CK

Trådstartare
Sitter här och fyller i licensansökan, och har följande fundering.
Är det inte ett stort hinder att man måste betala 750 kr i licensavgift för att rida 8-mil?
Det är väl många ryttare som knatar runt på 5-or, sen blir det inte nån 8a på slutet av sommaren, för att licensen är så dyr?
Skulle det inte vara lämplig att det ges ett undantag typ att man kan lösa en enstaka "daglicens" för kanske 2-3 hundra kronor?
Vad tror och tycker ni?

800 kr till och med! :)

Jag håller absolut med dig! Jag har en häst med cystor i bakknäna. Jag trodde inte hon skulle hålla för distans, men nu gick hon en CR och klarade det galant. Givetvis vill jag testa henne på 80 oxå, men att satsa 800 kr på ett så osäkert kort känns lite jobbigt...

Jag håller med dig helt o fullt.
Precis så har det varit för mig 2 säsonger nu, skulle rida 8 mil i slutet av dom, men fick hoppa det mkt pga ekonomin.
Då min häst inte har licens heller, vilket dom ju måste ha på 8 mil...

Ja, sånt här kan reta mig till vansinne... :mad:
Det är ju en stor skillnad mot hopp och dressyr-ryttare, som kan tävla sin häst i flera klasser varje helg.
Tror att sporten skulle tjäna mycket på att försöka få ridsportförbundet ge distansryttare ett alternativ för detta.
Endera daglicenser för att tävla 8-mil, eller kanske ännu hellre CR på 80 km, som skulle kunna ridas på lokal-licens?

Re: Ehum...

På Vedemaritten 1 maj. Fast där var inga anmälda, så den fick ställas in. Kanske beroende på att en 80 km CR, på Lokal licens, så hade du ej fått tillgodoräkna dig kilometrarna. Vet ej om det kan varit orsaken, till bristande intresse??

Vedema låg tidigt på säsongen. Det kan ha varit orsaken. Om det fanns en sådan klass nu skulle jag ha ridit den!

Jag tror också det är just det som är problemet. Är man osäker på sin och sin hästs kapacitet så vill man nog testa ett par femmor, för att avsluta säsongen med en åtta.
Är man så tuff att man törs börja våren med en åtta, innebär ju att man antagligen kommer att rida fler längre ritter samma år, och då är det ju inget problem med licenserna.

tuff och börjar våren med en 8?.... :D

Jag känner mig jättemodig som vågade börja våren med en 120 :crazy: :D :p *kunde inte låta bli*

Tycker också det är jättedumt det där med licenser, jag som har en häst hemma jag vill prova 80 km på men 17 heller att jag betalar licensen för att bara rida EN 80 på den....

Det vore superbra om det fanns egna licenser för distansen, t ex CR-licens, tävlingslicens och elitlicens, men jag tror INTE att Ridsprortförbundet går med på det. Det skulle vara alldeles för mkt jobb för dem.
Distansen har fått anpassa sig efter de förutsättningar som finns. Och jag själv tycker det här är bästa lösningen, med tanke på vad som skulle kunnat göras istället...

Det finns fler dressyr- och hopptävlingar i landet ja, men de är dels enklare att ha, dels populärare. Generellt sett. MEN, de ryttarna får ju faktiskt också betala samma summor för licenserna! Man kan ju faktiskt börja en dressyrsäsong på lokal nivå och sen jobba sig uppåt...

Frågan är om det skulle anmälas mer om det var fler tävlingar? Man kanske ska titta på den frågan istället?

Men din häst är ju ingen nybörjare, och har väl i allafall hästlicensen sen tidigare... :p

Men att den distansryttare som en enda gång i livet vill prova en 8a, för att kanske sen ta sitt sto till avel ska behöva betala 750 +800 kr i licensavgifter tycker jag är magstarkt.
Jämför med en hoppryttare som tävlar 5-6 hästar varje helg i flera klasser. De har inte så stor kostad per klass...
Tror faktiskt ridsportförbundet har mer att göra med att hålla ordning på de resultaten. :mad:

Men hallå, så där är det ju inte alls! Det finns ju faktiskt folk som provar på en 110-hoppning med sin häst för att sen göra nånting annat. De kan ju råka ut för samma kostnader ändå!

Och jag menar, hur ska man annars lösa det här med licens då? Nånstans MÅSTE man dra en gräns! Var man än drar den gränsen, så blir det ju så att de som avancerar, får betala med i slutet av säsongen.

Eller vill du hellre betala alla licenser på en gång?

110-hoppningar finns på lokaltävlingar. 130 också för den delen.

Jag tycker det är helt befängt att man ska behöva köpa seniorlicens för att rida 8 mil. Det blir helt plötsligt så väldigt mycket pengar för en enda tävling. Hopp/dressyrryttarna är i en helt annan situation. Dels kan de tävla i stort sett varje helg. De kan rida flera klasser under en tävling och vara med på flera hästar. För dem blir inte licensens så dyr om man slår ut det på alla starter de gör.

Jag tycker det är ganska OK om 8 mil räknas till medelsvår, d v s att den ligger på regional/nationell nivå.
Däremot undrar jag vaför i hela friden 6 mil eller 5,5 mil räknas dit. Det borde vara lokal nivå på de sträckorna så att man skulle kunna tävla 6 mil på lokal licens utan hästlicens.
Man kan som sagt var tävla alla lätta klasser i hopp och dressyr (ända till LA!) på lokal licens, men inte rida sex mil. Konstigt!

Det borde vara lokal nivå på de sträckorna så att man skulle kunna tävla 6 mil på lokal licens utan hästlicens.

Det håller jag oxå med om. Upptäckte att jag inte kan rida Rökulla 60 km på mitt lilla sto som inte har licens än. :(

Så sant ;)

Nej jag håller med om det där med licenserna, jag har själv betalt licens till ett av mina ston som bara gått två 6 och 7 mil i danmark och 65 och 80 i sverige. Det tycker jag inte är så höga klasser att man ska behöva licens för...

Skulle vilja starta foderhästen i nån 80 men vill ju inte betala hela licensen för EN tävling :crazy:

Jag håller med dig. 8 mil bör ligga på högre nivå.
Och det skulle ju kunna vara en bra gräns också! Allt under 8 mil = lokal nivå!

Jag vill upprepa det jag nu skrivit flera gånger; vi kanske bör jobba för att få fler tävlingsarrangörer att ha tävlingar. Distans kräver faktiskt mer av arrangören än en dressyrtävling, t ex...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej alla bukare! (Ja, detta är tyvärr en till rastråd ;)) Läget är sådant att jag är på jakt efter rasen för mig, eller nått sånt, och...
2
Svar
28
· Visningar
3 579
Senast: Explorer
·
Hästmänniskan Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 471
Senast: mumin
·
C
Hästmänniskan Denna fråga har säkert varit på tapeten ett antal gånger.. jag har sökt men inte hittat något som ger mig de svar jag söker. Min kusin...
Svar
8
· Visningar
1 799
Senast: Lolydodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama