Ligger sadeln bra?

Sv: Ligger sadeln bra?

Vad menar du med att bossorna ska lämna ryggen tidigare? Jag är inte alls insatt när det gäller sadlar så är bara nyfiken :) jag köpte med sadeln när jag köpte hästen så vet inte hur gammal sadeln är, men är ganska säker på att det är luftpaneler... Men har även för mig att det går att ha nå järn grejs i (?) men jag har som sagt ingen aning om vad allt innebär med bossar osv.
Men suger gärna åt mig så mycket info som möjligt :)

Bossorna är de två "kuddarna" som ligger mot ryggen under sadeln. Dessa heter luftbossor, panelen är mellanrummet som går mellan bossorna.
En häst har en yta på ryggen som är mest lämpad att lägga en sadel på, alltså där den gör minst skada. Om den ligger för långt fram så kommer bogbladet slå i ortspetsarna på bommen (om du har utbytbara koppjärn så är det dessa som slår i). Högst upp på bogladet är ett broskskikt som då skavs av om hästen går med en sadel som ligger för långt fram. Därför är det viktigt med bogfrihet, man får lyfta på frambenet och känna efter hur långt bak bogbladet rör sig.
Baktill så ska sadeln inte ligga bakom bakersta revbensbågen, då ligger det och trycker på ländmuskulaturen vilket gör att hästen inte kan jobba ordentligt med ryggen och i längden så kan de få problem med ryggen.
En rundbossa är formad som det låter, den är rundad baktill upp mot bakvalvet. Detta gör att anläggningsytan blir kortare, alltså den ligger inte emot ryggen lika långt bak och dessa centimetrarnas skillnad kan vara avgörande om en sadel är precis lagom lång eller för lång.

Denna serie om sadelinpassning tycker jag är helt suverän, den förklarar väldigt bra och tydligt alla de viktiga punkterna man ska titta på när man provar en sadel. (Filmen är del 1 av 9, du hittar de andra på tuben. Sök "saddle fitting in 9 steps om du inte hittar)
http://www.youtube.com/watch?v=U2mKz0uP_K8

Jag tror inte den är så tajt vid manke faktiskt, bilden är ju väldigt otydlig :P
Trycket vet jag inte riktigt... Hur vet man det? Pälsen blir lite ruggad bak men kan inte det främst bero på schbraket?

Tycker också den är snygg och framför allt skön!

Ja fast hästen kan ju lika gärna vara runt 90 grader bred som 140 grader, det går inte att se på bilderna hur bred hästen är och därmed kan du inte avgöra hur bred bommen på sadeln är och även om du visste hur bred hästen är så är det väldigt svårt att avgöra vidden på en sidobild.

Exempel XXW sadel på en bred häst (det är en Prestige och den ska ha tyngdpunkten väldigt långt fram).

Normal vidd på samma häst:

Nej det är inte koppjärnen som slår i bogbladen även om det skulle finnas några, det är fortfarande ortspetsarna. De finns även på sadlar med koppjärn.

Vad bossan heter beror på hur den är gjord, det finns rundbossor som är raka och kilbossor som är rundade. Om det finns en söm på bossan så är det en kilbossa annars är det en rundbossa.

Nej det är inte koppjärnen som slår i bogbladen även om det skulle finnas några, det är fortfarande ortspetsarna. De finns även på sadlar med koppjärn.

Vad bossan heter beror på hur den är gjord, det finns rundbossor som är raka och kilbossor som är rundade. Om det finns en söm på bossan så är det en kilbossa annars är det en rundbossa.

Sorry, my bad.

Vad kallar man en bossa som är rundad baktill då, jag har alltid bara hört rundbossa. :confused:

Ja men du kan ju inte säga att det är normal vidd det är det jag inte kan förstå hur du kan se.

b7e7142e.jpg

Om du tittar på schabraket tex på bakre delen av sadeln, så kan man göra en kanal på max 3 cm höjd (vad det ser ut som, snabbt beräknat)
Kanalen är desutom inte speciellt bred

Hur ligger an mot manken? Förstår inte riktigt vad du menar :) jag få in flera fingrar in under framvalvet(?) ... Men kanske inte där du menar?

Jag tycker sadeln ser bra ut på bild då jag ser storlek och hur den ligger, sedan om den ligger bra mot hästens rygg är svårt att säga. Då behöver man ju titta o känna efter. Det kan du göra själv, då försöker du se att bossorna ligger emot hela hästens rygg och att ryggraden går fri. Framvalvet ska inte klämma åt och heller inte sitta helt löst (då vippar sadeln). Om bossorna inte ligger emot hela ryggen så vippar sadeln också. Det brukar märkas faktiskt om det är helt fel.

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
754
Senast: Ajda
·
Utrustning Hade ut en sadelutprovare som provade ut en ny sadel som hon tyckte låg bra på min häst. Hon hjälpte mig att beställa sadeln å nu ca 1...
2
Svar
27
· Visningar
2 261
Senast: Tossa90
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
952
Senast: Tora
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 040

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka