Lignin & cellulosa

majola

Trådstartare
Lignin & cellulosa

Kan någon förklara vad lignin och celluslosa egentligen är? Cellulosa låter som trädbark som man gör papper av för mig, men det ska visst vara det som *** i hö består av, medan *** i halm består av lignin?

Hur påverkar dessa ämnen hästarna? Stämmer det att för mycket lignin kan ge kolik? Hur mycket är för mycket? Och eftersom kolik väl snarare är ett symtom, så vill jag gärna veta vad de blir sjuka av också.

Jag kommer nog på fler frågor, men de här får räcka så länge.

/Majola
 
Re: Lignin & cellulosa

Men vad gjorde du på biologilektionerna då :angel:

En växt består av följande:

1. Vatten
2. Lättlösliga kolhydrater (socker, stärkelse)
3. Växttråd (Svårlösliga struktuella kolhydrater + lignin)
4. Fett
5. Protein
6. Aska

I växttråden ingår cellulosa och hemicellulosa. Dessa kallas för svårlösliga kolhydrater. Cellulosa består av många glukosgrupper C6H10O5 medans hemicellulosa består av hexoser + pentoser C5H10O5. I växttråden ingår även lignin som i vardagstal benämms cellväggar.

Hästar och idisslare är utvecklade så att de med hjälp av mikroorganismer kan utnyttja cellulosa som energikälla. Lignin däremot är ICKE en kolhydrat varför mikroberna ej kan bryta ned detta.
 
Re: Lignin & cellulosa

Att smälta cellulosa är en av hästens "huvuduppgifter" vid fodersmältningen och ur cellulosan utvinner hästen energi, som Gammeln redan nämnt. Då cellulosa (liksom lignin) naturligt utgör en stor del av det hästen konsumerar har det en viktig funktion!

Lignin är ej smältbart och passerar genom mag-tarmsystemet och kommer ut med träcken. Jag har inte hört något om att för mycket lignin kan störa mag-tarmfunktionen.

Det kan absolut inte uppstå någon slags giftpåverkan av varken cellulosa eller lignin.

Ju äldre en växt blir desto mer lignifieras den. Ett spädare hö innehåller därför mindre lignin än ett grövre hö, men detta betyder inte att ett spädare hö skulle vara "bättre".

Halm innehåller mer lignin än hö.
 
Re: Lignin & cellulosa

Jag är humanist och samhällsvetare och har under mina dagar ägnat mig mer åt att böja latinska verb och läsa politisk filosofi. :cool: Biologiundervisningen var inskränkt till en tur med ekologibussen och att sortera stenar. Du förstår säkert att jag har lite att hämta in!

Om hästarna inte kan bryta ner ligninet kan det då vara så att en diet på bara halm och kraftfoder skulle orska förstoppning (fråga mig inte varför man skulle vilja ställa sin häst på en sådan foderstat, men det förekommer tydligen) eller dylikt?
 
Re: Lignin & cellulosa

Politisk filosofi låter inte kul :confused: men ni hade säkert trevligt ute i naturen bland heta klipphällar :d

Nåväl, om hästar kan få kolik på halm o kraftfoder vet jag inte men säkert kan en del få detta. Då man skördar sin vall så har man i storleksordningen ca 30-40g ligning/kgTs i grönmassan. Halm innehåller ca 120g ligning/kgTs. Då förstår du att detta är rena rama "träbitar" som hästen ska bryta ned. Dessutom har halm en smältbarhetskoefficient på ca 50%.

Kolik är ju en form av störning/förstoppning i tarmkanalen och jag kan tänka mig att det blir kraftfodret som kommer att ställa till det, eftersom du måste upprätthålla energi/proteinbalansen med just kraftfoder. Kom ihåg att halm innehåller noll i protein. Sen är jag osäker på hur hästen klarar att hantera stora N-givor från kraftfodret. Dessutom är det viktigt att hästen dricker ordentligt med vatten.

En annan grej är ju att halm inte innehåller några lättlösliga kolhydrater. Dessutom ska ju mikroberna i grovtarmen bilda de sk Short Chain Fatty Acids (SCFA) som de sedan utnyttjar som energikälla. På en rätt grovfoderbaserad foderstat så hämtar hästen till 75% sin energi från dessa SCFA i grovtarmen. Har man då en mer kraftfoderinriktad foderstat så sjunker möjligheten drastiskt till 50% :eek:
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
40 956
Senast: Hedinn
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 811
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Jag blir bara tröttare och tröttare. Får mindre och mindre energi. Feber har jag flera dagar i veckan, någon/några timmar åt gången...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
15 763
Senast: Bri
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 487
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp