Ligamentskada i bogen

Ganti

Trådstartare
Min häst blev i somras halt/störning i rörelsemönstret.
Man såg rätt tydligt att det handlade om bogen och fick senare bekräftat att hon hade en irritation i ligamentet i bogen.

Ni som har haft samma problem, hur har ni gått vidare med eran häst?

Har ni vilat hästen? Hur länge?

Har ni fortsatt ridningen? Hur har ni då lagt upp det?

Om ni har vilat hästen, hur satte ni igång den sedan?

Mycket tacksam över att höra eran historia om ni har varit med om samma.

Sv: Ligamentskada i bogen

Jag undrar också vem som konstaterat skadan.
Bogleden har inga egentliga ligament, den stabiliseras av muskler. (I och för sig kan man säkert lite slarvigt hänvisa till delar av dessa muskler som ligament, eftersom musklerna har en stabiliserande effekt...)

Det är ganska ovanligt med primära skador i bogleden - har man kontrollerat att det inte rör sig om muskelspänningar som uppstått när hästen avlastat en annan led?

Sv: Ligamentskada i bogen

Ligament i bogen var det kanske inte, men jag har haft några hästar som haft olika lidanden i bogregionen - först en som behandlades för inflammation i bogleden och blev bra från det. Och sen två av hennes barnbarn, där den ena helt enkelt var "tight" (spända muskler) mellan bogbladet och manken, vilket orsakade frambenshältor (oförklarliga, enligt kliniken där han behandlades). Det behandlades med akupunktur och han blev bra. Och den andra fick en nerv bakom bogbladet klämd, troligen när hon föddes men symptomen kom någon vecka senare, då hon stundtals bara släpade benet och stundtals gick hyfsat på det. Hela bogmuskulaturen var "borta" ett tag. Även denna undersöktes minutiöst på klinik innan diagnosen blev nervrelaterad. Hon behandlades med akupunktur och massage och symptomen försvann efter ett tag.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 580
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 085
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 349
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka