Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om en häst får bärrandsröta i hoven så kan man karva och sedan ha på något starkt bakteriedödande "lila" i hovarna...
Jag har letat och letar, jag behöver namnet på det där lila gucket inför ett skoljobb... Men hittar inte.
Det enda namnet jag kommer på är att man ska söka grundorsaken till bärrandsrötan,, inte namnet på ngn secundär lösning.
Coari: Vad tror du det finns för olika orsaker till att det uppkommer?
Jag har det lite granna på mitt fyra månaders föl, jag har sett det förr, på föl/unghästar som till och från hagen går på grus. Min tidigare hovslagare trodde gruset var en stor bov i det hela, att det helt enkelt var för mkt kliv på grus för så mjuka, outvecklade hovar...?
Jag går nämligen till och från hage och stall varje dag med mitt föl för att utfodra det, och under promenaden får hon in smått grus som jag sedan måste pilla ur för att det inte ska trycka och ömma, ju mer grus som kommer in, desto mer vidgas ju hålrummet....och även när jag är i och petar i det.
Eh, tack för ditt svar...det är svårt att tolka din ton, jag vet inte om du medvetet låter nedlåtande..
Om en häst får bärrandsröta i hoven så kan man karva och sedan ha på något starkt bakteriedödande "lila" i hovarna...
Jag har letat och letar, jag behöver namnet på det där lila gucket inför ett skoljobb... Men hittar inte.
Har nu ett sto som har fått bärrandsröta. Ringde till Atgklinik och de sa att just i år var det mkt vanligt pga denna regniga sommar. Och att det är uppkommer utav bakterier i marker, särskilt lerjord.
Har henne inne nu på torr bädd som hålls efter flera ggr om dagen. jag har använt tjära och det har funkat väldigt bra.
Tjära är mkt bra secundärt men den primära orsaken beror väl endå på eftersatt hovvård.
Det förvånar mig mkt att du som är så skicklig yrkesutövare drabbats av detta på din egen "skokund" och dessutom rådfrågat en ATG klinik om åtgärder.
För mig så är inte sanningen en regnig sommar utan antingen som du skriver, en skitig närmiljö med bakterier i marken, mer bakteriell närmiljö än vad underlaget kan mätta. I annnat fall så borde det bero på avsaknad av en god hovmekanism. Kanske finns det ett samband.