Lilla Arne har kroksvans

Sv: Lilla Arne har kroksvans

Det är trist att du inte lyssnar på vad jag säger, senast igår meddelade jag dig om vem du kan kontakta för mer info om båda Arne´s föräldrar...

Men du verkar tycka att jag ska agera mellanhand mellan er två?

Du får sköta detta själv, eftersom det är din uppfödning, och därmed ditt ansvar.

Lycka till med framtida kullar :smirk:

Ja först sa du det var en dam på gatan som hade gett dig denna information. Sen säger du att det är en uppfödare #vi kan kalla personen för X# som har vetat om detta länge och har sagt det till dig nu.

Du hänvisar till att jag ska få information om jag frågar person X. Person X som tidigare har anklagat en hund att ha epilepsi utan några som helst bevis. Veterinär drogs in och skrev citat:
"Hunden hade symtomen ataxi och dålig balans kontinuerligt. Detta i sig själv talar mot att symtomen skulle bero på idiopatisk epilepsi då symtomen vid denna sjukdom kommer anfallsvis för att sedan försvinna igen. Sammanfattninsvis talar uppgifterna i journalen avseende de besvkrivna symtomen hunden haft mot att de skulle orsakats av sjukdomen idiopatisk epilepsi"

Under samma vevva sprider person X rykte om att en bror till min tik har dött av blödarsjuka och att hon skulle få obduktionsprotokoll nån dag i juni. Hunden var kuperad och för allas kännedom så kan en kuperad hund inte klara av själva kuperingen om den hade blödarsjuka. Ägaren tog tag i rykesspridningen och skrev ett offentligt brev; citat:
Jag har fått reda på att X från kennel "XX" har spridit ut att min hund "hundens namn" dog av någon ärftlig sjukdom. Detta är inte sant. han dog av en olyckshändelse. En av mina hundar attackerade honom, vilket ledde till han fick en inre blödning och det gick inte att rädda honom, utan han förblödde.

Du säger att person X har vetat länge om detta och har informerat sina valpköpare om det. Hon har inte informerat mig om det trots att jag äger en hund från henne. Heller har hon inte informerat min italienska uppfödare som har haft god kontakt med henne innan mycket tjafs och skitsnack.
Om nu X har berättat det för dig varför i hela fridens värld är det hemligt om vilka hundar som har kroksvans? Är det pga att person X sitter med minst 2 direkta avkommor, varav senast fick valpar i år, från just den hunden du säger har gett en massa kroksvansar och är källan?

Jag har fått en hund från person X som inte går i avel pga PHTVL grad 1 i ögat. Denna hund, min Mutkis, har amputerad svans och är en direkt avkomma till hunden du säger är källan, alltså halvsyster till många av X's hundar. När jag fick Mutkis fick jag även ett veterinärsintyg av person X daterat 2002 då hon säger att Mutkis svans har klämts i en dörr och 3 cm fick amputeras.
Jag har lagt ut detta intyg på min hemsida.

Som sagt, förstår inte varför det ska vara hemligt om vilka hundar som har kroksvansar. Varför säger du inte vilka hundar det är? Detta är himla viktig information för oss uppfödare.
Himla tråkigt...
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Visst är det lite underhållande, men kan inte ni ALLA ta detta via telefon istället?
Ett offentligt forum kanske inte är bästa platsen för att kasta paj på varandra?
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Den eneste grunnen til at dette blir svart på her inne, er fordi begge sider av en sak bør komme frem.
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Visst är det lite underhållande, men kan inte ni ALLA ta detta via telefon istället?
Ett offentligt forum kanske inte är bästa platsen för att kasta paj på varandra?

Jag håller med!!
Att jag svarade från första början är pga att jag här blev anklagad att inte stå på hundens sida, vilket är en lögn.
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Har inte tänkt lägga mig i djupgående i er diskussion, men blev nyfiken om hunden på dessa två bilder alltså är "Lill Arne" som har kroksvans eller är det något kullsyskon???
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Har inte tänkt lägga mig i djupgående i er diskussion, men blev nyfiken om hunden på dessa två bilder alltså är "Lill Arne" som har kroksvans eller är det något kullsyskon???

Disse bildene er alle av Arne ja!
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Om du ser det, så har TS samma bild som avatar. A clue.
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Ahhh......så mycket fungerande fredagshjärna hade jag :angel:

Men det var sådan enorm skillnad på svansen på första bilden och svansen på dessa bilder så jag blev lite:confused:
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

:D Varför jag öht öppnade denna tråd var för hästen min har oxå "kroksvans". Så nu vet jag att jag inte ska avla på min valack. :banana:
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Hur gammal var Arne när ni upptäckte detta? Har han någonsin fått någon kritik för detta på utställning? Hur gammal är han på utställningsbilderna? Det borde ju synts tidigare om det är medfött...

OM det visar sig vara en klämskada han fått så kan du visst fortsätta ställa ut. Se till att få ett vetintyg bara!

Tråkigt att det resulterar i att uppfödare och ägare inte kommer överens. Jag vill alltid ha en god och rak relation med mina valpköpare
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Jag var enbart nyfiken på ämnet kroksvans jag! Vem vet, man kanske råkar ut för det någon gång!
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Men om du gör det, så blir ju även du ett olämpligt avelsmaterial. ;)
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Hur gammal var Arne när ni upptäckte detta? Har han någonsin fått någon kritik för detta på utställning? Hur gammal är han på utställningsbilderna? Det borde ju synts tidigare om det är medfött...

OM det visar sig vara en klämskada han fått så kan du visst fortsätta ställa ut. Se till att få ett vetintyg bara!

Tråkigt att det resulterar i att uppfödare och ägare inte kommer överens. Jag vill alltid ha en god och rak relation med mina valpköpare


Hej!

Enligt min vetskap så upptäcktes detta när Arne var 5 månader,
Den 3 Juli 2005, dagen efter han ställdes ut i Borås. Det skrevs även här ett inlägg på bukefalos av ägaren som själv skrev att hon inte hade sett detta innan på Arne. Några skrev det kunde vara att han hade badat i kallt vatten m.m.
På utställningsbild nr 1 är han 5 månader, det är den bilden från Borås.
Och på bild 2 är han 17 veckor också på en utställning men där ställdes han inte ut.
Det finns ingen kritik från domare att han har en krokig svans.
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Men visst är det väl så att en vet kan tala om om det är en medfödd defekt eller en förvärvad skada? Har ju också raser som ibland drabbas av detta. Ska försöka hitta det nummer av Doggy Rapport där det skrivs just om kroksvans.
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Men visst är det väl så att en vet kan tala om om det är en medfödd defekt eller en förvärvad skada? Har ju också raser som ibland drabbas av detta. Ska försöka hitta det nummer av Doggy Rapport där det skrivs just om kroksvans.

Hej

Ja och det finns både intyg på denna vovven att han inte har kroksvans och ett där han har.
Det är första gången jag har hört att en kroksvans kan komma så sent på en hund. Därför tog vi reda mer på detta och har fått svar av vet och andra inom området att det i regel handlar om skada när det kommer så sent.

All information man kan få är guld-värd. Därför väntar vi på att Arnes ägare ska säga vilka hundar hon sägs veta ligga bakom med kroksvansar. Då det är information som inte vi har fått reda på.
Så givetvis vill man veta.
Speciellt när den hunden som anklagas ligga bakom en massa kroksvansar finns överallt!
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Hej alla!

Ska försöka svara på allas undringar o frågor så gott jag kan!

Vi börjar med Arne´s svans. Den var HELT rak o visade inga defekter tills det att han var drygt 4 månader gammal. Vi var på utställningen i Borås den 2:a juli, och då var Arne 4 månder och 9 dagar gammal. Efter den resan märkte vi att Arne´s svans hade en knyck. Men han hade ingen svullnad, ömhet eller sårbildning. Vi ringde då självklart uppfödaren, och efter hennes råd, började vi tejpa svansen, för att den skulle rätta ut sig, men den förbättrades inte.

Även bilder som då lades ut bl.a. är på Buke, fick mkt kritik av uppfödaren då hon tyckte jag smutskastade hennes kennel. Bilder som lades ut på hennes sida korrigerades, så att svansen såg rak ut. varför var då detta så viktigt?

Vi kontaktade veterinär och fick svansen undersökt, så det inte var ngt som skulle göras, kanske var den bruten, eller ur led. Men vet. sa då att hon tyckte att det såg ut som kroksvans, men eftersom den visat sig nu först, behövdes röntgen för att konstatera detta. Men hon intygade då att han inte hade ont, eller behövde ngn behandling för svansen.

Vi meddelade detta till uppfödaren, då vi ansåg att hon skulle ha intresse för detta. Då ringde hon upp veterinären, och kontrollerade fakta, och de sa då att svans-knycken hade kategoriserats som kroksvans, och hon intalade oss att vi skulle åka tillbaka o kräva ett Svans-intyg för Arne, att det inte var kroksvans han hade.
Motvilligt intygade veterinären som vid 8 veckors ålder besiktigat honom, att knycken inte berodde på kroksvans, men hon sa samtidigt att det kan jag inte avgöra utan röntgen, men ok, jag skriver.

Detta är anledningen till att ingen domare anmärkt på Arne´s svans, för att vi av uppfödaren fick reda på att detta intyg skall visas på alla utställningar. Klart de inte anmärker på det då...

Anledningen till att vi drog upp detta igen, nu när Arne är ca 1,5 år gammal, är att vi funderade på att använda honom i avel, men ville konstatera detta genom röntgenundersökning innan vi gick vidare med det.

Sen är det ju inte så konstigt att en veterinär "sagt" att det inte var kroksvans. Hon klämde ju bara på den. Som ni vet måste man röntga en svans för att kunna avgöra hur det ligger till.
Det var det som gjordes nu, i veckan, hos veterinär nr 2. Och han konstaterade följande:
Citat från intyg:
Missbildad svanskota har konstaterats vid röntgenundersökning
Defekten är att beakta såsom Medfödd
Defekten är sannolikt ärftlig

Sedan kan väl ingen i dagens läge säga säkert NÄR kroksvans visar sig? Det är en så svår-funnen genetisk defekt att ingen kan säga säkert när den visas. Jag kan bara utgå från vad veterinären som röntgade Arne sa, och det var att den kan visa sig så sent som vid 6 månaders ålder.
Sen är det ju så att defekten VAR medfödd redan då Arne föddes, men SYNTES inte förrän vid 4 månaders ålder.

Sen var det ngn som undrade varför vi ska kastera Arne.
Eftersom han inte ska gå i avel, kommer han bara stirra upp sig i onödan då han är runt löp-tikar. Dessutom lever kastrerade hanar i genomsnitt längre pga lägre stresshormon, Klart att vi vill ha kvar vår Arne så länge som möjligt!

Hoppas jag lyckades få med allt.:)
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

*Delvis lån*

Agronomie doktor i husdjursgenetik Per-Erik Sundgren skrev:
Det normala antalet svanskotor hos hundar varierar mellan 6 och 23.
Kroksvans är en missbildning mellan två svanskotor som leder till att de, på de ställen där de normalt ledar mot varandra, är hopväxta i förskjutet läge. En eller flera av lederna i svansen kan vara defekta.
Kroksvans bedöms strängt, p.g.a. att svansen är en del av ryggraden och om de får utvecklas okontrollerat, kan de i kommande släktled eventuellt utvecklas till fel i andra delar av ryggraden.

Kroksvans nedärvs, såvitt man vet, med en enda vikande ( recessiv ) gen. Båda föräldrarna måste således bära anlaget för att avkomman skall visa defekten.

Eftersom man normalt inte avlar på hundar som är kroksvansade så har föräldrar till kullar som får kroksvans var sitt kroksvansanlag. Det är bara de valpar som får defektanlaget från både far och mor som blir kroksvansade, dvs. i genomsnitt var fjärde valp i sådana avelskombinationer. Bland kullsyskonen är sedan 2/4-delar anlagsbärare och 1/4-del helt fria från anlaget.

Detta är förstås medelvärden för många kullar och kan variera kraftigt från kull till kull. Kroksvansanlag är ju inte önskvärt i någon normal hundras ( det finns dock några exempel på att defekten är eftersträvad som raskaraktär i någon ras).
I ett väl avvägt avelsarbete använder man inte hundar som själva har kroksvans, inte heller föräldrar eller helsyskon till sådana hundar. Man brukar dra en gräns vid 50% risk att vara anlagsbärare. Föräldrar och defekt avkomma i en kull är bevisligen anlagsbärare. Kullsyskon till en kroksvansad hund har 66% risk att vara anlagsbärare, dvs. bara 1 av 3 bland icke drabbade kullsyskon är helt fri från anlaget. Eftersom vi, i vart fall än så länge, inte kan avgöra vilka det är så bör vi avstå från avel på samtliga kullsyskon.

Per-Erik Sundgren Agronomie doktor i husdjursgenetik
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Hej alla!

Ska försöka svara på allas undringar o frågor så gott jag kan!

Vi börjar med Arne´s svans. Den var HELT rak o visade inga defekter tills det att han var drygt 4 månader gammal. Vi var på utställningen i Borås den 2:a juli, och då var Arne 4 månder och 9 dagar gammal. Efter den resan märkte vi att Arne´s svans hade en knyck. Men han hade ingen svullnad, ömhet eller sårbildning. Vi ringde då självklart uppfödaren, och efter hennes råd, började vi tejpa svansen, för att den skulle rätta ut sig, men den förbättrades inte.

Även bilder som då lades ut bl.a. är på Buke, fick mkt kritik av uppfödaren då hon tyckte jag smutskastade hennes kennel. Bilder som lades ut på hennes sida korrigerades, så att svansen såg rak ut. varför var då detta så viktigt?

Vi kontaktade veterinär och fick svansen undersökt, så det inte var ngt som skulle göras, kanske var den bruten, eller ur led. Men vet. sa då att hon tyckte att det såg ut som kroksvans, men eftersom den visat sig nu först, behövdes röntgen för att konstatera detta. Men hon intygade då att han inte hade ont, eller behövde ngn behandling för svansen.

Vi meddelade detta till uppfödaren, då vi ansåg att hon skulle ha intresse för detta. Då ringde hon upp veterinären, och kontrollerade fakta, och de sa då att svans-knycken hade kategoriserats som kroksvans, och hon intalade oss att vi skulle åka tillbaka o kräva ett Svans-intyg för Arne, att det inte var kroksvans han hade.
Motvilligt intygade veterinären som vid 8 veckors ålder besiktigat honom, att knycken inte berodde på kroksvans, men hon sa samtidigt att det kan jag inte avgöra utan röntgen, men ok, jag skriver.

Detta är anledningen till att ingen domare anmärkt på Arne´s svans, för att vi av uppfödaren fick reda på att detta intyg skall visas på alla utställningar. Klart de inte anmärker på det då...

Anledningen till att vi drog upp detta igen, nu när Arne är ca 1,5 år gammal, är att vi funderade på att använda honom i avel, men ville konstatera detta genom röntgenundersökning innan vi gick vidare med det.

Sen är det ju inte så konstigt att en veterinär "sagt" att det inte var kroksvans. Hon klämde ju bara på den. Som ni vet måste man röntga en svans för att kunna avgöra hur det ligger till.
Det var det som gjordes nu, i veckan, hos veterinär nr 2. Och han konstaterade följande:
Citat från intyg:
Missbildad svanskota har konstaterats vid röntgenundersökning
Defekten är att beakta såsom Medfödd
Defekten är sannolikt ärftlig

Sedan kan väl ingen i dagens läge säga säkert NÄR kroksvans visar sig? Det är en så svår-funnen genetisk defekt att ingen kan säga säkert när den visas. Jag kan bara utgå från vad veterinären som röntgade Arne sa, och det var att den kan visa sig så sent som vid 6 månaders ålder.
Sen är det ju så att defekten VAR medfödd redan då Arne föddes, men SYNTES inte förrän vid 4 månaders ålder.

Sen var det ngn som undrade varför vi ska kastera Arne.
Eftersom han inte ska gå i avel, kommer han bara stirra upp sig i onödan då han är runt löp-tikar. Dessutom lever kastrerade hanar i genomsnitt längre pga lägre stresshormon, Klart att vi vill ha kvar vår Arne så länge som möjligt!

Hoppas jag lyckades få med allt.:)


Jag säger bara HERREGUD! Ja detta förvånar mig inte alls My då du säkert också ljuger om de andra hundarna du säger ha kroksvans.
Tänker INTE sjunka ner till en sån låg nivå som du gör.
Du försöker att få det som om jag har något emot Arnes svans, vilket är idiotisk, den är som den är.

Om allt det du skriver skulle vara sant då skulle ni alltså ha visat upp ett felaktigt intyg inför domaren?
Det är isåfall fusk.
Och du menar alltså på att en veterinär skulle riskera sin licens allt för din Arnes svans?
Ok, som sagt allt är noterat och veterinären kommer säkert att kontakta dig gällande dessa anklagelser. Det är oetisks och helt oaceptabbelt att sitta och anklaga folk för saker som inte är sant.
Speciellt något så allvarligt som det här.
Patetisk försök till att försöka få tyst på frågan " vilka är de där hundarna du snackar om?"

Det är bevisat, det går inte att prata med någon som enbart ljuger flertalet gånger, skickar sen ursäktsmail till en och ber om en andra chans eller som du skrev i februari: Jag lovar jag ska vara mer ärlig.

Nä rent ut sagt, urk!

Lägger till en sak: Jag tycker mycket synd om dig My/Giowanna/Eina eller du kanske har fler anonyma signaturer här, eftersom du alltid har pratat om att Arne skulle gå i avel och du ville spara valp. Det är tråkigt att det inte blir så men tycker det är ett sjukt sätt att hantera hela situationen genom att klandra någon annan. Som om jag som uppfödare visste innan kullen föddes att du skulle ringa nån dag i juli och säga att hundens svans troligtvis har klämts.
Jag antar att detta är ditt sätt att hantera din sorg men det finns ändå inga ursäkter för att sitta och anklaga så många personer och hundar för något som Arne har drabbats för.
Om du tror att Arnes svans skulle på något sätt skada mig som uppfödare så har du fel. Tvärtom, du hjälper mig vidare att veta mer om diverse saker, hundar och även hur oerfaren man är som uppfödare när man får första kullen och ska välja korrekta valpköpare. Jag är också glad att jag förlät dig en gång i tiden för de lögner du sa då för om jag inte hade gjort det hade inte fler fått se din personlighet.
Så TACK för att du har visat mig och många andra vad du är kapabel till vid sorg.
Jag önskar dig lycka till med ditt kommande barn och glöm aldrig att naturen alltid har sista ordet. Vare sig man vill det eller inte. Genetikläran är stor och den lär oss inte bara om hundavel utan även om människoavel :-)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Tillägger: Om Arne har av veterinär konstaterad kroksvans, så är det väl som uppfödare inte så mycket att tjafsa om?

Jag som uppfödare tar tacksamt emot information om mina valpar och hur de utvecklas och om de visar sig ha några problem/defekter. Det är ju sådant, som för en framåt i sitt avelsarbete :cool:

Nu har jag haft tur och sluppit nedärvbara defekter på mina hundar, men det lär säkerligen dyka upp hos någon hund någon gång i framtiden. Jag hoppas att det inte gör det, men sunda förnuftet säger mig att risken finns.

Sedan förstår jag inte vitsen med att avhandla sådan här på ett internetforum :confused:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Idag märkte vi att vår lilla Arne´s svans var krokig liksom en liten extra sväng längre ut på svansen. :( Han har inte ont verkar det...
Svar
6
· Visningar
5 334
Senast: potion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp