valpköpare missa detta, det är info som de borde ha om just de hundarna.
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Om det skulle bero på en gammal skada borde vet se det på röntgen tycker jag. PL, var är du?????
En sak jag funderar över bara, varför ska du kastrera honom?
Och hur vet du att det finns genetiskt på båda föräldrarna? De bör rimligtvis ha lämnat fler avkommor med kroksvans??

Inte ute efter att "bråka" men som uppfödare undrar jag över detta!
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Vad tråkigt att lilla Arne har kroksvans. Men det är nog tyvärr en sån deffekt som alla uppfödare av dvärgpinscher någon gång råkar ut för med nån valp. Det är ju tyvärr inte helt ovanligt på dessa kuperigsraser. Tråkigt om man avlat på den kombinationen förr och dom aldrig fått kroksvans heller. Det är tyvärr ganska svårt att gardera sig. Men visst håller jag med om att man inte ska avla mer på djur som visar sig nedärva kroksvans. Om man nu inte visste det innan är det ju tyvärr ingenting att göra åt. men man får lära sig av sina "misstag". :)
Vet att även min uppfödare råkat få nån valp med kroksvans. Men förhoppningsvis ska denna defekt bli ovanligare nu när rasen inte kuperas i samma utsträckning.
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

My, NÅ ER DET NOK!
a_arne_hoor_sdtabild_17veck.jpg

a_arne_bordet_boskalin_boras05.jpg


ser dette ut som en hund som har medfødt kroksvans????

Jeg har selv en hund, en dobermann, som har medfødt kroksvans. Jeg har satt meg godt inn i dette, og disse beskyldningene du kommer med nå, holder ikke mål.
En medfødt kroksvans, må som navnet tilsier være MEDFØDT. Om jeg må forklare det bedre til deg: Valpen er FØDT med denne defekten, og den vil VISES fra fødselen. Det er IKKE en defekt som kan dukke opp i ettertid. Om en hund får kroksvans i ettertid, er det fordi halen er klemt osv.

Du ringte selv til Britzyk og fortalte at at du trodde du hadde klemt halen til Arne, hvorfor skal du nå dikte opp en masse rart?

Og hvorfor skal du kastrere Arne, selv om han har en knekt svans?
har du ikke kontroll nok på han, er du redd han skal parre en masse tiker? Da ville jeg heller fått litt mer kontroll på hunden min, enn å bruke masse penger på å kastrere...
En hannhund som ikke kan brukes i avl, trenger ikke bli kastrert...
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Idag märkte vi att vår lilla Arne´s svans var krokig liksom en liten extra sväng längre ut på svansen. :( Han har inte ont verkar det...
Svar
6
· Visningar
5 334
Senast: potion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp