Lilla Arne har kroksvans

Sv: Lilla Arne har kroksvans

Men My, varför skriver du och säger att jag inte är på din sida? Jag tycker det är jättetråkigt med kroksvans och vill veta mer om de hundarna du säger dig ha funnit med en massa kroksvansar. Det är information som alla uppfödare i vår ras bör ta del av med tanke på att hunden du anklagar vara källan finns i nästan ALLA stamtavlor idag.
Det är ju skrämmande att en person som säger sig veta vilka hundar det handlar om INTE vill säga mer.



Som sagt, hoppas du säger vad det är för hundar My.

Har inte sett någonstans att giowanna skrivit någonting negativt om vare sig uppfödare eller föräldrar till Arne här på forumet..
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Jag säger bara HERREGUD! Ja detta ...
...
Nä rent ut sagt, urk!

Nu rabblar du upp en massa saker som inte är relevanta. Jag ska säga varför jag är så mån om att du agerar!

Jag vill att andra valpköpare ska veta att du avlar på hundar med defekta gener. Det behöver inte vara dåliga hundar för det men du ska vara tydlig med denna information och inte göra allt för att dölja det.

Kan du inte bara skriva på din hemsida att dina hundar har anlag för kroksvans och att man som valpköpare får ta risken att få en hund med kroksvans. Du kan ju även skriva att det är ett skönhetsfel och ingeting som hunden lider av.

Sen har jag flertalet ggr gett dig namn på personen som kan bekräfta detta med ärftligheten. Personen i Sthlm antydde egentligen bara om ett rykte, som nu bevisligen är sant.
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Om någon av mina valpköpare kom med ett vetrinärintyg på en medfödd defekt så skulle jag direkt betala tillbaka de 15 % av valppriset som SKK rekommenderar. Inget knot eller tjfas, skulle vara mycket rädd om mitt rykte som uppfödare!!!

BTW så ringde jag på en valp häromdagen, en tik som skulle tillföra kenneln nytt intressant blod. Uppfödaren informerade genast att hunden kan bära på anlag för katarkt, alltså inget att avla på. Mycket seriöst! Stor eloge till den uppfödaren!!
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Nog kan man väl tolka detta som en aning negativt?....

Finns väl ingen negativt i det utan hon konstaterade att uppfödaren inte strå bakom henne och veterinärens konstaterande om att Arne har kroksvans!
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Hej

Kopierat från SKKs köpavtal (Vi anävnder endast SKKs köpavtal och inget annat):

Kvalitet och egenskaper
Om inte annat särskilt angets i detta avtal gäller följande. Köpet avser en renrasig hund av angiven ras, registrerad i SKK. Hunden säljs för att huvudsakligen användas för sällskapsändamål. Säljaren svarar som regel inte för hundens exteriöra utveckling. Säljaren svarar inte för exteriöra avvikelser hos hunden, såvida inte dessa påverkar hundens hälsa och funktion som sällskapshund.

Sen finns det ju Dolda fel försäkring och där säger Folksam:

* Försäkring omfattar inte fel som inte påverkar djurets häksa eller funktion som sällskapsdjur, exempelvis kryptorkism eller navelbråck.

Enligt både Folksam och SKK så gäller detta även för kroksvans.
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Har du missat att där också står:

De två viktigaste definitonerna för valpköparens del är att varan anses felaktig

*Om den inte stämmer överens om med vad parterna kommit överens om då det gäller art och kvalitet.
*Om den på annat sätt avviker från vad köparen med fog hade kunnat förutsätta.

Finns även en text på köpeavtalet som lyder:

*Detta avtal vidimerar att korrekt information angående hundens användningsområde, det strikta hundägaransvaret och utbildningsvägar för hund/hundägare samt väsentlig information om kända sjukdomar/defekter hos avelsdjuren har delgivits köpare av uppfödaren. Information om sjukdomar/defekter bör redovisas på speciell avtalsbilaga.
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Har du missat att där också står:

De två viktigaste definitonerna för valpköparens del är att varan anses felaktig

*Om den inte stämmer överens om med vad parterna kommit överens om då det gäller art och kvalitet.
*Om den på annat sätt avviker från vad köparen med fog hade kunnat förutsätta.

Finns även en text på köpeavtalet som lyder:

*Detta avtal vidimerar att korrekt information angående hundens användningsområde, det strikta hundägaransvaret och utbildningsvägar för hund/hundägare samt väsentlig information om kända sjukdomar/defekter hos avelsdjuren har delgivits köpare av uppfödaren. Information om sjukdomar/defekter bör redovisas på speciell avtalsbilaga.

Nej har inte misssat det. Jag lämnar aldrig garantier på en 8 veckors valp, jag kan aldrig veta vad som framtiden bär. Är tyvärr inte synsk :p

Gällande den sista texten hade varken jag eller My någon anning om att det skulle kunna finnas risk för kroksvans i denna kullen. Detta är information som jag nu har fått av My gällande min hane. Jag väntar fortfarande på mer information från henne.
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Glömde en sak:

Reklamation innebär att köparen meddelar säljaren att köparen inte godtar varan.

Vad jag har fått för information av My/Giowanna/Eina så är detta inget som påverkar Arnes framtid hos henne. Det som har skett med Arne har jag blivit informerad och har inte fått in reklamation om själva Arne. Det finns även skrivet här på Bukefalos
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

*Om den inte stämmer överens om med vad parterna kommit överens om då det gäller art och kvalitet.
*Om den på annat sätt avviker från vad köparen med fog hade kunnat förutsätta.

Detta är ju vad som gäller angående konsumetköplagen och helt uppenbart, så avviker ju varan från "vad köparen med fog kunnat förutsätta" :cool:

Nej har inte misssat det. Jag lämnar aldrig garantier på en 8 veckors valp, jag kan aldrig veta vad som framtiden bär. Är tyvärr inte synsk :p

Vem snackar om garantier :confused:
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Glömde en sak:

Reklamation innebär att köparen meddelar säljaren att köparen inte godtar varan.

Vad jag har fått för information av My/Giowanna/Eina så är detta inget som påverkar Arnes framtid hos henne. Det som har skett med Arne har jag blivit informerad och har inte fått in reklamation om själva Arne. Det finns även skrivet här på Bukefalos

Så vad tjafsar du för då?
giowanna har på intet sätt talat negativt om vare sig uppfödare eller annat som rör Arnes svans här på forumet eller ens antytt om vilken uppfödare eller föräldrar han har, så jagkan inte förstå din reaktion och dina inhopp här..
 
Senast ändrad:
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Så vad tjafsar du för då?
giowanna har på intet sätt talat negativt om vare sig uppfödare eller annat som rör Arnes svans här på forumet eller ens antytt om vilken uppfödare eller föräldrar han har, så jagkan inte förstå din reaktion och dina inhopp här..


Min reaktion var på det som skrevs att jag inte var på hennes sida. Jag har inte intytt att hon har gjort något fel eller är ute och cyklar. Så därför förstod jag inte varför det skrevs så.
Ska man säga något så ska det inte vara lögner.
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Det framgår rätt tydligt att du på intet sätt vill kännas vid att Arnes svans är en kroksvans som av veterinär bedömts vara medfödd och sannolikt ärftlig :smirk:
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Sen finns det ju Dolda fel försäkring och där säger Folksam:

* Försäkring omfattar inte fel som inte påverkar djurets häksa eller funktion som sällskapsdjur, exempelvis kryptorkism eller navelbråck.

Enligt både Folksam och SKK så gäller detta även för kroksvans.

Doldafelförsäkringen täcker tyvärr inte mycket och när den väl ersätter så är beloppet lågt, vet uppfödare som fått betala dyra pengar för operationer när försäkringen inte räcker.
Bara för att försäkringsbolaget inte ersätter betyder det inte att ansvaret som uppfödare är borta. Ex vis för kryptochism vet jag flera uppfödare som ersatt valpköparen. De har följt SKK´s rekommendationer om 15 % återbetalning, vissa har även erbjudit hela summan tillbaka om köparen vill återlämna hunden.
Fattar inte vitsen att tjafsa om något som det finns ett intyg för, 15 % är inte så stor summa. En liten tröst för valpköparen som inte fick vad den förväntade sig och upfödaren visar lite goodwill!
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Kicki_J:
Jahaaa, detta om de 15% av inköpssumman hade jag ingen aning om! Tack för denna upplysning. Finns det skrivet ngn stans på te.x. SKKs hemsida?

Bellocean: För sista gången, o jag tänker inte besvära mig med att säga detta fler gånger: Du vet vilken person jag hänvisat till för att informera dig om Arne´s föräldrars gen-anlag. Hon har till och med bett mig att säga till dig att kontakta henne.

Sen är det ju lite upp till dig om du vill veta eller inte, JAG kan inte svara på detta, jag är valpköpare, inte uppfödare. Tänkte att du och din uppfödning skulle må bra av denna infon, och tipsade dig därför om detta. Sluttjafsat.
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Håller med de andra en uppfödare ska EJ tjafsa om något som finns intyg på, bara att acceptera.. :D Skulle alla uppfödare hålla på såhär, så är det ingen ideé att det finns några alls här i världen. Man ser lätt vilka som är SERIÖSA här i världen de tjafsa inte om en liten sak. De acceptera fel de har gjort..
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Håller med de andra en uppfödare ska EJ tjafsa om något som finns intyg på, bara att acceptera.. :D Skulle alla uppfödare hålla på såhär, så är det ingen ideé att det finns några alls här i världen. Man ser lätt vilka som är SERIÖSA här i världen de tjafsa inte om en liten sak. De acceptera fel de har gjort..

Tackar så mkt för ditt stöd :bow:

Håller helt med :)
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Specially breeders have to understand that if in the litter one dog has a hook tail (kroksvans), his/her both parents are carriers. This is the fact and one can't point with finger only one of the parents.

Hook tail usually shows itself till the 12 months, but in giant breeds it can take longer. Please, if you find, read Saki Paatsama's research about this.
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

alltid intressant när det dyker upp splitternya användare för att heja på ena sida i en diskussion ;)

giowanna: har det inte fötts valpar med kroksvans tidigare i samma kombination så fanns det väl ingen anledning att ana att arne skulle få en sådan. det tycker jag inte att du kan lasta uppfödaren för. krokigheten har dessutom kommit med åldern och syntes inte vid försäljningen.

bellocean: om my nu har fått ett intyg av vet att det är en kroksvans arne har, så har du inget val. du måste ta föräldrarna ur avel och informera ägarna till arnes syskon. allt annat hade varit väldigt oseriöst och hade säkert straffat sig i det långa loppet. be att få en kopia på vetutlåtandet så slipper ni tjafsa.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Idag märkte vi att vår lilla Arne´s svans var krokig liksom en liten extra sväng längre ut på svansen. :( Han har inte ont verkar det...
Svar
6
· Visningar
5 334
Senast: potion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp