Liktornar/förhårdnader på tårna

kryptisk

Trådstartare
Min katt har liktornar. :eek:

Är detta vanligt? Något man kan förebygga? Jag brukar pilla bort dem under högljudda protester när de blivit alltför stora, då verkar de ömma lite nämligen. :( Har funderat på att massera in tårna med någon fet kräm, men jag gissar att den inte kommer få vara på tillräckligt länge för att göra någon skillnad. Någon som har någon erfarenhet av förhårdnader på små stackars katt-tår?

Sv: Liktornar/förhårdnader på tårna

Menar du på trampdynorna? Det är nog mer eller mindre vanligt. Lillan får såna om klorna får växa sig längre än vanligt, så jag får klippa hennes klor extra ofta (antar att det är en fråga om slitage helt enkelt). Grizzly har väldigt torra fötter överlag, så på honom brukar jag försöka smörja med lite Helosan. Ibland låter han det vara, ibland är han direkt och slickar bort det. Får du pilla bort dem innan de blir så stora att de börjar ömma så är nog det bättre än att vänta.

Ja, små förhårdnader på tårnas trampdyna, precis på spetsen sas. Har provat att låta honom gå med lite längre klor och med välklippta, ingen skillnad. När de är små går de inte att pilla bort tyvärr, då sitter de som tusan och det är ajabaja att försöka dra bort dem då, har provat..:angel: Får väl köpa en fotfil åt katten kanske.:idea: :D

Allt började när han blev innekatt, så jag gissar nästan på att det beror på underlaget, han går mer på hårda underlag nu än när han brukade ränna ute om dagarna.

Ja mina är ju också inne.
Jag tror faktiskt på att fila, om man får för katten och orkar. Det finns ju en massa olika sorters nagelfilar, en sån är väl mer lätthanterlig storleksmässigt än en riktig fotfil... En som inte är så grov, så den inte tar för mycket.

Min har utväxter på trampdynorna, på tre av dem. Mammas ena kisse oxå. Det är som om trampdynan får horn, o det växer framåt mot klon om man säger. Däremot har de inte känsel i den biten, så den klipper jag av med klotången när jag klipper klorna.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
Hästvård Gah, nu är jag farligt nära ett nervsammanbrott. (Nya) equiatrkern var ju här i onsdags, och rättade snedhet på bägge hästarna...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka