Ligghall? nej toalett!

bigganl

Trådstartare
Efter 7 sorger och 8 bedrövelser är nu vår ligghall så färdig att den kan användas. Underbart efter allt krångel vi haft, men hur som helst. Det var så skönt att äntligen kunna släppa hästarna i hagen med ligghallen.
Och vad händer? Jo de sa -tack matte, vilken fin toalett.
Deär vad de använder den som. I morse såg jag att de legat, men inte i ligghallen inte. De var fulla av grus och har legat ute. Det är i och för sig deras val, men finns det något smart tips på hur man i möjligaste mån kan undvika att hästarna använder sin ligghall som toalett? Jag fodrar inte där inne (om det inte är busväder)
(Ikväll är det riktigt busväder med mycket blåst och ösregn. Jag hade inte hjärta att fodra ute så jag lade deras hö strax innanför öppningarna. Vad gör min stora häst då? Jo ställer sig ute och sträcker in huvudet för att nå sitt hö. :D)
Men som sagt. Jag tar gärna tips om ni har på hur jag kanske kan undvika att ligghallen enbart blir toalett.
Ni andra som har ligghall åt hästarna: Använder era hästar också hallen som toa?

Sv: Ligghall? nej toalett!

Japp, det gör dom. Enda undantaget är varma sommardagar med en massa bromsar och otyg. Då står dom därinne hela dagarna.

Hästar har inte samma syn på hur livet ska levas som många av oss människor har. Vilket fler och fler upptäcker. :)

Någon gång i framtiden kommer antagligen även våra myndigheter att upptäcka det. Förhoppningsvis.

LIA

Då är frågan. Vad använder du för strö?, hur är ligghallen riktad (Norr söder) Är ligghallen mörk eller ljus? Det finns många faktorer som spelar in om hästarna ska använda ligghallen eller ej. Givetvis är den viktigaste faktorn vädret (hur var vädret hos er igår?) Med tanke på att hästarna bajsar i ligghallen så använder de ju ligghallen. Att de skulle gå in där och bajsa för att sedan direkt gå ut igen är väl ganska tveksamt. Rätt utformade och placerade ligghallar används flitigt av de allra flesta hästar från shettis till fullblod.

Det tar ett tag innan de använder den som de ska, är min erfarenhet.

Tror inte mitt ena sto stod i ligghallen 5 minuter i sträck första vintern... I somras fölade hon tillochmed i ligghallen, så de vänjer sig. Mina låg bara i ligghallen när det var snö, annars låg de ute på backen.

Då är frågan. Vad använder du för strö?, hur är ligghallen riktad (Norr söder) Är ligghallen mörk eller ljus? Det finns många faktorer som spelar in om hästarna ska använda ligghallen eller ej. Givetvis är den viktigaste faktorn vädret (hur var vädret hos er igår?) Med tanke på att hästarna bajsar i ligghallen så använder de ju ligghallen. Att de skulle gå in där och bajsa för att sedan direkt gå ut igen är väl ganska tveksamt. Rätt utformade och placerade ligghallar används flitigt av de allra flesta hästar från shettis till fullblod.

Det kan dock ta en stund innan hästar som är ovana vid det kommer på hur praktiskt det är med en ligghall. Mina som fick sin förra hösten var måttligt intresserade hela vintern. De har aldrig gillat att stå inne, och vill helst ha fri sikt åt alla håll när de ligger och sover.

Men i sommar med insekterna, så har de flyttat in på allvar och jag tror definitivt de kommer att använda den i vinter också. Men troligen inte så frekvent som vi människor skulle förvänta oss och inte nödvändigtvis för att söka skydd för dåligt väder.

Efter att ha sett ligghallen på Mellby Gård kan jag säga att är ligghallen tillräckligt ljus och välströad ligger de inne.

Japp, det gör dom. Enda undantaget är varma sommardagar med en massa bromsar och otyg. Då står dom därinne hela dagarna.

Hästar har inte samma syn på hur livet ska levas som många av oss människor har. Vilket fler och fler upptäcker. :)

Någon gång i framtiden kommer antagligen även våra myndigheter att upptäcka det. Förhoppningsvis.

LIA

De 30 fölston jag jobbade med för tio år sen upptäckte aldrig det. Tre lösdrifter med 10 snarkande stora magar nedborrade i halmen, inomhus, varje kväll.

KL
Håller med de flesta- att om ligghallen är rätt placerad, öppningarna åt rätt håll, ren mm så lär de sig att uppskatta den o vistas mkt i den. Den kunskapen om hästar trodde jag att folk hade. Hästen- vanedjuret. allt nytt är läskigt.
mina står nu inne o äter hö.
Det handlar om hur trygga de är i den o därför bör man fodra i den- OM man vill att de ska använda den:confused:

Mina är t o m så duktiga att de går ut o gör sina behov, såvida det hålls rent.

att mocka varje dag borde vissa testa.
Alla vet väl att hästar inte vill äta i sina toaletter o avföringen ska helst landa mjukt. De lägger sig heller ogärna i det.

Lägg en hög o lite halm utanför o se att de faktiskt gör sina behov ute- om ligghallen inte redan är en toa.

Senast ändrad:

Hmm, verkar konstigt. Kanske något de inte är riktigt nöjda med?

Hos mig stod hästarna inne bara när det var som soligast och mest med insekter. Sov gjorde de ute i hagen där vi hade lagt hö. Efter att "ligghallen" ströades upp ordentligt och rikligt, började de sova där inne varje natt och även att gå in tidigt om kvällarna.

I början av betessäsongen låg de igen på dagarna i hagen men efter att då "ligghallen" grundligt städades och ströet byttes ut flyttade de in sovandet och såg dem sen inte på resten av sommaren ligga ned ute i hagen.

I sommar har de många dagar stått mera inne än ute. Rumsrena är de, så har gått ut för att göra sina behov. Placeringen och ena öppningen är formad så att det är full koll för dem.

Ligghallen används bara när de är på bete, normalt står de på stall.

Kan ju tillägga att vi har utedrift med gott om alternativ att vistas på.

LIA

Testa att halma/spåna upp en yta utanför ligghallen, mocka rent i ligghallen och flytta några av bajshögarna till den halmade ytan utomhus. Min erfarenhet är att hästar gärna vill skita på samma ställe, och att det då kan underlätta om toaletten är utmarkerad med lite skitar redan, blir som att sätta upp en liten skyld "bajsa här".

Testa att halma/spåna upp en yta utanför ligghallen, mocka rent i ligghallen och flytta några av bajshögarna till den halmade ytan utomhus. Min erfarenhet är att hästar gärna vill skita på samma ställe, och att det då kan underlätta om toaletten är utmarkerad med lite skitar redan, blir som att sätta upp en liten skyld "bajsa här".

Underbar kommentar!

Det ska jag testa när nya vindskyddet är klart.

Funkar ibland även i boxen för hästar som skiter på fel ställe. Min förra häst hade för vana att skita i vattenhinken, inte så kul.. Så när jag mockade lämnade jag några bollar där jag ville att hon skulle skita, och 8/10 ggr funkade det.

Vi har inte ligghall, men vindskydd och JA det tycks vara det perfekta utedasset!!:crazy:

Jag tror att mina hästar i alla fall föredrar att gå in och kissa för då "skvätter" det inte på benen (ston) utan det åker bums ner i halmen/spånet.

Varför dom bajsar där inne det har jag dock inte kommit på.

Jag förstår inte heller varför dom inte kan gå ut och bajsa i alla fall. :grin:

Mina hästar har ett hörn i ligghallen som är toalett...i övrigt står dom där så fort vädret är uselt. Stoet står alltid längst in och valacken får stå närmast öppna sidan...naturligt för dom iallafall ;)

Det kan dock ta en stund innan hästar som är ovana vid det kommer på hur praktiskt det är med en ligghall. Mina som fick sin förra hösten var måttligt intresserade hela vintern. De har aldrig gillat att stå inne, och vill helst ha fri sikt åt alla håll när de ligger och sover.

Men i sommar med insekterna, så har de flyttat in på allvar och jag tror definitivt de kommer att använda den i vinter också. Men troligen inte så frekvent som vi människor skulle förvänta oss och inte nödvändigtvis för att söka skydd för dåligt väder.
jo du har helt rätt i att det tar ett tag för dem att vänja sig under förutsättning att man ströar ordentligt :)

De har öppningar åt söder och öster och en fönsteröppning åt väster. Hallen är ljus. Jag förstår ju att de inte står där hela tiden, och har inte förväntat mig det heller, men vi har haft väldigt mycker regn de senaste dagarna. Hagen är väldigt lerig på flera håll. I ligghallen är det strött med halm och jag trodde de skulle välja att lägga sig där istället för ute i blötan, men icke. De är ju inne i hallen mycket för det är så mycket att mocka att jag inte fattar att de får ur sig så mycket. Idag fick jag mocka två gånger.

Vi har inte ligghall, men vindskydd och JA det tycks vara det perfekta utedasset!!:crazy:

Jag tror att mina hästar i alla fall föredrar att gå in och kissa för då "skvätter" det inte på benen (ston) utan det åker bums ner i halmen/spånet.

Varför dom bajsar där inne det har jag dock inte kommit på.

Jag förstår inte heller varför dom inte kan gå ut och bajsa i alla fall. :grin:

Som mina då. Jag tycker också det vore trevligare om de lade sina högar utanför:D Men jag har i alla fall byggt dem en hyftat bra toalett.

Liknande trådar

Anläggning Vi har A-ponny, D-ponny och Häst i stallet som har 3 boxar lämpade för deras storlekar. de går på sk lösdrift och har fri tillgång till...
Svar
0
· Visningar
1 030
Senast: mortill3
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Inredningstråden nr3
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur