Lilla Arne har kroksvans

Sv: Lilla Arne har kroksvans

Hanen skulle definitivt tas ur avel. Tiken skulle jag kolla upp bakåt om det finns någon i släkten som gett kryptochida avkommor. Lite osäker eftersom jag tack och lov hittills haft friska hundar/valpar. Jag har hört att det är hanen som är anlagsbärare men om jag råkade ut för detta så skulle jag läsa på bättre.
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Arvsgången vid kryptorchism är inte helt fastlagd, men det är troligtvis en recessiv arvsgång med samverkan av ett fåtal gener. Kryptorchid hund ska inte användas i avel.

Man bör undvika att använda de individer i avel som lämnat hög andel kryptorchida hanar. Helsyskon (både hanar och tikar) till kryptorchida hanar bör i familjer där testikelfel är vanligt förekommande användas restriktivt. Detta kräver av uppfödare och hanhundsägare att de noga följer upp sina avelsresultat.

Min åsikt är att verkligen kontrollera avelshundarna bakåt, oftast hittar man då längre bak någon hund som lämnat kryptorchida avkommor.
Det man ska tänka på är att det inte nödvändigtvis endast är hanen som är anlagsbärare av genen.

Tycker inte alls att man behöver plocka hanen totalt ur aveln, däremot ska man vara mycket restrektiv att använda den i avel och noga kontrollera tikarnas stammar efter anlagsbärare. Detta gäller naturligtvis i hög grad även för de tikar som i en viss kombination lämnat kryptorchid avkomma.

Och nej jag har vare sig ägt eller fött upp en kryptorchid hund..
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Tack för den infon Gnist!:bow:
I min ras (siberian husky) vet jag att hane som lämnat kryptochid avkomma inte avlas på, däremot har tiken användts. Och när jag nu tänker efter så vet jag att en tik fått fler krypto valpar med olika hanar.... den borde ju inte användas igen..... och hur är det med tikens tikavkommor, kan de användas "utan vidare"??
Nu blev jag lite fundersam över en förfrågan om att para med någon av våra hanar. PM,ar dig Gnist!!
 
Sv: Lilla Arne har kroksvans

Men inser vad svårt det måste va att vara en bra uppfödare, och att en uppfödare inte kan livnära sig på just det.

Så mkt efterforskning, och all info verkar ju inte finnas tillgänglig, tex sådant som kroksvans. Speciellt när det gäller hundar som har rötter utomlands, SKK har ju bara register över de svenska :)

Skickar många varma kramar till er uppfödare som verkligen gör vad ni kan för att sköta en bra uppfödning! :bow:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Idag märkte vi att vår lilla Arne´s svans var krokig liksom en liten extra sväng längre ut på svansen. :( Han har inte ont verkar det...
Svar
6
· Visningar
5 334
Senast: potion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp