Lilla Arne har kroksvans

Sv: Lilla Arne har kroksvans

alltid intressant när det dyker upp splitternya användare för att heja på ena sida i en diskussion ;)

giowanna: har det inte fötts valpar med kroksvans tidigare i samma kombination så fanns det väl ingen anledning att ana att arne skulle få en sådan. det tycker jag inte att du kan lasta uppfödaren för. krokigheten har dessutom kommit med åldern och syntes inte vid försäljningen.

bellocean: om my nu har fått ett intyg av vet att det är en kroksvans arne har, så har du inget val. du måste ta föräldrarna ur avel och informera ägarna till arnes syskon. allt annat hade varit väldigt oseriöst och hade säkert straffat sig i det långa loppet. be att få en kopia på vetutlåtandet så slipper ni tjafsa.

Ja, visst är det kul! Det lät på dig som att jag fått denna person att komma o skriva här, jag har faktiskt ingen aning om vem denna användare är! Fick ett mail till min inbox att ngn svarat i tråden, trodde det var ngn som skrivit här tidigare, men icke! :)

Anledningen till att det inte svart på vitt kunnats avgöra om A´s pappa är anlagsbärare, är att A finns i A-kullen, alltså har varken A´s mor eller far haft valpar tidigare :)
Jag lastar inte uppfödaren för A´s krok, men vill att hon medger att det är kroksvans A har, och inget annat. Är trött på undanflykter och bortförklaringar...
Uppfödaren har bevisligen inte förstått hur det ligger till, då jag mailat en scannad kopia av vet-utlåtande, och nästa kull ska bäras av A´s mor...

Jag vill bara att det inte hymlas med detta, för rasens, och kommande valpköpares bästa.;)
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

men då är det väl bara att meddela rasklubben? de kan väl knappast hänvisa till en uppfödare som avlar på kroksvansbärare?? det känns lite onödigt att skriva ut en massa här på buke, speciellt som du vet att hon är aktiv här.
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Inte för att jag är så jätte insatt i hundavel men på dvärg schnauzrarna är det så att de gånger jag stött på kroksvans så har hundarna haft det från födseln. Man har tydligt kunnat både se och känna det på en gång. Är det så att det kan komma efter ett tag? Jag måste säga att jag tycker att det låter konstigt men inte vet jag allt här i världen.
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Som jag förstått saken, så kan kroksvansen utvecklas i samband med att hunden växer. Den kan uppkomma efter flera månader likaväl som den kan vara medfödd.

I det här fallet är det ovesäntligt när den uppkom egentligen, eftersom svansen är röntgad och det av veterinärutlåtandet (baserat på röntgenbilden) klart och tydligt framgår att det är en kroksvans!
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

men då är det väl bara att meddela rasklubben? de kan väl knappast hänvisa till en uppfödare som avlar på kroksvansbärare?? det känns lite onödigt att skriva ut en massa här på buke, speciellt som du vet att hon är aktiv här.

Ja, det är nästa steg i proceduren :)
Anledningen till att jag skrev här till en första början, är att se om jag va helt ute o cyklade som krävde att uppfödaren skulle medge kroksvansen. Hade hon bara medgett detta, och klart o tydligt skrivit detta på sin hemsida, och tagit A´s föräldrar ur avel, hade jag inte brytt mig ett smack.
Vill inte ha några pengar, Arne är värd varenda öre, oavsett svans-form! :love:
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Inte för att jag är så jätte insatt i hundavel men på dvärg schnauzrarna är det så att de gånger jag stött på kroksvans så har hundarna haft det från födseln. Man har tydligt kunnat både se och känna det på en gång. Är det så att det kan komma efter ett tag? Jag måste säga att jag tycker att det låter konstigt men inte vet jag allt här i världen.

Jag är inte proffs på detta, men har hört av vet. som röntgade Arne, att det kan visa sig på både hundar o katter upp till 6 månaders ålder. Jag TROR att genen funnits där hela tiden, men inte märkts av förrän vid 4 månaders ålder, då kroken visade sig.

Hänvisar till SKK´s info om kroksvans:
(finns att läsa på http://kennet.skk.se/SKK-Web-Plats/Vetlex/vet_artikel.asp?rub=Svansdefekter&sokord=Kroksvans)

"Kroksvans (sammanväxta kotkroppar, "svansknick")
Kroksvans är en missbildning mellan två svanskotor som leder till att de, på de ställen där de normalt ledar mot varandra, är hopväxta i förskjutet läge. En eller flera av lederna i svansen kan vara defekta.

Som kroksvans betecknas även i svensk kynologi (om än oegentligt) hopväxta kotor utan vinkel eller förskjutning. Denna förändring ses speciellt inom taxraserna. Defekten kan sitta var som helt på svansen. Bäckenet och ryggkotorna är normala. Kroksvans förekommer i Tyskland hos de olika hårlagstyperna enligt följande: 2.21 proc. av långhåren, 0.93 proc. av korthåren och 0.56 proc. av strävhåren. När defekta djur stoppades från avel höll sig frekvensen konstant under 1970-talet. Arvsgången ansågs vara autosomalt recessiv.

Vid hög frekvens av grava svansfel bör man överväga att ta föräldradjuren ur avel och även avla sparsamt på defekta valpars kullsyskon. Inom flera raser avstår man också från avel på hundar med minsta tecken på kroksvans även om defekten bara kan upptäckas vid skicklig palpation av kotorna. I ett antal raser betraktas skruvsvans, den mest extrema formen av kroksvans, som normal och önskvärd.

Skador på svansen kan ge förändringar som påminner om kroksvans. Detta är dock mycket ovanligt. Vid röntgenundersökning kan man oftast avgöra om en kroksvans är medfödd eller förvärvad."
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Som jag förstått saken, så kan kroksvansen utvecklas i samband med att hunden växer. Den kan uppkomma efter flera månader likaväl som den kan vara medfödd.

I det här fallet är det ovesäntligt när den uppkom egentligen, eftersom svansen är röntgad och det av veterinärutlåtandet (baserat på röntgenbilden) klart och tydligt framgår att det är en kroksvans!

Ja, precis, enligt veterinären i alla fall, o det är de som sett flest fall, och som borde veta detta. Det kan ju ha funnits en felaktig kota som sett ut att ligga i rätt läge, men efter 4 månader har den "vikt" sig efter kotans form? Hahaha, nu är jag nog ute o cuklar ändå :rofl:

Arne ska i alla fall bli den det, hane utan kulor, i december. :smirk:
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Håller fullständigt med dig..
Varför ska en uppfödare tafsa om en sak som är sann finns veterinär intyg på det. Föräldrar & syskon ska ej användas i avel om en valp har fått kroksvans om uppfödaren gör det så är det en väldigt oseriös uppfödare i mina ögon.. Hon kommer ej få valpar sålda om hon avla på genetiska hundar med kroksvans.. Fattar inte hur en uppfödare kan vara sån, lura sina valpköpare fullständigt.. :confused:


alltid intressant när det dyker upp splitternya användare för att heja på ena sida i en diskussion ;)

bellocean: om my nu har fått ett intyg av vet att det är en kroksvans arne har, så har du inget val. du måste ta föräldrarna ur avel och informera ägarna till arnes syskon. allt annat hade varit väldigt oseriöst och hade säkert straffat sig i det långa loppet. be att få en kopia på vetutlåtandet så slipper ni tjafsa.
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Självklart, men om det nu är något som inte syntes vi födseln, så kan man knappast säga att man blivit lurad. däremot har man haft otur.
Var det inte första gången denna kombination av hane och tik hade gjorts?

annars tar jag tillbaka allt, och står inte för något!:D
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Självklart, men om det nu är något som inte syntes vi födseln, så kan man knappast säga att man blivit lurad. däremot har man haft otur.
Var det inte första gången denna kombination av hane och tik hade gjorts?

annars tar jag tillbaka allt, och står inte för något!:D


Självklart är det så, men nu har det kommit till min vetskap att uppfödaren vetat om att i alla fall tiken hade två kullsyskon som hade krok. Men ev. inte vetat om hanens led.
Därför borde hon i alla fall informerat oss om risken att kroksvans KAN visa sig. Speciellt då vi hade kontakt med uppfödaren redan då hundarna parades...

Tydligen har uppfödaren valt att inte meddela detta, och hoppasts på det bästa. Enligt mig inte särskilt seriöst...
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Jo, visst har de blivit lurad då uppfödaren har parat denna tik två gånger och har säkert inte sagt något till nån valpköpare att risken finns för korksvans.. Och kommer säkert att para tiken igen fast hon vet att hon har gett en valp med kroksavns det kallar jag oseriöst.. Det tycker jag ska medelas innan man bestämmer sig för att köpa hunden.. Jag tycker ej den tiken ska gå i avel alls..


Självklart, men om det nu är något som inte syntes vi födseln, så kan man knappast säga att man blivit lurad. däremot har man haft otur.
Var det inte första gången denna kombination av hane och tik hade gjorts?

annars tar jag tillbaka allt, och står inte för något!:D
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Intressant och bra att veta eftersom det även finns på dvärgschnauzer. Om jag fattade det rätt så måste anlagen komma från båda föräldrarna för att det ska utvecklas en kroksvans?
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Jo, visst har de blivit lurad då uppfödaren har parat denna tik två gånger och har säkert inte sagt något till nån valpköpare att risken finns för korksvans.. Och kommer säkert att para tiken igen fast hon vet att hon har gett en valp med kroksavns det kallar jag oseriöst.. Det tycker jag ska medelas innan man bestämmer sig för att köpa hunden.. Jag tycker ej den tiken ska gå i avel alls..

Men inte är väl uppfödaren oseriös för att hon har använt tiken i avel om hon inte innan Arne har fått en valp med kroksvans. Först när hon använder tiken efter Arnes hittade defekt, i avel torde hon bli oseriös. Om Kroksvans är en artbetingad defekt så borde alla valpköpare veta om risken då man ska läsa om sin ras innan man köper en rasvalp.


Uppfödaren till min Berner tik har inte rabblat all statestik på Hd/AD innan jag köpte valpen, det kollade jag upp själv på SKKs hemsida och kunde därav avgöra om jag vågar chansa el ej. Jag anser inte att min valpuppfödare är oseriös, jag ser mig som en seriös valpköpare som läst på vilka sjukanlag som just min ras har.
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Intressant och bra att veta eftersom det även finns på dvärgschnauzer. Om jag fattade det rätt så måste anlagen komma från båda föräldrarna för att det ska utvecklas en kroksvans?


Ja, det är så jag förstått det oxå. Alltså måste både tiken och hanen ha genen för att den ska kunna visa sig på deras valpar. Tror dock de kan bli bärare av genen även om inte båda föräldrarna har genen.

Problemet har ju varit att hundar med krok kuperats tidigare, därför är det ett ganska okänt problem, och relativt nytt. Uppfödare skyltar ju inte direkt med att deras hanar/tikar her krokgenen :)

welsh: U got PM :D
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Men inte är väl uppfödaren oseriös för att hon har använt tiken i avel om hon inte innan Arne har fått en valp med kroksvans. Först när hon använder tiken efter Arnes hittade defekt, i avel torde hon bli oseriös. Om Kroksvans är en artbetingad defekt så borde alla valpköpare veta om risken då man ska läsa om sin ras innan man köper en rasvalp.


Uppfödaren till min Berner tik har inte rabblat all statestik på Hd/AD innan jag köpte valpen, det kollade jag upp själv på SKKs hemsida och kunde därav avgöra om jag vågar chansa el ej. Jag anser inte att min valpuppfödare är oseriös, jag ser mig som en seriös valpköpare som läst på vilka sjukanlag som just min ras har.

Jag håller helt med:bow:

Köper man en valp så är det även sitt eget ansvar som valpköpare att sätta sig in i eventuella fel och defekter denna ras har....
Tyvärr är ju många raser sönderavlade idag...
Och använder man två hundar första gången så är det väldigt svårt att veta vad som komma skall...

Jag köpte en valp som innan 3 års ålder hade allergi, starr och blåsljud på hjärtat... Hon lever inte idag.. Då är detta vanligtvis en sund ras..

håller jag min uppfödare ansvarig för det? Nej
Skulle jag hänga ut min uppfödare bara för att min hund blev sjuk? Nej


Min hund blev inte ens 3 år, Arne har en kroksvans och kommer vara lika älskad för det.. Han är ju fortfarande värd vartenda öre (enligt ägaren)... Va glad att du har en underbar hund som är frisk istället.. Och ta det här privat med din uppfödare...



/Moa
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Sähär står det på SKK´s Hemsida..

"Vid hög frekvens av grava svansfel bör man överväga att ta föräldradjuren ur avel och även avla sparsamt på defekta valpars kullsyskon"

Är 1 valp en hög frekvens??
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

KL, Måste bara skriva några rader om hur jag som uppfödare skulle göra om någon av mina valpköpare skulle höra av sig med info om att hunden fått ex vis katarkt (starr) eller visa sig vara kryptochid. Hundarna skulle tas ur avel, valpköparen skulle få tillbaka 15 % av köpesumman och kullsyskons ägare skulle informeras om att en ur kullen fått felet X.
Doldafelförsäkringen täcker inte något av de fel jag nämnt, däremot har kunden (valpköparen) rätt att reklamera för dolda fel i upp till tre år. Detta är något som många uppfödare (och även valpköpare) är dåligt pålästa om. Jag kan inte kan garantera att en idag frisk valp inte blir sjuk om ett eller två år, men jag skulle aldrig bråka med en valpköpare vare sig jag tyckte felet var "fjolligt" eller allvarligt.
Självklart ska man läsa på om sin blivande ras, vara "besvärlig" och komma med frågor till uppfödare med valpar till salu. Det finns även hunddata på SKK,s hemsida där man kan söka på föräldrar och tidigare avkommor och se veterinärdata.

Arne kommer ju alltid att vara mattes älskling, men jag förstår besvikelsen över att inte kunna ställa ut och kanske ev avla på en i övrigt bra hund.
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

KL, Måste bara skriva några rader om hur jag som uppfödare skulle göra om någon av mina valpköpare skulle höra av sig med info om att hunden fått ex vis katarkt (starr) eller visa sig vara kryptochid. Hundarna skulle tas ur avel, valpköparen skulle få tillbaka 15 % av köpesumman och kullsyskons ägare skulle informeras om att en ur kullen fått felet X.
Doldafelförsäkringen täcker inte något av de fel jag nämnt, däremot har kunden (valpköparen) rätt att reklamera för dolda fel i upp till tre år. Detta är något som många uppfödare (och även valpköpare) är dåligt pålästa om. Jag kan inte kan garantera att en idag frisk valp inte blir sjuk om ett eller två år, men jag skulle aldrig bråka med en valpköpare vare sig jag tyckte felet var "fjolligt" eller allvarligt.
Självklart ska man läsa på om sin blivande ras, vara "besvärlig" och komma med frågor till uppfödare med valpar till salu. Det finns även hunddata på SKK,s hemsida där man kan söka på föräldrar och tidigare avkommor och se veterinärdata.

Arne kommer ju alltid att vara mattes älskling, men jag förstår besvikelsen över att inte kunna ställa ut och kanske ev avla på en i övrigt bra hund.

En STOOOOR varm kram till dig!! :love:
Precis så trodde jag det skulle gå till! Inte att man va tvungen att övertala uppfödaren om att det visst är så som vet. säger...:cry:

Hoppas det finns fler uppfödare som är som du Kicki:J!! Du får lite blommor oxå :D
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

KL, Måste bara skriva några rader om hur jag som uppfödare skulle göra om någon av mina valpköpare skulle höra av sig med info om att hunden fått ex vis katarkt (starr) eller visa sig vara kryptochid. Hundarna skulle tas ur avel, valpköparen skulle få tillbaka 15 % av köpesumman och kullsyskons ägare skulle informeras om att en ur kullen fått felet X.
Doldafelförsäkringen täcker inte något av de fel jag nämnt, däremot har kunden (valpköparen) rätt att reklamera för dolda fel i upp till tre år. Detta är något som många uppfödare (och även valpköpare) är dåligt pålästa om. Jag kan inte kan garantera att en idag frisk valp inte blir sjuk om ett eller två år, men jag skulle aldrig bråka med en valpköpare vare sig jag tyckte felet var "fjolligt" eller allvarligt.
Självklart ska man läsa på om sin blivande ras, vara "besvärlig" och komma med frågor till uppfödare med valpar till salu. Det finns även hunddata på SKK,s hemsida där man kan söka på föräldrar och tidigare avkommor och se veterinärdata.

Arne kommer ju alltid att vara mattes älskling, men jag förstår besvikelsen över att inte kunna ställa ut och kanske ev avla på en i övrigt bra hund.

Måste bara fråga dig.
Om det visar sig att en eller fler valpar i en kull är kryptochida. Skulle du plocka båda föräldrarna ur avel eller skulle du inte göra om den kombinationen bara.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Idag märkte vi att vår lilla Arne´s svans var krokig liksom en liten extra sväng längre ut på svansen. :( Han har inte ont verkar det...
Svar
6
· Visningar
5 334
Senast: potion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp