lila i hovarna?!

Seabaz

Trådstartare
Om en häst får bärrandsröta i hoven så kan man karva och sedan ha på något starkt bakteriedödande "lila" i hovarna...

Jag har letat och letar, jag behöver namnet på det där lila gucket inför ett skoljobb... Men hittar inte.

Sv: lila i hovarna?!

Är det thrush buster du tänker på?

Det finns ju mycket som används, men jag tror det är det som är lila om det är nåt specifikt du är ute efter.

Thrush Buster, tillverkare är Mustad. Det står även 'rengör strålen' på flaskan, och vissa kallar det för det. Men Thrush Buster är namnet, Mustad tillverkar och det är rent gift i flaskan ;)

Tack tack båda!! Jag älskar buke när man behöver snabba svar! :bow:

Det är väl tom cancerframkallande om jag inte missminner mig

Ska man vara petig är det misstänkt cancerframkallande. Men det är hur man än vrider på det rejält hälsovådligt och inte nyttigt någonstans, är folmaldehyd i flaskan.

ja man skall var förskiktg oc hhälst använda hanskar. Thustbuster eller rengör strålen har funkat hos mina hästar. Har även torkar upp i hoven så den blivit lite hårdare. Har då använt det var dag första veckan och sedan varannan dag var trede i hoven. Men haft i bäranden varje dag för att sedan även ta det med någon dags mellan rum i bäranden.

Det lila som används innom sjukvården heter i Gensiana och tar kol på svamp. Färgar allt lila.
Kopparsulfat tar även det bakterier i hoven den torkar ut och man skall använda hanskar vid hateringen av kopparsulfat. Det blir lite ljusblått/lila av kopparsulfatet.

Om en häst får bärrandsröta i hoven så kan man karva och sedan ha på något starkt bakteriedödande "lila" i hovarna...

Jag har letat och letar, jag behöver namnet på det där lila gucket inför ett skoljobb... Men hittar inte.

Det enda namnet jag kommer på är att man ska söka grundorsaken till bärrandsrötan,, inte namnet på ngn secundär lösning.

Coari: Vad tror du det finns för olika orsaker till att det uppkommer?

Jag har det lite granna på mitt fyra månaders föl, jag har sett det förr, på föl/unghästar som till och från hagen går på grus. Min tidigare hovslagare trodde gruset var en stor bov i det hela, att det helt enkelt var för mkt kliv på grus för så mjuka, outvecklade hovar...?

Jag går nämligen till och från hage och stall varje dag med mitt föl för att utfodra det, och under promenaden får hon in smått grus som jag sedan måste pilla ur för att det inte ska trycka och ömma, ju mer grus som kommer in, desto mer vidgas ju hålrummet....och även när jag är i och petar i det.

Eller är det ren röta som uppkommit från hagen? Känns konstigt isf, vi har väldigt fina hagar.

Hon är även regelbundet verkad.

Det enda namnet jag kommer på är att man ska söka grundorsaken till bärrandsrötan,, inte namnet på ngn secundär lösning.

Det har du helt rätt i. Detta gäller inte min häst utan ett skolarbete, därav jag behövde namnet.

Orsaken till rötan hos de hästar vi tittat på gissar vi är...; I deras lösdrift finns spån som är hämtat direkt utifrån skogen vid skogsavverkning. Detta skyfflades direkt in i ladan.
Vi misstänker att svampsporer från skogen, sånna som finns i alla träd och växtligheter, fanns kvar i det här spånet..

Vanligt kutterspån man köper är nog behandlat på något sätt eller i alla fall torkat och då kanske "skogssporer" försvinner?

Alla (6 st) hästar som har gått på den här lösdriften har mer eller mindre röta i någon hov. Utom en.

De hästarna (3 st) som inte gått i lösdriften alls har ingen röta.

2 av hästarna på lösdriften har haft problem med röta tidigare, men inte så som det ser ut nu och ingen av de andra hästarna har tidigare haft...

Bara som en intressant liten hint till er andra som har röta. Det här är dock ej konstaterat utan enbart misstanke med uteslutningsmetoden....

Senast ändrad:

Coari: Vad tror du det finns för olika orsaker till att det uppkommer?

Jag har det lite granna på mitt fyra månaders föl, jag har sett det förr, på föl/unghästar som till och från hagen går på grus. Min tidigare hovslagare trodde gruset var en stor bov i det hela, att det helt enkelt var för mkt kliv på grus för så mjuka, outvecklade hovar...?

Jag går nämligen till och från hage och stall varje dag med mitt föl för att utfodra det, och under promenaden får hon in smått grus som jag sedan måste pilla ur för att det inte ska trycka och ömma, ju mer grus som kommer in, desto mer vidgas ju hålrummet....och även när jag är i och petar i det.

Jag "tror" din tidigare hovslagare är helt rätt ute.

Om jag svarar så här: Du skriver Min tidigare hovslagare trodde gruset var en stor bov i det hela,Jag går nämligen till och från hage och stall varje dag med mitt föl för att utfodra det, och under promenaden får hon in smått grus som jag sedan måste pilla ur för att det inte ska trycka och ömma, ju mer grus som kommer in, desto mer vidgas ju hålrummet....och även när jag är i och petar i det.

Ser du nu ngt samband eller ska jag förtydliga mig ytterligare??

Eh, tack för ditt svar...det är svårt att tolka din ton, jag vet inte om du medvetet låter nedlåtande..:confused:

Läste vad du skrivit i annan tråd för ett tag sedan (jag tror det var du iaf), där det diskuterades orsaker, att det blir vanligare med rötan och man inte vet varför, bakterier i markerna el dyl. minns inte exakt hur diskussionen gick.

Eh, tack för ditt svar...det är svårt att tolka din ton, jag vet inte om du medvetet låter nedlåtande..:confused:

Tolka alla mina inlägg som att jag "kvittrar som en lärka i skrivandets stund"

Jag nedvärderar ALDRIG någon jag svarar på i ett inlägg,, däremot så skriver jag ofta provocerande,, med baktanke att den jag svarar ska tänka lite mer glogalt.

Ser du mig svara i ett inlägg där jag skriver " du e ju fan dum i hela huvudet"
så har jag därmed oxå svarat i en nedlåtande ton.. Du måste dock vara snabb att kolla av mina inlägg för skriver jag så, blir inlägget inom 10 minuter raderat och jag blir bannad.

Visst jag håller med dig,, jag är inte den som "slickar r*v"

Jag försöker genom mitt skrivsätt (som jag omvandlar i mitt dagliga tal) försöka få mottagaren att börja aktivera sitt eget tänkande.

I många fall leder detta till att man uppfattas som obekväm, i några fall så leder det till att mottagaren för en chock och börjar aktivera sin egen hjärna.

Jag har många ovänner och få vänner,, mina få vänner är dock äkta vänner.

Jag resonerar att det är bättre att ha 2 äkta vänner än 100 falska vänner.

Mina äkta vänner skulle gå i graven på att jag aldrig skulle svika dom eller ljuga för dom.

Jag försöker heller inte ljuga för dig,, bara försöka få dig att börja tänka på det primära i detta fall.

Anser du mig som ovän eller tolkar min skrift som nedvärderande så ska jag absolut inte vidareutveckla den primära orsaken i denna tråd utan lägga locket på.

Fasen va svårt jag verkar tolkas i skrift.

P.S. Ton??? Hur kan man tolka skrift i ton??? Mig veterligt så finns det ingen funktion på detta forum som kan återge skriften i ton.. Det skrivna är upp till betraktarens sinnes stämning att uppfatta tonläget..

Va fasen kram på dig (det satt hårt inne) *blink*

Senast ändrad:

Virkon S ska vara väldigt bra. Men det är ju rödaktigt. Också bakteriedödande sas.

Har nu ett sto som har fått bärrandsröta. Ringde till Atgklinik och de sa att just i år var det mkt vanligt pga denna regniga sommar. Och att det är uppkommer utav bakterier i marker, särskilt lerjord.

Har henne inne nu på torr bädd som hålls efter flera ggr om dagen. jag har använt tjära och det har funkat väldigt bra.

Senast ändrad av en moderator:

Har nu ett sto som har fått bärrandsröta. Ringde till Atgklinik och de sa att just i år var det mkt vanligt pga denna regniga sommar. Och att det är uppkommer utav bakterier i marker, särskilt lerjord.

Har henne inne nu på torr bädd som hålls efter flera ggr om dagen. jag har använt tjära och det har funkat väldigt bra.

Tjära är mkt bra secundärt men den primära orsaken beror väl endå på eftersatt hovvård.

Det förvånar mig mkt att du som är så skicklig yrkesutövare drabbats av detta på din egen "skokund" och dessutom rådfrågat en ATG klinik om åtgärder.

För mig så är inte sanningen en regnig sommar utan antingen som du skriver, en skitig närmiljö med bakterier i marken, mer bakteriell närmiljö än vad underlaget kan mätta. I annnat fall så borde det bero på avsaknad av en god hovmekanism. Kanske finns det ett samband.

Tjära är mkt bra secundärt men den primära orsaken beror väl endå på eftersatt hovvård.

Det förvånar mig mkt att du som är så skicklig yrkesutövare drabbats av detta på din egen "skokund" och dessutom rådfrågat en ATG klinik om åtgärder.

För mig så är inte sanningen en regnig sommar utan antingen som du skriver, en skitig närmiljö med bakterier i marken, mer bakteriell närmiljö än vad underlaget kan mätta. I annnat fall så borde det bero på avsaknad av en god hovmekanism. Kanske finns det ett samband.

Är du vet nu också. Att du då har tid att sitta här o skrävla dig. Vem har prata om skokund som du nämner. Den häst som det är frågan om har en bra omfattning av hovvård!! fina fötter samt fin mekanism. Stoet har gått tillsammans med en annan häst som INTE har fått detta. Under mina 20 år av underhåll av hovar så har jag ALDRIG varit med om detta förrut.:mad: Tack o lov.

Sedan att man kan rådfråga istället för att kanske göra fel är väl ändå ett gott omdöme från min sida, istället för att man chansar, eller!?!

Har man inte förståndet att rådfråga när man e tveksam, då ska man inte ta sig an någon annans djur, vad det än må vara.

Sedan har tjäran hjälpt mkt just för att det inte kommer fukt in direkt på det område som behöver skyddas mot fukt. Ren o torr bädd samt flertal ggr rengjort i fötterna så att det inte suttit något i "fårorna" har hjälpt mkt. HAr idag verkat och hon ska få skor på, fötterna har växt ut såpass att det gått att verka ner bra mkt. Ska få på sula med tjärdrev mellan.

JAg vet vad jag ser och tt detta funkat väldigt bra. Men alla får göra vad de vill. Man brukar säga att alla sätt är bra utom de dåliga. :angel:

Hej

Det är nog nedanstående som du menar:

Radital Gentiana Violett 200ml
79 Kr
Lila spray, som är uttorkande och antiseptisk. Hjälper till att förhindra infektioner i små sår och är effektivt mot strålröta och sur stråle.

Finns att köpa på H**KS :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: Ajda
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
25 26 27
Svar
528
· Visningar
42 044
Senast: Ray
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: Bison
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
648
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka