likgiltiga?

I

ida.kar

Hej. I dom flesta böcker (och sidor på internet) står det mycket om hur man gör med nervösa/känsliga/stressade hästar. Men var kan man hitta hjälp om hur man gör med "sega"/obrydda hästar?
Nervösa hästar är ju lite lättare att få kontakt med då man kan erbjuda trygghet m.m, men som min ponny, han är snäll och lydig och så, men han anser sig inte behöva min trygghet. Jag erbjuder ju honom aktivitet och roliga lekar m.m, och nog tycker han det är roligt men hans kulle lika gärna kunna plocka med höstråna i boxen/hagen.. Tex en lite nervös och känslig häst som jag pysslat lite med, när man var i ridhuset/på ridbanan med henne kunde man ha henne lös och hon följde lungt efter och sökte sig till mig. Medans min ponny, jo han följer och snällt med(oftast iallafall) men skönast är det att stå i ett hörn och sova eller lukta på bajs. Var hittar man info om sådana hästar?

Sv: likgiltiga?

Ja,var är problemet,han verkar fullt normal!!!!!
mvhR

Tror att hon menar att det är svårt att få hästen koncentrerad på vad den ska göra. Eller?

jag vet vad du menar, har själv en helt okomplicerad häst, och visst, det är händigt, men man vill ändå ha känslan av en motiverad häst som vill vara med en och hitta på saker.

Just min häst (och antagligen din med dig) känner att han inte har något behov an att vara med mig, men det är heller inget som han har något emot. Det spelar helt enkelt ingen roll. frustrerande, då det känns som att man inte har tillräkligt att erbjuda sin häst.

det jag kan råda till är att hitta nåt som verkligen får din häst att tända till. Lära sig trixs? gallopera fortfort? vad som helst som får honom lite mer "med dig"

för min häst är detta att "jobbas" (läs leka) lös från marken, eller att rida utan huvudlag/med bara rep runt halsen. Då får jag en annan häst, som verkligen ÄR MED och bjuder på allt jag föreslår.

hoppas du får nåt ut av mitt svar ;)

Men jag har även en lite *host* nervöst lagd arabkille på ett år (förhoppningsvis ger det sig med ålder och träning) så jag vet att uppskatta min gamle stadige kompis :D

Senast ändrad:

Lås in honom i en skrubb utan mat några dagar (kanske räcker med minuter). När du sen öppnar dörren o han ser dig med en stor fet hink havre så kommer han att ÄLSKA dig och ångra att han någonsin smakat av din läpp. Hehe. :devil:

/Anko

(För alla bukare som gillar att direkt utan vetskap såga ner andras förslag så kan jag ju meddela att detta är ett skämt. Jag är ingen hästplågare, bara en person med låg humor)

Ja det är ju inte direkt kul när man tränar något i ridhuset och hästen sen bara går i väg för att nosa i ett hörn.. men men, jo försäker hitta på roliga saker som att fara ut och galoppa men lite svårt när den här vintern är så jäkla lång och man inte har någonstans att rida.. Löshoppa är också ett tips! det brukar dom flesta hästar gilla..

sasucat: haha jo jag tror att jag gör det. sen jag börja jobba i stallet gillar dom flesta hästarna mig.. kankse för att det är jag som fodrar kraftfodret..
Kanske skulle funka att låsa in honom, och hela tiden slå honom med ett spö från andra sidan väggen(utan att han såg mig), och dom enda gångerna spöandet upphörde, det var när han såg mig! Då går det inte så mycket havre heller.. dock ett par spön i veckan..
(OBS! detta är också ett skämt på låg nivå)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 132
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama