Ligger sadeln bra?

isisaela

Trådstartare
Hur tycker du att sadeln verkar ligga? :) inga höjdarbilder direkt men hoppas det går att få sig en någorlunda uppfattning iallafall. :D

883b7950.jpg

b7e7142e.jpg

Sv: Ligger sadeln bra?

På den översta bilden tycker jag att det ser ut som om den ligger alldeles för nära manken, men på den undre ser det bättre ut. Kan bero på att den är för vid eller för låg. Om du sitter i sadeln ska du minst få in två fingrar på höjden mellan manke och framvalv.
Hur sadeln är på vidden ser man ju inte men du ska precis kunna dra nedåt med handen mellan hästens sida och vulsterna.
Undertill ska bossorna ligga an mot så stor yta som möjligt och följa hästens ryggform. Sen ska sadeln ligga still när hästen rör sig och inte glappa eller glida fram o tillbaks. Longera och kolla om du inte har någon som rider medans du själv kollar.
Kolla även sadeln från alla håll "utan häst" så att den inte är sned någonstans.
Lycka till med din nya sadel!

Tack för tipsen! Bilderna är tagna vid samma tillfälle och man får in två fingrar minst vid manken. Hästen har haft sadeln länge tror ja, jag köpte henne i augusti så tror den har hängt med i några år. Så tror den passar henne bra men blir lite nojjig när jag inte är så kunnig :P

Jag tycker den ser ut att ligga bra!
Ser inte ut som den är för vid, svårt att se men djupaste punkten i sätet skall ju vara mitten av sadeln, och jag tycker det ser ut så.

Hur ser avtrycket i pälsen ut efter en ridtur? Är det jämt över hela anläggningsytan och om sadeln sitter bra under ridning så borde den ju passa utmärkt!

Okej :) pälsen blir lite "ruffsig" längst bak, men det är lite olika tror jag.

Om pälsen blir ruggad längst bak brukar det betyda att sadeln är för lång såvida man inte använder schabrak som sitter dåligt.

Om sadeln ligger bra i övrigt hade jag bett en duktig sadelmakare kolla om det går att göra något med bossorna så att de blir lite mer runda baktill och därmed också lämnar ryggen tidigare. På bilderna ser det ut att vara precis på gränsen, så det kan ju hända att det går att korrigera med omstoppning.

Du kan se vart sadelläget slutar genom att känna efter det bakersta revbenet (strax framför virveln, ungefär där schabraket slutar) och följa det uppåt mot ryggen. Där du inte känner revbenet längre, bör vara ganska högt upp om hästen inte är fet, drar du en linje rakt uppåt mot ryggen. Sadeln ska inte ligga bakom denna linje. Om den ligger bakom är den för lång och kan skada ryggen.

jag skulle säga att den ser ut att vara för rak i bommen..o bossorna ligger inte an mot ryggen hela vägen vilket kan ge ett tryck i ryggmuskeln, att hästens päls blir "ruggad" bak kan styrka min teori,, har du möjlighet tycker jag att du skall ta ut en diplomerad sadelprovare. min erfarenhet är att Bates dressyr sadlar brukar vara svåra att få att passa på islänningar..

nu vet jag ju inte hur gammal din sadel är o vilken modell det är, men är det en med luft paneler så kan du ju inte göra nåt åt stoppningen

jag skulle säga att den ser ut att vara för rak i bommen..o bossorna ligger inte an mot ryggen hela vägen vilket kan ge ett tryck i ryggmuskeln, att hästens päls blir "ruggad" bak kan styrka min teori,

Hur ser du detta? Att den inte ligger an mot hela ryggen?

Vad menar du med att bossorna ska lämna ryggen tidigare? Jag är inte alls insatt när det gäller sadlar så är bara nyfiken :) jag köpte med sadeln när jag köpte hästen så vet inte hur gammal sadeln är, men är ganska säker på att det är luftpaneler... Men har även för mig att det går att ha nå järn grejs i (?) men jag har som sagt ingen aning om vad allt innebär med bossar osv.
Men suger gärna åt mig så mycket info som möjligt :)

Vet även att förra ägaren hade ut sadelprovare cirka en gång per år, så den borde väl ligga bra? Jag ska nog ta ut en snart jag med...

Hur ser du detta? Att den inte ligger an mot hela ryggen?

uttryckte mig nog lite fel insåg jag när jag läste vad jag hade skrivit... jag menade bossan på tvären.. inte längden,, om ni tittar på bilden så ser ni att bossan rundar uppåt o hästen neråt mot magen.. dvs att hela bossan inte ligger an mot hästen.. förstår du hur jag menar??

är det luft "stoppning" så behöver du inte bry dig jätte mycket om det jag skrev innan för då anpassar sig sadeln ganska bra till hästen när du sätter dig i den.. järnen du pratar om är ett koppjärn som sitter längst fram i bommen så du kan byta o göra sadeln vidare eller smalare..

förbannat snygg sadel!

Men jag hade kanske velat ha lite mer utrymmer i bommen. Det ser ut att vara en normal bom eller?
Ser trångt/tajt ut?

Hur ser pälsen ut efter en ridtur? Hur är trycket över ryggen när du tr av sadeln?

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
754
Senast: Ajda
·
Utrustning Hade ut en sadelutprovare som provade ut en ny sadel som hon tyckte låg bra på min häst. Hon hjälpte mig att beställa sadeln å nu ca 1...
2
Svar
27
· Visningar
2 261
Senast: Tossa90
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
952
Senast: Tora
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 040

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka